نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به طرح سؤال از رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور باید درباره این شوک قیمت ارز پاسخگو باشد چراکه این تغییرات باعث عدم امکان تحلیل درست از نتایج تصمیمات است.
کد خبر: ۵۷۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ 11 March 2018

هادی قوامی در دوازدهمین نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی خراسان شمالی با تشریح برخی تغییرات صورت گرفته در بودجه استان برای سال 97 اظهار کرد: فرصت‌های مناسبی در بودجه سال آینده برای استان به وجود آمده است که باید حداکثر استفاده لازم از این موقعیت‌ها برده شود.

وی در ادامه به تشریح این فرصت‌ها پرداخت و گفت: اعتباری بالغ‌بر 3 هزار میلیارد به بعد از تغییرات در بودجه به عنوان درآمد مازاد مشخص شد که با تصمیم نمایندگان و مصوبه کمیسیون تلفیق و تأیید شورای نگهبان، این مبلغ در اختیار نمایندگان برای تغییرات در بخش‌های بودجه‌ای قرار گرفت.

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: این اعتبارات در حوزه نمایندگان خراسان شمالی در دو ردیف اعتباری تقسیم شد که در ردیف نخست درباره محور بام-قوچان – میامی و جاجرم است که اعتبار اولیه پیش‌بینی‌شده در این مسیر بالغ بر هفت میلیارد و 800 میلیون تومان بود که اکنون با تقسیمات صورت گرفته 26 میلیارد و 500 میلیون تومان برای قسمت  قوچان – چکنه – بام – سنخواست – جاجرم و میامی در نظر گرفته شد.

وی درباره اهمیت این مسیر گفت: تکمیل این محور می‌تواند طول محور جنوب خراسان شمالی به مشهد را 80 کیلومتر و مرکز استان به تهران را 120 کیلومتر کاهش دهد که می‌تواند مزیت اقتصادی در استان ایجاد کند.

قوامی ردیف اعتباری دیگر را محور اسفراین بجنورد سبزوار عنوان کرد و افزود: چهار بانده کردن این محور نیز 3 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد که می‌توان با سرعت بیشتر در تحقق این بخش نیز اقدام کرد.

وی اعتبار سه‌میلیاردی برای محور بجنورد سنخواست، اعتبار 15 میلیاردی برای سد دربند، افزوده شدن هفت‌میلیاردی اعتبارات راه‌آهن، در نظر گرفتن 5 میلیارد تومان ردیف بودجه برای باند امداد و نجات فرودگاه شیروان و نیز افزایش اعتبارات جاده بجنورد به جنگل گلستان نیز تا سقف 51 میلیارد تومان از جمله دیگر اعتبارات افزوده‌شده در بودجه نهایی استان در سال 97 است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی همچنین به استیضاح وزرا در هفته جاری اشاره کرد و گفت: به وزیر راه انتقاداتی وارد است، وزیر کار نیز به عنوان جانشین ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی در استان تعیین‌شده است و البته نمایندگان استان نیز انتقاداتی به عملکرد وی دارند اما مجموعاً نمایندگان خراسان شمالی از وزرا حمایت می‌کنند.

وی همچنین درباره سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور اظهار کرد: کار نمایندگان پرسیدن سؤال و توضیح خواستن از وزرا و رئیس‌جمهور است که باید آقای رئیس‌جمهور نسبت به شوک قیمت ارز پاسخگو باشد.

قوامی در تشریح این موضوع ادامه داد: این تغییرات قیمت ارز باعث شد کار درمانی انجام شود و بانک مرکزی اوراق سپرده 20 درصد را در بانک‌ها به اجرا دربیاورد که باعث شد تمام تصمیمات قبلی در حوزه کاهش نرخ سود بانکی را خنثی کند.

وی افزود: 50 میلیارد دلار در این ایام با سود 20 درصد حساب ایجادشده است که باعث شد مسیر سخت طی شده برای پایین آوردن هزینه تولید و تسهیلات دوباره به نقطه اول بازگردد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نرخ رشد اقتصادی در سال 96 به نسبت سال 95 را دچار افت اعلام کرد و تصریح کرد: رشد 12 درصدی اقتصاد در سال 95 به میزان 6 درصد در 9 ماهه سال 96 رسید که نشان از کاهش درصد رشد اقتصادی است که باعث ایجاد رکود نیز شده است.

وی همچنین شفافیت در اقتصاد و به سامان شدن وضعیت اقتصاد را در گرو همین سؤالات نمایندگان از مسئولان دانست.

قوامی افزایش نرخ ارز را باعث پوشیده ماندن کارایی و بازده تصمیمات بیان کرد و افزود: نرخ ارز 3300 تومان مصوب شده است اما با فروش چهار هزار تومانی کسری درآمدها پوشش داده می‌شود و نتایج تصمیمات در بخش‌های مختلف دیده نمی‌شود.

وی همچنین در پایان به بحران بارندگی در اسفراین نیز اشاره کرد و گفت: چاه‌های آب در این شهر به عنوان اضافه برداشت خاموش ده‌اند و کشاورزان تولیدی ندارند و قطعاً در سال آینده مشکلات اجتماعی در این منطقه ایجاد می‌شود که اگر روستاییان به شهرهای کوچ کنند قطعاً مشکلاتی در حاشیه شهر پدید می‌آید و بازگشت این افراد به روستاها تقریباً غیرممکن خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار