مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از وجود بیش از ۱۳۰ هزار نفر در استان خبرداد که تحصیلات آن‌ها تا پایه پنجم ابتدایی است.
کد خبر: ۵۴۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 26 December 2017

براتعلی حاتمی امروز در مراسم گرامی‌داشت نهضت سوادآموزی اظهار داشت: 54 درصد از اهداف سوادآموزی استان با همت دستگاه‌های اجرایی محقق شده که نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد عملکردی داشته است.

وی ضمن اشاره به افراد کم‌سواد خراسان‌شمالی افزود: در سال 96 تنها 57 درصد توانستیم در حوزه بی‌سوادی جذب داشته باشیم. همچنین 136563 نفر در استان ادامه تحصیل نداده و کم‌سواد هستند لذا باید به سراغ آن‌ها رفت و آن ها را به آموختن سواد بیشتر سوق داد‌.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی با بیان این که تمامی دستگاه‌های دارای مخاطب بی‌سواد و کم‌سواد در خصوص تبلیغ و فرهنگ سازی الزام و تشویق بی‌سوادان و کم‌سوادان حوزه تحت پوشش اقدام کنند گفت: در زندان شهرستان بجنورد یک مرکز یادگیری محلی تشکیل و تمامی بی‌سوادان و کم ‌سوادان ضمن آموزش سواد، مهارت‌های اساسی زندگی و شغلی را آموزش می‌بینند.

فرمان امام برای نهضت سوادآموزی هنوز به خوبی درک نشده است

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز در این مراسم در ارتباط با علل ریشه کن شدن بی‌سوادی اظهار داشت: فرمان امام (ره) به‌درستی اجرا نشد و بسیج عمومی برای سوادآموزی شکل نگرفت و ادامه نیافت. همچنین تعداد افراد کم سواد افزایش یافت و زمینه ادامه تحصیل افراد کم‌سواد فراهم نشد. محیط زندگی آن‌ها خالی از متون ساده و خواندنی باقی ماند و در نتیجه زمینه بازگشت افراد به بی‌سوادی تشدید یافت.

مهدی مودی افزود: ریشه کنی بی‌سوادی منحصر به سازمان نهضت سوادآموزی شده است و به تدریج بدون حضور تشکل‌های مردمی پیگیری شد.،همچنین سوادآموزی موضوعی بدیهی تلقی شد که نیازمند تخصص نیست اما اینگونه نبود.

معاونت سواد‌آموزی آموزش و پرورش خراسان‌شمالی تصریح کرد: سوادآموزی موضوعی موقتی و مقطعی تلقی شده٬ لذا چشم انداز روشنی برای آن ترسیم نشده و در برنامه‌های دراز مدت و کلان کشور جایگاه مناسبی پیدا نکرده است. همچنین ورودی بی‌سوادی علیرغم تلاش نظام آموزشی مسدود نشده است.

وی بیان داشت: مشوق‌ها و محدودیت‌های موثر در سواد آموزی برای شروع کار طراحی و اجرا نشده یا استمرار نیافت و تبلیغ، ترویج، ایجاد تقاضا و نحوه جذب سوادآموزان علمی نبوده و اقدامات صورت گرفته استمرار نیافته و منابع مالی کافی و به موقع در اختیار نیست.

معاون آموزش و پرورش خراسان‌شمالی در پایان اضافه کرد: اسامی، مشخصات و آدرس افراد بی‌سواد هیچ گاه در اختیار نهضت سوادآموزی قرار نگرفته است. همچنین معظل بی‌سوادی در بستر زمان شکل گرفته و ریشه کنی بی‌سوادی در کوتاه مدت نیازمند اراده قاطع مدیران ارشد، تامین منابع، افزایش تقاضا و انعطاف در مقررات است. روش جذب، به‌کارگیری و نگه‌داشت نیروی انسانی به‌ویژه آموزش‌یاران دارای اشکالات جدی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار