معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه90 درصد مصرف منابع آبی در حوزه کشاورزی است، گفت: اگر 10درصد از این میزان را درست استفاده کنیم تا حدودی خواهیم توانست بحران کم آبی را مدیریت کنیم.
کد خبر: ۵۶۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 14 February 2018

به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری، محمدحسین علی نیا با بیان اینکه از اولویت های مهم استان حوزه آب و منابع طبیعی است، اظهارکرد: هر چند بیشترین اعتبارات حوزه عمرانی صرف راه های استان و ساخت مجتمع های آبرسانی شده است اما بازهم با بحران کم آبی در کشور و استان مواجه هستیم.
وی در ارتباط با طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: در گام نخست برای اجرای این طرح باید تمام چشم اندازهای حوزه آب مشخص شود و این طرح مبتنی بر مطالعات کارشناسی و مردمی باشد.
علی نیا تاکید کرد: برای اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نحوه پایش و سنجش اقدامات بسیار حائز اهمیت است که باید هر ساله مورد ارزیابی قرار گیرد ضمن اینکه نباید نقش آموزش و اطلاع رسانی به مردم و کشاورزان مورد غفلت قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای هر طرحی استمرار در کار، مطالعات، برنامه ریزی و تغییر الگوی کشت محصول مورد توجه قرار گیرد.
علی نیا همچنین به موضوع سند بخش آب نیز اشاره کرد و افزود: با تصویب این سند باید ملاک عمل ما در سطح استان استناد به این سند باشد هر چند که از سال های گذشته تاکنون در استان شاهد مشارکت مردمی در حوزه آب های سطحی و مدیریت و سازماندهی آن بوده ایم و نیز در بخش منابع آب های زیر زمینی هم اقدامات خوبی انجام شده است.
در ادامه این نشست دکتر پاپلی یزدی استاد و پژوهشگر برجسته کشور در دفاع از طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی نیز گفت:در تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که ساختارهای مهندسی به تنهایی پاسخگو نیست و ما نیازمند مشارکت و حضور مردم در اجرای طرح ها هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اساس اعتبارات نیز باید مردم محور باشد،افزود: مصرف کمتر، درآمد بیشتر و جذب سرمایه های کوچک در سطح محلی، منطقه ای و بین المللی در حوزه آب بسیار مهم است.
وی هدف نهایی از اجرای طرح فوق را کاهش مصرف و تقاضای آب و تعادل بخشی دشت به همراه افزایش درآمد عنوان و اظهار کرد:اگر در حوزه آب، توسعه پایدار با محوریت مردم انجام شود شاهد رفاه و آسایش بیشتر، مصرف کمتر آب، حفظ محیط زیست و تعادل بخشی دشت خواهیم بود.
در پایان جلسه از سوی مدیرکل منابع طبیعی استان لوح تقدیری با امضای معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها به پاس تلاش ها و حمایت های علی نیا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار جهت سیاستگذاری برای پروژه منارید استان اهدا شد
در این کمیته، طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی برای دشت های شیروان، فاروج و اسفراین از طریق پیاده سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی و سند برنامه راهبردی بخش آب تصویب شد.
خراسان شمالی ۱۱ دشت دارد که هشت دشت آن دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
استان 28 هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی بیش از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به علت کاهش نزولات جوی با مشکل کم آبی مواجه شده است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده از ایستگاه های شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ، در سال آبی جاری تنها 29.9 میلی متر در استان به ثبت رسیده است این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 46.5 میلی متر و در دراز مدت 63.2 میلی متر بارندگی در استان گزارش شده بود. 
میزان بارندگی در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 35.6 درصد و در مقایسه با دوره آماری بلند مدت 52.6 درصد کاهش داشته است. 
در این مدت کمترین بارش ها در ایستگاه جاجرم با 5.5 میلی متر و بیشترین آن در ایستگاه آیرقایه با 71 میلی متر به ثبت رسیده است. 
کاهش بارندگی ها سبب شده است تا میزان آبدهی رودخانه ها، میزان ورودی رودها به سدها و نیز سطح منابع آبی زیرزمینی در استان کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار