مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: 105 هزار هکتار از مساحت استان به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده و تعداد روزهای گرد و غباری قم به 105 روز رسیده است که توسعه بیابان‌ها و کانون‌های گرد و غبار را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۸ 18 January 2018

 

به گزارش تابناک قم، سید محمدتقی سجادی در گردهمایی مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، اظهار داشت: از مجموع مساحت استان قم 400 هزار هکتار وضعیت بیابانی پیداکرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: 105 هزار هکتار از این مساحت بیابانی تبدیل به کانون تولید گردوغبار شده و تعداد روزهای گردوغباری قم هم به 105 روز رسیده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: استان قم با توجه به داشتن حوزه‌های علمیه، حرم کریمه و مسجد مقدس جمکران شرایط ویژه‌ای دارد و تنها با یک شهرستان به استان تبدیل‌شده است.

سجادی در ادامه تصریح کرد: از قومیت‌های مختلف و بیش از صد ملیت در شهر مقدس قم زندگی می‌کنند، با توجه به اینکه قم، ام‌القرای جهان اسلام است، نقش تعیین‌کننده‌ای در شرایط کنونی دارد.

وی از برخی چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی یادکرد و گفت: این معضلات نتیجه مدیریت نادرست و شرایط اقلیمی نامطلوب است که از ورود رودخانه‌های مختلف به محدوده آبخیز قم جلوگیری کرده و سبب بیابان‌زایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: رویکرد مدیریت جامعی در حوزه آبخیزداری وجود ندارد و این یک معضل است، از سوی دیگر افزایش کانون‌های تولید ریزگرد، شهرهای مرکزی را نیز تهدید می‌کند و این در حالی است که 25 درصد جمعیت کشور در این شهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجرای اتوبان‌ها، قطار سریع‌السیر و پروژه‌های دیگر، تخریب‌های مختلفی را در حوزه منابع طبیعی استان قم به دنبال داشته است، تأکید کرد: فضای سرزمینی و اکوسیستم قم، بار پیشرفت کشور را بر دوش گرفته است.

سجادی با اشاره به اینکه ایجاد 100 هزار هکتار فضای سبز در دستور کار منابع طبیعی قم قرار گرفته است، گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه درخت‌کاری و بوته‌کاری انجام‌شده و در گذشته نیز 14 هزار هکتار فضای سبز ایجادشده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال جاری هزار و 700 هکتار در حوزه توسعه نهال‌کاری با مشارکت بنیاد برکت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت مردم و به‌ویژه خیرین، از شیوه‌های مختلف از جمله مالچ‌پاشی، معضلات گردوغبار قم را برطرف کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در این سازمان باوجود محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد، اعمال ماکلیت دولت در 40 درصد مساحت استان قم انجام‌شده و 400 هزار هکتار سند تک‌برگ صادرشده است.

وی از اعتبار 20 میلیارد تومانی برای کنترل سیلاب بالادست شهر قم خبر داد و اظهار داشت: این پروژه، امسال به بهره‌برداری می‌رسد و این در حالی است که این پروژه با کمتر از 40 درصد اعتبار تخصیص‌یافته به پایان رسیده است، همچنین پروژه "ترسیب ‌کربن" (روند ذخیره کربن موجود در هوا) در مساحتی به وسعت 40 هزار هکتار درحال اجراست.

وی در پایان سخنان خود افزود: با توجه به بالابودن ارزش‌افزوده زمین در مناطق پیرامونی مرکز کشور، انگیزه برای تخلف و تصرف این مناطق نیز بیشتر است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار