مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد با انتقاد از قیمت پایین شیر خام گفت: کارخانه های لبنی از یک سال گذشته تاکنون، 12 میلیارد ریال به مراکز جمع آوری شیر این شهرستان بدهکار هستند.
کد خبر: ۵۹۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 22 April 2018

حسینعلی حصاری یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این در حالی است که مراکز جمع آوری شیر در تامین نقدینگی با مشکل روبه رو هستند و تاکنون از منابع داخلی خود وجوه شیر خریداری شده از گاوداران را پرداخت کرده اند.
وی افزود: در صورت ادامه این روند، مراکز جمع آوری شیر نیز توانایی مالی برای پرداخت وجوه شیر را به گاوداران ندارند.

* تولید شیر در سراشیبی سقوط
مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکلات تولید شیر گفت: گرانی نهاده های دامی، صنعت گاوداری را در سراشیبی نابودی قرار داده است.
وی تصریح کرد: در حالی که سال گذشته قیمت جو به ازای هر کیلوگرم، هفت هزار ریال بود، اکنون با روند رو به افزایش به 11 هزار و 800 ریال رسیده است و قیمت بالالی نهاده ها، هزینه تولید را در واحدهای گاوداری افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی بیشترین فاصله را با بنادر جنوب کشور دارد افزود: جو در بنادر جنوب، به ازای هر کیلوگرم، 11 هزار ریال خریداری می شود اما گاوداران و دامداران این استان به ناچار پرداخت هزینه های بالای حمل را هم متحمل می شوند.

* 70 درصد هزینه های دامداری صرف خوراک می شود
حصاری با بیان اینکه قیمت خرید شیرخام هیچ تناسبی با قیمت نهاده ها ندارد گفت: قیمت نهاده ها افزایش پیدا کرده اما قیمت شیر هیچ گونه افزایشی نداشته و این امر، سبب افزایش هزینه های تولید و متضرر شدن تولیدکننده می شود.
وی اظهار کرد: 70 درصد از هزینه های یک واحد گاوداری، صرف تامین و تهیه خوراک دام می شود و بر این اساس، افزایش قیمت نهاده ها بشدت صرفه اقتصادی تولید را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو دامدار و گاودار برای ادامه فعالیت، نیاز به حمایت دارد.
وی افزود: شیر خام اکنون 11هزار ریال و بعضا 10 هزار و 500 ریال خریداری می شود و با فرا رسیدن فصل گرما، و احتمال کاهش میزان تقاضا، قیمت شیر ممکن است کاهش یابد.
حصاری اظهار کرد: شیر از محصولات فسادپذیر است و ماندگاری کمی دارد از این رو دامداران به ناچار حاضرند با هر قیمتی محصول خود را بفروشند تا روی دستشان نماند.
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد گفت: واحدهای لبنی استان با ظرفیت مناسب فعالیت ندارند، تنوعی در محصولات واحدهای لبنی استان نیست و تنها چند محصول در این واحدها تولید می شود از این رو ظرفیت جذب شیر را ندارند.
خراسان شمالی از قطب های کشاورزی کشور است و سالانه 21 هزار تن گوشت قرمز و 158 هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود.
اکنون هشت واحد لبنی در این استان دارای مجوز است که 2 واحد از این تعداد غیر فعال و 6 واحد در حال فعالیت است.
علت غیرفعال بودن واحدهای لبنی را استفاده نکردن از تکنولوژی روز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار