معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی تشریح کرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی با حضور در برنامه رصد سیمای استانی شبکه اترک، با موضوع موانع حمایت از کالای ایرانی، به تشریح باید و نبایدهای تحقق شعار سال پرداخت.
کد خبر: ۵۸۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 08 April 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، مجید پورعیسی در این گفت و گو اظهار داشت: برای تحقق منویات رهبری و شعار سال نباید احساسی برخورد کرد و باید در گام نخست مطالعات و مباحث کارشناسی لازم انجام پذیرد و به دنبال آن با فراهم سازی بسترهای مورد نیاز، پیشنهادها و راهکارهای کارشناسی، عملیاتی و اجرایی شود.
وی با بیان این که فی البداهه نمی توان یک محصول را تولید کرد، افزود: نبود تفکر درست مهم ترین مشکل در حوزه تولید محصولات ایرانی است و ما باید زیرساخت تفکری مناسبی را ایجاد کنیم تا خرید کالای ایرانی اراده تمامی آحاد مردم و نه تنها قشر ضعیف جامعه باشد.
وی درباره روند سفارش و خرید کالا در دستگاه های اجرایی هم گفت: دستگاه های اجرایی با ثبت نام در در سامانه ستاد، خرید های مورد نیاز خود را از این طریق انجام می دهند و دستگاه های نظارتی این موضوع را رصد می کنند.
وی تصریح کرد: با وجود همه تلاش ها برای ایجاد زمینه های مورد نیاز مانند ارائه آموزش لازم و توانمندسازی افراد فعال در حوزه تولید برای ورود به این رقابت کشوری، اما این هدف محقق نشد چرا که تولیدکنندگان استان تمایلی به ورود به سامانه ستاد را ندارند.
پورعیسی مطرح کرد: تولیدکنندگان خراسان شمالی توان لازم برای رقابت با تولیدکنندگان کشور را ندارند که نبود کیفیت لازم محصولات تولیدی می تواند یکی از این دلایل مهم باشد.
معاون امور اقتصادی استاندار با بیان این که استان های کوچک مانند خراسان شمالی وابستگی شدید به حمایت های ملی دارد، تصریح کرد: نبود پیمانکاران با سطوح مختلف فنی یکی از نقاط ضعف استان است و به عنوان مثال، برای ایجاد راه و یا احداث یک ساختمان با قیمت بالا به دلیل نبود پیمانکار درجه یک، این پروژه ها به پیمانکاران دیگر استان ها واگذار می شود که البته موجب ورود امکانات از آن استان ها خواهد شد.
پورعیسی گفت: مشکلات تولید داخلی تنها محدود به مباحث اقتصادی و مالی نیست بلکه نبود دانش فنی، فناوری روز دنیا و شکل نگرفتن ارتباط مناسب بین واحدهای تولیدی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از مهم ترین موانع موجود برای تولید کالای با کیفیت و به دنبال آن، گسترش فرهنگ حمایت از کالای ایرانی است.
وی ادامه داد: در دنیای کنونی صرفا تولید کالا مطرح نیست بلکه تولیدکنندگان باید با آگاهی از نیاز بازارهای موجود تولید داشته باشند بنابراین تولید کالا متناسب با نیازهای روز جامعه باید مورد توجه تمامی تولیدکنندگان باشد.
وی تاکید کرد: در عرصه تولید افراد خلاق موفق تر از افراد وابسته به حمایت های مالی و بانکی هستند چرا که در بسیاری از موارد تولیدکنندگان متکی به حمایت های بانکی پیش از بهره برداری ورشکسته می شوند و با اتمام زمان تنفس بانکی باید برای بازپرداخت تسهیلات اقدام کنند.
پورعیسی خاطر نشان کرد: وجود مالکیت و نه مدیریت در حوزه تولید شاید یکی از مهم ترین دلایل شکست تولیدکنندگان ما در عرصه تولید باشند و این در حالی است که امروز میان مالک و مدیر فاصله بسیاری وجود دارد.
وی با تاکید بر از میان رفتن تفکر صرفا حمایتی از واحدهای تولیدی، تصریح کرد: بهره مندی از نوآوری و ابتکار عمل از سوی تولید کننده و اتخاذ سیاست های مناسب برای جلوگیری از نوسانات ارز و کاهش نرخ بهره نظام بانکی از سوی دولت برای تحقق شعار سال الزامی است و همچنین تاکید دارم برند سازی محصولات ایرانی یکی از مشکلات امروز ماست چرا که اعتقاد و اعتماد به برندهای خارجی برای بسیاری از ما وجود دارد.
معاون امور اقتصادی استاندار گفت: فرهنگ حمایت از کالای ایرانی باید توسط مردم و مستقل از دولت در جامعه ایجاد و گسترش یابد و تولیدکنندگان با اعمال فرآیندهای مناسب تولید کالایی استاندارد و با کیفیت بالا را رقم بزنند تا رضایت عموم مردم را جلب کنند.
پورعیسی افزود: دولت هم کارآیی و بهره وری سیستم دولتی را به گونه ای رقم بزند تا با مراجعه تولید کننده و مصرف کننده به دولت در کوتاهترین زمان ممکن منافع آنان تامین شود.
وی همچنین با اشاره به تحقق 81 درصدی مصوبات سال گذشته کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، بیان داشت: مردم ما باید نسبت به موضوع برگزاری اینچنین جلساتی با هدف کاهش مشکلات واحدهای تولیدی آگاهی لازم را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار