معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال جاری سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت پاییزه کلزا رفته است، گفت: هم اکنون آفت شته مومی در این مزارع شیوع یافته است.
کد خبر: ۵۷۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 04 March 2018

محمدجواد تشکری با بیان اینکه این نوع آفت بحران نیست اظهار کرد: آفت یاد شده بر روی عملکرد محصول تاثیر منفی دارد زیرا که این نوع شته برگ گیاه دانه روغنی را نابود می کند و منجر به کاهش تولید محصول می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان خراسان شمالی برای مبارزه با آفت شته مومی باید از سمومی که در بازار وجود دارد استفاده کنند گفت: با توجه به اینکه بیشترین سطح مزارع کلزا در این استان مربوط به مانه و سملقان است احتمال دارد که بیشترین آفت در این منطقه باشد.
تشکری افزود: پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شریط آب و هوایی، هفت هزار تن محصول دانه روغنی کلزا از این اراضی برداشت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون مزارع کلزا در این استان سطح رویشی خوبی دارند و دچار سرمازدگی نشده اند افزود: کشاورزان برای تولید محصول بهتر باید از کود سولفات آلومینیوم و کود اوره استفاده کنند و قبل از پایان سال جاری با علف های هرز مبارزه کنند.
به گزارش ایرنا شته حشره کوچکی به طول 2.4 میلی‌متر و رنگ بدن آن در شته‌های ماده بی‌بال، سبز تیره یا سبز روشن بوده و پوشیده از یک ماده مومی سفید رنگ است.
سال گذشته سطح ابلاغی کشت کلزا پاییزه در این استان پنج هزار هکتار بود که چهار هزار و 500 هکتار کشت شد و با توجه به سرمای بی سابقه آذرماه یکهزار و 421 هکتار باقی ماند که از این میزان سطح یکهزار و 400 تن محصول تولید شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار