حسین فرخنده :
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: هنرمندان به جامعه آرامش و لطافت روح و روان می بخشند.
کد خبر: ۶۰۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 12 May 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ حسین فرخنده در آیین تجلیل از سهراب محمدی پیشکسوت حوزه موسیقی مقامی مانه و سملقان اظهار داشت: شخصیت انسان دارای ابعاد متعددی است و موسیقی در پرورش و ترکیب افکار و تخیل و عواطف انسان بسیار موثر است.

وی موسیقی را به سبب داشتن جاذبه، تناسب و موزونی که زیبایی محصول آن است را ضد خشونت دانست و افزود: موسیقی و به طور کلی هنر، ما را از خشونت های احتمالی تکنولوژی و سیاست حفظ می کند.

فرخنده، موسیقی را پرجاذبه ترین عنصر و مولفه فرهنگی شمال خراسان دانست و تصریح کرد: هر چند زبان های بومی و محلی ما اکنون توانایی چندانی برای برآوردن نیازهای بیانی ما ندارند، اما موسیقی مقامی ما امروز با انعطاف خود همچنان می تواند پاسخگوی نیازهای روحی و روانی انسان امروز باشد.

وی ادامه داد: هنوز هم همه ظرفیت های موسیقی مقامی کشف نشده است و این گونه از موسیقی توان غنی شدن و غنا بخشیدن به سایر گونه های موسیقیایی را دارد.

فرخنده افزود: از سال گذشته موضوع تکریم و تجلیل از چهره های ماندگار فرهنگ و هنر استان را در دستور کار قرار داده ایم که بزرگداشت اساتید گرانقدر همچون احمد عضدی، سیاوش مهرو، احمد شاهد و استاد مداح نیا، حاج قاسم مهرنیا از آن جمله اند که هر چند این مراسم ها در خور شان این بزرگان نبوده است، اما برنامه آغاز کار و مشق تجلیل و تکریم جایگاه فرهنگ و هنر است و امیدواریم که این روند در استان رشد و توسعه یابد.

وی ضمن قدردانی از هنرمندان و مراکز فرهنگی که در این امر پیشگام بوده اند، از برگزاری سومین جشنواره موسیقی مقامی استان و نیز همایش بخشی های روایت گر استان در سال جاری در خراسان شمالی خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص شخصیت بخشی بزرگ کشور، حاج سهراب محمدی نیز گفت: وی عمرخویش را صرف بخشیدن شادی و نشاط معنوی به جامعه کردند و منشأ خدمات موثر در حفظ و انتقال میراث غنی هنری این خطه از میهن عزیزمان شده است.

در ادامه این مراسم استاد هوشنگ جاوید از پژوهشگران بنام حوزه موسیقی نواحی ایران هم در خصوص شخصیت و سبک هنری استاد سهراب محمدی پیشکسوت موسیقی مقامی مانه و سملقان به بیان نکاتی پرداخت.

گفتنی است؛ آیین تجلیل و بزرگداشت حاج سهراب محمدی پیشکسوت حوزه موسیقی مقامی خراسان شمالی با حضور نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از مسئولان استانی و شهرستان در محل مجتمع فرهنگی وهنری اندیشه شهرستان مانه و سملقان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار