کد خبر: ۵۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ 24 June 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،درچند سال اخیر یک قلاده یوزپلنگ با نام کوشکی در شرایط نیمه اسارت در پناهگاه میاندشت نگهداری می شود که پای دوستداران حیات وحش را به این منطقه باز کرده است.

گردشگران در این منطقه بر این باورند که خراسان شمالی دارای جاذبه هایی بکر با گونه های جانوری ارزشمند است خصوصا اینکه در منطقه میاندشت جاجرم آخرین نسل از چیتا یا همان یوزپلنگ ایرانی را به راحتی می شود در پناهگاه نیمه اسارتی دید.

اما اکنون حدودا شش ماه است که در این منطقه جای خالی کوشکی خالی است و چیزی جز چند رد پا از آن باقی نمانده است.

فرماندار جاجرم این پناهگاه را بهترین محیط از نظر پتانسیل های طبیعی می داند .

محبی می افزاید : چون عمر کوشکی از نیمه رو به پایان است باید شرایطی برای تکثیر فراهم می شد به همین دلیل دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ آسیایی نر و ماده که مدتها در میاندشت خراسان شمالی و خارتوران سمنان در اسارت زندگی می کردند آذرماه سال گذشته برای اجرای طرح به تهران منتقل شدند.

اما همین غیبت 6 ماهه کوشکی بر نیروی جذب گردشگر به این منطقه تاثیر گذار بوده است.

یکی از شهروندان می گوید: آن روزها که کوشکی دراین منطقه بود وضعیت اقتصادی ما در حوزه گردشگری رونق بیشتری داشت.

کارگر مقدم سرپرست میراث فرهنگی جاجرم در این خصوص می گوید : سال گذشته این منطقه به علت حضور کوشکی پذیرای بیش از 600 بازدید کننده بود که اکنون تعداد بازدیدکنندگان به کمتر از 100نفر رسیده است.

مسئولان شهرستان جاجرم معتقدند بعد از انجام موفقیت آمیز طرح تکثیر یوزپلنگ ، منطقه میاندشت جاجرم دوباره میزبان یوزپلنگ های متولد شده خواهد بود.

فرماندار جاجرم در این خصوص می افزاید:این قول به ما داده شده است که بعد از تولد یوزها به این منطقه منتقل خواهند شد.

مطهری مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی هم می گوید:در حال حاضر خبری از باردار شدن دلبر و پدر شدن کوشکی نیست.

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ مسئولان کشوری رفتیم . کارگر معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی می گوید: جفت گیری ای انجام نشده است اما در صورت تکثیر یوزپلنگ ها به منطقه میاندشت جاجرم منتقل می شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار