معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری با بیان‌اینکه سالیانه بیش از ۳هزار تن پشم دام در استان تولید می شود افزود: اگر به نرخ روز دنیا حساب کنیم ۵۲ میلیارد تومان درآمد بدون‌ارزش افزوده، متاسفانه مغفول مانده است.
کد خبر: ۵۵۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 20 January 2018

محمود دلپسند ظهر امروز در جلسه نشست هم اندیشی بهبود اقتصادی امور دام و صنایع وابسته عشایری شهرستان شیروان اظهار داشت: شرایط زندگی و نگاه به موضوع کار و اشتغال هر روز دستخوش تغییراتی است و در منطقه ما هم این امر مستثنی نیست.

وی افزود: بارندگی منطقه کم شده و ما از یک استان نیمه خشک به استانی با سال‌های طولانی خشکسالی تبدیل شده‌ایم و باید با برنامه ریزی و تدبیر ادامه راه و زندگی بدهیم‌.

معاون استاندار خراسان شمالی با بیان‌اینکه از داشته هایمان باید طوری استفاده کنیم تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم٬ تصریح کرد: در حال حاضر دو و نیم میلیون راس دام‌سبک در استان وجود دارد و ما نتوانستیم در استفاده حداکثری از وجود این‌پتانسل خوب عمل بکنیم و درآمد پایداری داشته باشیم.

دلپسند با بیان اینکه ایجاد واحدهای مرتبط با دام سبک باید از اولویت‌ها باشد و اتحادیه‌های عشایری و مجتمع آموزش عالی کشاورزی می تواند عامل خوبی باشد افزود: از دانش میهمانان خارجی باید استفاده کنیم و با سرمایه‌گذاری خصوصی زمینه استفاده حداکثری از فراورده‌های دامی در زمینه های مختلف را فراهم کنیم.

مشکل کمبود و خشکسالی را جدی بگیریم

فرماندار شهرستان شیروان نیز در این نشست با بیان اینکه مشکل کمبود آب و خشکسالی در منطقه را باید جدی بگیریم٬ افزود: اقتصاد منطقه ما وابسته به کشاورزی و دامپروری است و درصورت تشدید خشکسالی‌ها و عدم برنامه ریزی کارشناسی، قطعا با مشکل مواجه میشویم.

امین رضا مرآتی با اشاره به اینکه باید تهدید تغییر اقلیم را به فرصت تبدیل کنیم افزود: در تکنولوژی حوزه پشم باید جدی اقدام کنیم چرا که هم اکنون هر دامدار منطقه مبلغ 2 هزار تومان برای اصلاح و پشم چینی هر راس دام پرداخت می‌کنند که مجموع 500 هزار راس دام٬ مبلغ یک میلیارد تومان می شود که هدر می رود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم 1000 تن پشم را فراوری کنیم با پایین ترین قیمت فروش حداقل 8 میلیارد تومان درآمد وارد بازار شهرستان می‌شود.

نماینده عالی دولت در شیروان با بیان اینکه از تجربه موفق دیگران چه در داخل و چه در خارج باید استفاده کنیم گفت: ما با استفاده از تجربیات دیگران و با اتکا به توانمندی مردم منطقه میتوانیم صنعت مدرن دامداری را در شهرستان پیاده کنیم.

منطقه شیروان مستعد پایلوت دامپروری منطقه است

کارشناس بین المللی صنایع از کشور نیوزیلند نیز در این جلسه با بیان اینکه منطقه شیروان مستعد پایلوت دامپروری منطقه است افزود: در این منطقه توانستم نزدیکترین ارتباط را با دامپروران برقرار کنم و نتایج خوبی بدست بیاورم.

جیمز آروین گفت: بعد از جنگ جهانی دوم و گذشت 50 سال مشکلات زیادی در نیوزیلند داشتیم اما دولت توانست نقش حیاتی در ارتباط با مراکز کشاورزی برقرار کند و این عاملی شد برای رشد و پیشرفتی که حاصل شد.

وی افزود: در سال 1990نیوزیلند تعداد 60 میلیون راس گوسفند وجود داشت و هم اکنون 27 میلیون راس گوسفند دارد اما میزان تولیدشان فرقی نکرده و این با ایجاد ارتباط درست بین کشاورزان و دانشمندان و دولت اتفاق افتاده است.

این کارشناس بین المللی با بیان اینکه در بحث دام سبک خلوص نژادها و دوقلو زایی از عواملی است که میتواند منطقه شیروان را با رشد مواجه کند افزود: دامداران منطقه متحد نیستند و هرکدام جزیره ای عمل میکنند و این باعث می شود مرکز تحقیقات نتواند متمرکز کار کند و مشکلات‌شان را حل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار