رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این استان آمادگی کشت فراسرزمینی را دارد، گفت: مهندسان، کارشناسان و بهره برداران حوزه کشاورزی در این خصوص طرح ارائه دهند.
کد خبر: ۵۷۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 04 March 2018

آمادگی جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای کشت فراسرزمینی

عبدالله یوسفی یکشنبه در جمع شماری از کارشناسان حوزه کشاورزی استان گفت: حتی این استان توانمندی صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی به سایر کشورها را هم دارد.
وی افزود: هم اکنون 2 هزار و 500 دانش آموخته در رشته های مرتبط با بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی این استان هستند که به کشاورزان مشاوره های فنی و خدماتی ارائه می دهند.
وی گفت: 70 درصد دانش آموخته های بخش کشاورزی و منابع طبیعی در این استان بیکار هستند، همچنین 700 نفر هم در رشته های مرتبط با منابع طبیعی در این استان وجود دارد که از این تعداد نیز 70 درصد جویای کار هستند.
یوسفی بر افزایش توانمندی و مهارت ها در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: در این راستا علاقه مندان را آموزش خواهیم داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه این سازمان در راستای علاقه مندی به کشت فراسرزمینی حتی چراغ سبز نیز نشان داده است گفت: در این راستا پیگیر هستیم و از طرح ها نیز حمایت خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا مسولان و کارشناسان حوزه اقتصادی، سازمان جهاد کشاورزی، تنظیم بازار و اتاق بازرگانی بارها در جلسه های مختلف بحث فراسرزمینی را مطرح و اعلام کرده اند که این استان در این زمینه توانمندی دارد، اهداف این طرح جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش تولید، تبدیل دانش به محصول و ایجاد اشتغال است. 
کشت های فراسرزمینی یکی از سیاست های مورد توجه وزارت جهادکشاورزی است که از سال های گذشته به منظور تولید و سرمایه گذاری در کشورهایی که منابع آب و خاک مناسبی دارند، به شکل پراکنده انجام می شود، بر این اساس برنامه ریزی شده است در 2 تا 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خارج از کشور، کشت های فراسرزمینی انجام شود.
طبق این طرح به کشاورزان اجازه داده می شود در کشورهای خارجی به کشت محصولات مختلف کشاورزی بپردازند، البته اجرای طرح کشت فراسرزمینی موافقان و مخالفانی دارد با این حال از آن جا که خراسان شمالی در همسایگی ترکمنستان و به تعبیری آسیای میانه قرار دارد، طبق گفته کارشناسان، این طرح می تواند در پویایی بخش کشاورزی این استان تأثیر مثبت بر جای بگذارد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است که 82 هزار بهره بردار در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار