اگرچه پشت قبوض، قیمت حامل های انرژی همچنان با تعرفه‌ های قبلی درج شده اما افزایش رقم بهای پرداخت مصرف کننده و محاسبه پلکانی قیمت ها که هر سال با سال قبل تفاوت قابل توجهی دارد، نشانگر این است که شاید تعرفه ها بدون اطلاع و چراغ خاموش افزایش یافته است به طوری که برخی شهروندان به قبوض خدماتی اشاره می کنند و می گویند که بهای حامل های انرژی به شکل نجومی افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۷۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 10 March 2018

اگرچه پشت قبوض، قیمت حامل های انرژی همچنان با تعرفه‌ های قبلی درج شده اما افزایش رقم بهای پرداخت مصرف کننده و محاسبه پلکانی قیمت ها که هر سال با سال قبل تفاوت قابل توجهی دارد، نشانگر این است که شاید تعرفه ها بدون اطلاع و چراغ خاموش افزایش یافته است به طوری که  برخی شهروندان به قبوض خدماتی اشاره می کنند و می گویند که بهای حامل های انرژی به شکل نجومی افزایش یافته است.
در این میان یکی از مشترکان برق با اشاره به افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی بدون اطلاع مشترکان اظهار می کند: رعایت حقوق شهروندی یکی از قوانینی است که همواره باید به آن احترام گذاشته شود این در حالی است که تعرفه ها بدون اطلاع رسانی و خیلی آهسته و تدریجی به گونه ای افزایش می یابد که کمتر کسی متوجه افزایش نرخ ها می شود.
وی می افزاید: اگر مشترکی به طور دقیق در هر دوره قبوض را مطالعه و نرخ پارامترهای مختلف آن را بررسی کند متوجه خواهد شد که نرخ ها به شکل پلکانی و خیلی اندک در حال افزایش است.
وی می گوید: با وجود افزایش چراغ خاموش تعرفه حامل های انرژی، سالی یک بار با افزایش تعرفه ها مواجه می شویم.
وی ادامه می دهد: طی دو دوره متوالی در یک دوره مصرف گاز داشتم و در یک دوره بنا به شرایط کاری که در منزل نبودم، مصرف گاز نداشتم اما در هر دوره هم با قبضی با بهای تقریبا برابر مواجه شدم.
وی خاطرنشان می کند: اگر چه کنتور گاز و تاریخ قرائت کنتور در قبوض نشان دهنده میزان مصرف است اما با توجه به قبوضی که صادر می شود بهای پرداختی مشترکان بسیار تعجب برانگیز است.
شهروندی دیگر نیز آبونمان، مالیات و عوارض را عامل افزایش بهای پرداختی مصرف کننده می داند.
وی اظهارمی کند: در حالی که بهای مصرف آب یک خانوار 14 هزار تومان است با تجمیع ارقام ثبت شده برای هر پارامتر به 25 هزار تومان هم  می رسد.
وی افزایش بهای حامل های انرژی و حتی تلفن را تجربه تلخ تمام مشترکان ذکر و خاطرنشان می کند: علاوه بر این که افزایش تعرفه ها هر سال تکرار می شود در میانه سال نیز این افزایش ها بدون اطلاع رسانی انجام می شود به همین دلیل عمده مشترکان متوجه افزایش قیمت ها نمی شوند.
یکی  دیگر از شهروندان نیز می گوید: بخش زیادی از درآمدهای ناشی از تلاش های روزانه ام صرف پرداخت قبوض حامل های انرژی می شود و تلاشم برای کاهش مصرف و متعاقب آن کاهش بهای مصرفی بی نتیجه است.
وی اضافه می کند: با این که افزایش بهای مصرفی گاز و برق  بدون ملاحظه قبوض به راحتی قابل درک است اما  برخی متولیان افزایش قیمت ها را رد می کنند.
یکی  از مشترکان گاز که معتقد است با وجود مصارف نابرابر در دو دوره، گازبهای برابری داشته است، می گوید: با این که در دوره اول به دلیل سرما مصرف گاز بیشتری داشتم و در دوره دوم به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی مصرف کمتری داشتم اما بهای گاز یکسان صادر شد که این موضوع بسیار تعجب برانگیز بود.
وی اظهارمی کند: افزایش تعرفه های حامل های انرژی به یک سال نمی کشد و در هر دوره با این که تعرفه یکسانی درج می شود اما بهای مصرفی افزایش می یابد.
وی در رابطه با قبوض تلفن همراه نیز می افزاید: در حالی که به طور متوسط در هر دوره 20 تا 30 هزار تومان برای استفاده از تلفن پرداخت می کردم اما به یک باره در دوره قبل با قبض 70 هزار تومانی مواجه شدم که در وهله اول تصورم بر این بود که اشتباه تایپی صورت گرفته است اما پس از پیگیری ها، موظف به پرداخت این مبلغ شدم.
وی خاطرنشان می کند: در این دوره با این که اغلب مشترکان بر افزایش قیمت ها اتفاق نظر دارند اما هیچ یک از شرکت های خدمات رسان افزایش نرخ ها را اعلام نمی کنند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در این باره می گوید: مشترکانی که به افزایش قیمت بهای گاز اشاره می کنند باید به همراه قبوضشان مراجعه کنند تا مواردی که به آن ها اعتراض دارند بررسی و دلیل افزایش بهای مصرفی شان مشخص شود.«میربلوکی» می افزاید: در شرایط فعلی حدود 2 میلیارد تومان روی قبوض تعدیل شده  و ممکن است در دوره ای که تعدیل قبوض آبونمان بود و  آن ها را به مشترکان پس دادیم این مبالغ کسر شده باشد و در این دوره که براساس میزان مصرف، قبوض صادر شده متصور شوند که در دوره قبل کم بود و در این دوره افزایش قیمت داشته است.وی دلیل عمده برابری بهای قبوض گاز طی دوره های گذشته را پس دادن بهای آبونمان ذکر می کند و می گوید: به غیر از این مورد هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم.وی ادامه می دهد: گاهی برخی  مشترکان به موارد ذکر شده در قبوض توجه نمی کنند و بلافاصله متولیان امر را در صدور قبوض خاطی خطاب می کنند.
مدیر توزیع برق شهرستان بجنورد با تکذیب افزایش تعرفه های برق می گوید: طی یک سال اخیر هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم و اگر مشترکی ابهامی در بهای پرداختی دارد و فکر می کند نسبت به دوره های قبل افزایش داشته است، به اداره مراجعه کند تا فرد را توجیه یا مشکل احتمالی را برطرف کنیم.
«بوستانی» می افزاید: آخرین افزایش تعرفه های برق در یک سال گذشته حدود 10 درصد بوده است.
وی با بیان این که بهای پرداختی مشترکان براساس میزان مصرفشان محاسبه می شود، اظهارمی کند: در بخش مصارف خانگی اگر مشترکی در یک ماه به شکل جهشی مصرف زیادی داشته باشد مشمول طرح پلکانی می شود و هر 100 کیلو واتی که بالا می رود با قیمت بیشتری محاسبه می شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی نیز با بیان این که افزایش قیمت در بخش آب نسبت به دیگر حامل های انرژی بسیار اندک است، می گوید: در حال حاضر خراسان شمالی به لحاظ ضریب تعرفه آب بها در کشور رتبه آخر را دارد یعنی ارزان ترین آب را به همشهریان می دهیم.
«ساقی» می افزاید: از زمان هدفمندی یارانه ها تاکنون بهای آب 20 درصد افزایش یافته است.

/روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار