بیانیه حزب موتلفه اسلامی استان خراسان شمالی در پی درگذشت آیت الله مهمان نواز
بیانیه حزب موتلفه اسلامی استان خراسان شمالی در پی درگذشت آیت الله مهمان نواز صادر شد.
کد خبر: ۵۹۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰ 23 April 2018

انّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون

آیت الله حبیب الله مهمان نواز در سال 1305 در روستای کاریزک کال از توابع نیشابور واقع دراستان خراسان رضوی متولد شد. وی در خانواده‌ای کشاورز متولد شد.

پدرش از نظر موقعیّت اجتماعی مورد احترام مردم روستا بود؛ سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ امّا در رفع مشکلات و حلّ اختلافات مردم نقش بسیار مؤثّری داشت و به روحانیّت بسیار علاقه‌مند بود و میزبانی و اکرام روحانیونی را که به روستا می‌آمدند، بر عهده می گرفت.

آیت الله مهمان نواز، تحصیلات مقدماتی را ابتدا در مکتب‌خانه گذراند و سپس برای تحصیل علوم حوزوی عازم مدرسه «گلشن» شد و سپس سطوح نهایی حوزه را در حوزه مشهد سپری کرد.

 وی از جمله شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در بین مردم خراسان شمالی بوده است و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی در هدایت مردم خراسان به ویژه بجنورد داشته است.

 آغاز فعالیت‌های سیاسی وی به موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 برمی‌گردد. زمانی که شاه مخلوع لوایح شش گانه را به رفراندوم گذاشت، از سوی حوزه محل تحصیلش، به همراه چند تن از دوستان برای افشای طرح‌های شوم دولت، به مناطق مختلف اعزام شد.

آشنایی بیش‌تر آیت‌الله مهمان نواز با امام (ره) و اهداف ایشان، از طریق اطلاعیه‌ها و پیام‌هایی بود که امام راحل از آغاز حرکت اسلامی تا هجرت به پاریس، صادر کرده بودند.

 آیت الله مهمان نواز برای آشنا کردن مردم با مبانی حکومتی اسلام، از هر محفلی استفاده و مبانی و اهداف حکومت اسلامی را تبیین می‌کرد و به همین علت، از سوی رئیس کل ساواک خراسان دستور ترور وی صادر شد که بعد از انقلاب اسناد آن، از ساواک به دست آمد و چندین بار به ساواک و فرمانداری احضار شده و از سوی آنان مورد تهدید و بازجویی قرار گرفت وی از چهره‌های تاثیرگذار در شکل گیری و تظاهرات‌های مردمی در سال 1357 در شهر بجنورد بود.

 آیت الله مهمان نواز موسس، مدیر و محور اصلی فعالیت‌های حوزه علمیه استان خراسان شمالی بوده است. آیت‌الله مهمان نواز حوزه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد را تاسیس و برای چندین سال نیز مدیریت آن را بر عهده داشته و به تدریس برخی از دروس حوزوی نیز پرداخته است.

مهمان نواز، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در هجدهم شهریورماه سال ۱۳۵۹، با حکم حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و بعد از ۳۲ سال اقامه نماز این شهر، به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی ضعیف، از این سمت کناره گیری کرد.

آیت الله مهمان نواز، ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۱ آخرین نماز جمعه بجنورد به امامت خود را در مصلای امام خمینی (ره) اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد.

پس از کناره گیری آیت ا. مهمان نواز از امامت جمعه مرکز استان خراسان شمالی، ابوالقاسم یعقوبی به عنوان امام جمعه جدید بجنورد منصوب شد

همایش نکوداشت آیت الله حبیب‌الله مهمان نواز، در ۳۰ مردادماه ۱۳۹۲ با حضور، شخصیت‌ها و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد و در پایان این همایش نیز با حضور مسئولان حاضر از تمبر یادبود آیت الله مهمان‌نواز رونمایی گردید.

در کارنامه سیاسی‌ آیت‌الله مهمان نواز 3 دوره عضویت در مجلس خبرگان رهبری دیده می‌شود.

اعضای حزب موتلفه اسلامی استان خراسان شمالی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت عالم ربانی آیت الله مهمان نواز، نماینده مردم شریف خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری را به محضررهبر معظم انقلاب اسلامی و به خانواده داغدارایشان و مردم قدر شناس استان خراسان شمالی تسلیت و تعزیت عرض می نماید.

انشالله خداوند روح این عالم ربانی را با اولیائ طاهرینش محشورنماید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار