برداشت گل محمدی از گلزارهای فاروج به عنوان قطب تولید این محصول در خراسان شمالی از ابتدای هفته جاری آغاز شده است.
کد خبر: ۶۰۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 09 May 2018

رئیس جهاد کشاورزی فاروج روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان افزود: امسال با افزایش 14 هکتاری، سطح زیر کشت این محصول به 64 هکتار رسید.
احمد کنعانی گفت: گل محمدی از گونه هایی است که نیاز آبی آن کم است و با توجه به کاهش بارندگی ها و محدودیت منابع آبی، کشت مفیدی برای منطقه است.
وی با افزودن این که میانگین عملکرد یک بوته گل محمدی در شهرستان 2 کیلوگرم و تعداد بوته کشت شده در هر هکتار 2 هزار بوته است بیان داشت: میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل یک و نیم لیتر گلاب و دریک هکتار 6 هزار لیترو عملکرد تولید اسانس نیز به ازای هر یک تن گل تر 150 گرم است.
کنعانی با اشاره به اینکه هر هفت کیلوگرم یک کیلوگرم گل خشک تولید می کند گفت: بازار مهم ترین دغدغه تولید کنندگان این محصول مثل بسیاری دیگر از تولیدات کشاورزی است.
وی با تاکید براینکه در تلاشیم تا گل محمدی به صورت تر به فروش نرسد و بعد از فرآوری و با ارزش افزوده عرضه شود افزود: حمایت از فعالان حوزه فرآوری این محصول دردستور کار است وامیدواریم دو واحد نیمه صنعتی فعال در شهرستان تبدیل به صنعتی شود.
وی یادآورشد: موافقت اصولی برای یکی از متقاضیان با 15 میلیارد تسهیلات دریافت شده تا کارخانه ای برای فرآوری صنعتی گل محمدی در شهرستان راه اندازی شود.
کنعانی افزود: در قالب مشاغل خانگی قرار نگرفتن گلاب گیری و فعالیت های مربوط به این محصول محدودیت های برای توسعه فعالیت های این بخش در حوزه خانگی ایجاد کرده است.
سطح زیر کشت گل محمدی در استان به 255 هکتار رسیده که شهرستان فاروج با 64 هکتار بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده، پیش برداشت گل امسال در سطح باغ های استان 145 تن است.
برداشت گل محمدی از هفته جاری در شهرستان فاروج آغاز شده و دوره برداشت آن یک ماهه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار