کد خبر: ۵۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱ 01 July 2015

بشر برای نخستین بار از نور و گرمای آفتاب،جریان های آزاد آب،انرژی گرمایی زمین و باد برای تولید انرژی استفاده می کرده است.افزایش جمعیت،گسترش و پراکندگی همگام با نیاز روز افزون به انرژی های جدید باعث شد سوخت های فسیلی کشف و به عنوان منبع انرژی پایان ناپذیر مورد استفاده قرار گیرد.وابستگی انسان به این سوخت همراه با پیشرفت علم و فناوری و ساخت ماشین آلات با بروز انقلاب صنعتی به اوج خود رسید.محدودیت منابع فسیلی،فاجعه آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت مواد فسیلی،گرم شدن هوا و اثر گلخانه‌ای،لزوم تعادل پخش گازهای آلاینده و بسیاری از دیگر عوامل،سبب رویکرد دوباره علم به انرژی‌های تجدید پذیر طبیعی شده؛با این تفاوت که پیشرفت علم و فناوری،فصلی تازه در بکارگیری و تبدیل و مهار این انرژی‌ها گشوده است.

عزت الله فیاض مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی با اشاره به اینکه کاستن انرژی های حاصل از منابع فسیلی،ظرفیت سازی برای توسعه اقتصادی،تامین امنیت انرژی،حفظ محیط زیست،کاهش آلاینده ها و گسترش انرژی های پاک در بسیاری از کشورها هدف گذاری شده،می گوید:مطابق با سند چشم انداز 1404 باید ده درصد برق مورد نیاز کشور از منابع تجدیدپذیر تامین شده،بومی سازی فن آوری،توسعه دانش فنی و کاربردی و همچنین ارتقاء آگاهی عمومی از انواع سیستم های تولید انرژی مورد توجه مراکز علمی و صنعتی قرارگیرد.

وی می افزاید:انرژی های تجدید پذیر به دلیل پتانسیل های بالا باعث رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال شده به طوری که فقط در سال 2012 با استفاده از فن آوری انرژی تجدید پذیر بیش از 5 میلیون شغل در کشورهای مختلف ایجاد شده که در این میان،کشورهای چین،هند و برزیل نزدیک به 60 درصد این اشتغال زایی را به خود اختصاص داده اند.

فیاض با بیان اینکه کم آبی و گرم شدن اتمسفر زمین به عنوان هزینه های پنهان زیست محیطی محسوب می شوند،گفت:در ایران 4 برابر دنیا مصرف برق وجود دارد و این نسبت در مقایسه با کشور جزیره ای مانند ژاپن 9 برابر می باشد،که این خود آلودگی زیست محیطی محسوب می شود.

توسعه و گسترش انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی هزینه سرمایه گذاری اولیه برای احداث نیروگاه با سوخت های فسیلی را به ازای هرکیلو وات 1000 دلار و برای نیروگاه خورشیدی به در 100 کیلو وات 5/3 تا4 میلیون تومان دانست و می گوید:اگر تولیدات و تجهیزات نیروگاه های انرژی خورشیدی در داخل کشور تامین شود هزینه احداث بسیار کم تر از این مقدارخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:نیروگاه های با سوخت فسیلی نیاز به سرمایه در گردش دارند در حالی که نیروگاه های خورشیدی در طول به جز نصب پنل نیاز به سرمایه و هزینه دیگر ندارد.

وی با اشاره به آمارها و مطالعات انجام شده،میانگین تابش میزان انرژی خورشیدی نسبت به سطح را در ایران بین 5/4 الی 5/5 ساعت و در دنیا 5/3 ساعت بر مترمربع دانسته و می افزاید:بر همین اساس میانگین روزهای آفتابی در ایران 300 روز و در اروپا120 روز بوده که همین امر موجب شده کشور آلمان در زمینه انرژی خورشیدی پیشتاز بوده و تا سال 50،2030 درصد انرژی موردنیاز را از طریق خورشید تامین کند.

وی با اذعان به اینکه کشور ایران بالاترین مزیت ها را در مقابسه با کشورهای پیشرو در این عرصه مانند آلمان دارد،می گوید:در برنامه پنجم مقرر شده 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدشونده استفاده شود و در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در کشور 200 مگاوات است که سهم ناچیزی در مقایسه با آمارهای جهانی دارد.

ایجاد اشتغال و فرهنگ سازی عمومی

فیاض با اشاره به اینکه در حال حاضر عشایر از پنل های کوچک خورشیدی که امکان جابه جایی را دارد برای تولید نیروی برق استفاده می کنند،نيروگاه متمرکزخورشيدي را به عنوان یک قطب گردشگری برای توریست ها دانسته و کشور ژاپن را پیشگام در این عرصه می داند و می گوید:به منظور آماده سازی زیرساخت ها و با هدف توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر،شرکت توزیع نیروی برق با مشارکت اداره کل فنی و حرفه ای استان دوره های آموزش تخصصی نصب و تعمیر پنل های خورشیدی را با حضور کارشناسان مجرب برگزار می کند و پس از طی این دوره ها زمینه های اشتغال برای افراد فراهم خواهد شد.

وی گسترش استفاده از این انرژی پاک را در گرو آماده سازی بسترها برای توسعه این فناوری و فرهنگ سازی عمومی دانسته و با اشاره به اینکه تجهیز ادارات برق شهرستانی به انرژی خورشید از سال های قبل آغاز شده و امسال تکمیل خواهد شد،می افزاید:شرکت توزیع نیروی برق استان با تقبل 50 درصد هزینه ها،پنل های خورشیدی را در اداره کل آب و فاضلاب استان اجرا کرده و در حال حاضر نصب این پنل ها در دیوان محاسبات،شهرداری،آب و فاضلاب روستایی و فنی و حرفه ای در برنامه قرار دارد.

وی ابرازخاطرنشان کرد:امیدواریم فرهنگ استفاده از انرژي خورشيدي در اين استان گسترش پیدا کرده و ما با اين هدف که خراسان شمالي منطقه اي از عاري از هرگونه آلودگي باشد به کشور معرفي کنیم.

احداث نیروگاه انرژی خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی 2 هکتار زمین برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در روستای حمزانلوی بجنورد در نظر گرفته شده،می گوید:در صورت تمایل سرمایه گذاران علاقه مند در جهت تولید انرژی پاک،زمین برای احداث در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت و شرکت توزیع برق انرژی تولیدی را برای توزیع در شبکه خریداری خواهد کرد.

وی خاطرنشان می کند:مناطق سنخواست و جاجرم که فاقد پوش گياهي و درختي هستند در برنامه آينده اين شرکت قرار است نيروگاه خورشيدي احداث بشود.

تحقق ساخت نیروگاه بادی در منطقه داشلی قلعه

فیاض در ادامه از برنامه ریزی و مطالعات انجام شده توسط سازمان انرژی نو ایران (سانا) پتانسیل شناخته شده در استان برای احداث نیروگاه بادی را حدود 10 مگاوات دانسته و می افزاید:طی مطالعه انجام شده این شرکت در استان منطقه داشلی قلعه واقع در بخش غلامان شهرستان راز و جرگلان به عنوان نقطه بکر از نظر وزش باد تشخیص داده شده و این در حالی است که شهرستان های گرمه و جاجرم به علت قرار گرفتن در منطقه کویری از بادهای فصلی برخوردار هستند و باد در تمام فصول در آنجا وجود ندارد.

وی اضافه کرد:ظرفیت تولیدی انرژی بیش تر از 10 مگاوات بستگی به نظر مشاور و سرمایه گذاری انجام شده دارد.

فیاض با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای گسترش انرژی های تجدید پذیر استقبال می کند،ابراز امیدواری کرد:تحقق این امر برای حفظ محیط زیست و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار