مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال جاری، سطح سبز غلات کشت شده مطلوب نیست و میزان رشد آن ها در کشتزارها کم گزارش شده است.
کد خبر: ۵۷۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 07 March 2018

محمد رضایی اظهار کرد: هم اکنون بخشی از گندم و جو کشت شده در کشتزارهای این استان حتی سبز هم نشده است. 
وی اظهار کرد: به علت نبود بارندگی مناسب در پاییز رشد رویشی علف های هرز بیشتر از گندم است که به کشاورزان مناطق گرمسیر توصیه می شود مبارزه با علف های هرز را تا پایان سال جاری انجام دهند.
سطح ابلاغی زیر کشت پاییزه گندم استان در سال جاری، 49 هزار هکتار آبی و 99 هزار هکتار دیم و سطح زیر کشت پاییزه ابلاغی محصول جو هم 22هزار هکتار آبی و 21 هزار هکتار دیم است.
به گزارش ایرنا دشت های خراسان شمالی هم اکنون درگیر خشکسالی کم سابقه ای روبه رو است به طوریکه میانگین بارش باران در دوره آماری بلندمدت در این استان شمال شرق کشور 56 درصد کاهش دارد و زنگ خطر را برای کشاورزی این خطه به صدا درآورده است.
میانگین میزان بارندگی در سال آبی جاری تنها 26 میلیمتر اعلام شده که این وضعیت کاهش شدید بارندگی، کاهش رواناب ها را به دنبال داشته است.
براساس آمارهای موجود، 90 درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و در بخش های شرب و صنعت نیز هریک به ترتیب 8 و 2 درصد کل منابع آب قابل بهره برداری مصرف می شود.
رضایی با بیان اینکه امسال گندم و جو تعداد پنجه و ساقه کم تری دارد، گفت: 33 هزار هکتار از مزارع جو و 150 هزار و 837 هکتار از مزارع گندم در این استان زیر کشت این محصول رفته است. 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به خسارت های سن گندم گفت: در بخش خصوصی آموزش های در مورد خسارت سن زدگی انجام شده است.
رضایی افزود: در این راستا 25 انبار مختلف در سطح استان بازدید و توصیه های لازم برای نظافت و حفاظت صورت گرفته است. 
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است و 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این عرصه فعالیت دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار