سرپرست معاونت سیاسی استانداری:
سپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی در نخستین نشست کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری در سال جاری گفت: دولت به ارتقای مدیریتی زنان هم زمان با تحکیم بنیان خانواده اهتمام دارد؛ لذا موضوع مهارت آموزی و توانمندسازی بانوان نباید موجب غفلت از موضوع مهم تقویت بنیان خانواده شود.
کد خبر: ۵۹۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 26 April 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود ثمینی در این نشست که با حضور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی بانوان با هدف ارتقای توانایی آنان در بحث اقتصاد و فرهنگ خانواده است اما مهم ترین اولویت ما حفظ و تقویت بنیان خانواده است بنابراین نباید از این موضوع در مباحث آموزشی و فرهنگی ما تحت تاثیر برخی از فضاهای موجود غفلت شود.
وی افزود: سیاست دولت تدبیر و امید توجه همزمان به ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان در جامعه و تقویت بنیان خانواده است بنابراین باید از فرصت ها وظرفیت های به وجود آمده برای توسعه فرهنگی و تقویت مابحث مرتبط با خانواده بهره مند شویم.
وی تاکید کرد: توجه به مباحث آموزشی فرزندان باید از پایه و پیش از ورود به برخی دوران خاص زندگی باشد و به عنوان مثال مشاوره های شغلی برای انتخاب رشته مناسب باید در مدارس انجام بگیرد تا افراد پس از اتمام تحصیلات و ورود به فضای جدید جامعه دچار سردرگمی نشوند بنابراین آموزش و پرورش هم به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشد.
ثمینی آموزش زوجین پیش از ازدواج را هم یک امر ضروری دانست و در ادامه سخنان خود افزود: باید تلاش شود تا از تمامی توان موجود برای آگاهی بخشی به مجموعه جامعه به ویژه بانوان استفاده شود چرا که زن پایه اصلی و اساسی بنیاد خانواده است و با ایجاد حساسیت در بانوان می توانیم بسیاری از مباحث مانند صرفه جویی اقتصادی را به درستی مدیریت کنیم.
در ادامه این نشست، مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده هم اظهار داشت: ایجاد نشاط در خانواده ها با استفاده از ظرفیت های بومی هر منطقه مورد تاکید ماست و خراسان شمالی با توجه به قدمت تاریخی خود می تواند با بهره مندی از آداب و آیین و برگزاری جشنواره های مختلف بومی و محلی و با رعایت چارچوب موازین شرعی و فرهنگی فضایی با نشاط و شاداب را در استان فراهم سازد.
فریبا نظری پورکیایی با قدردانی از نگاه مثبت استاندار خراسان شمالی به امور بانوان و فعالیت خوب و پویای کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری، تصریح کرد: این رویکرد مثبت و وجود فضای با نشاط در استان یکی از سرمایه های اجتماعی خراسان شمالی محسوب می شود که باید با برنامه ریزی درست از آن بهره مند شد.
نظری پورکیایی ادامه داد: پیشنهاد می کنم طرح های مصوب در کارگروه بانوان و خانواده استان به شکل پایلوت در منطقه ای کوچک اجرا شود تا در صورت عدم موفقیت آن استان دچار مشکل نشود.
وی اشاره داشت: بنابر گزارش های اعلام شده در برخی از مناطق استان مانند بخش جرگلان مرکز مشاوره وجود ندارد و تاکید دارم هر چه سریعتر این مراکز مشاوره با نگاه جدید راه اندازی شود چرا که پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهم ترین موضوع است و وجود مراکز مشاوره برای آموزش های لازم برای پیش از ورود به سنین خاص الزامی است.
نظری پورکیایی خاطرنشان کرد: آسیب نگری موضوع غالب در گفتمان روانشناسی روز ایران است و این در حالیست که در بسیاری از کشورها مثبت نگری و توجه به نقاط قوت افراد مورد توجه است بنابراین وجود مشاورین خانواده، روانشناسان سلامت و جامعه شناس خانواده در مراکز مشاوره ضرورت دارد چرا که امروزه بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و خودکشی ریشه در ساختارهای اجتماعی دارد و پدیده اجتماعی تلقی می شود.
وی اشاره داشت: مباحث مرتبط با الگوی مصرف آب هم مورد تاکید دولت است و باور داریم کنترل شرایط بحرانی آب نیازمند عزم ملی است و بانوان در این حوزه می توانند نقش پررنگی داشته باشند بنابراین از ظرفیت دهیاران زن برای گسترش فرهنگ مصرف درست آب بهره مند شوید.
وی تاکید کرد: نیازهای پرژوهشی کاربردی استان را احصاء و برای ما ارسال کنید تا با بررسی های لازم اعتبارات مورد نیاز پیش بینی شود.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری هم در این نشست با یادآوری اقدامات انجام شده در حوزه امور بانوان در سال 96 اظهار داشت: بنابر تفاهم نامه وزارت کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، موضوع توانمندسازی زنان در مناطق حاشیه نشین با تکیه بر حرفه آموزی و با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار 5 استان به عنوان پایلوت قرار گرفت که خراسان شمالی یکی از این استان ها بود و این موضوع به خوبی در بخش های دولتی و غیردولتی پیگیری و اجرا شد.
ملیحه یغمایی افزود: تاکید ما بر ورود بیشتر بخش خصوصی است و با توجه به موقعیت بخش جرگلان پیشنهاد می کنیم تا مرکز فنی و حرفه ای ویژه این بخش به طور اختصاصی و کاملا رایگان با همکاری آموزش و پرورش منطقه و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار