صالحی استاندار خراسان شمالی:
استاندار خراسان شمالی گفت:هر چند که آیین نامه اجرایی تشکیل مجامع و دستورعمل های مربوط حوزه سلامت برای استان ابلاغ نشده اما ضمن اجرایی کردن آن باید مدل مشارکت فراگیر در بخش سلامت نیز اجرایی شود.
کد خبر: ۶۰۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 12 May 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در نخستین مجمع سلامت استان اظهار داشت: فرمانداران جلسات مجمع سلامت در شهرستان ها را با قوت و سرعت بیشتری پیگیری کنند تا شاهد شکل گیری زیر لایه های آن و مشارکت همه باشیم.
وی تصریح کرد:شعار سلامت برای همه و همه برای سلامت را مقدمه ای برای عدالت اجتماعی مدنظر قرار دهیم تا این عدالت اجتماعی به برطرف شدن تبعیض ها و رانت ها کمک کند.
وی با بیان این که هدف از شکل گیری مجمع سلامت ایفای نقش تمامی اقشار جامعه در این حوزه است، افزود: بر اساس اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی استان و دانشکده علوم پزشکی اسفراین این مجمع در سطح جوامع محلی نیز شکل بگیرد.
صالحی با تاکید بر این که سلامت موضوعی بسیار فراتر از آنچه است که تصور می کنیم، تصریح کرد:در بخش صنعت باید گام هایی را به سوی کاهش آلودگی برداشت و در بخش زباله ها نیز مقدمات دفن بهداشتی پسماند در قسمتی از شهرستان بجنورد فراهم شده است لذا انتظار داریم مسئولان مباحث بهداشتی را با قوت بیشتری پیگیری کنند.
وی افزود:در بخش کشاورزی هم باید مباحث یکپارچه سازی اراضی را دنبال کرد تا مشکلات مرتبط با سم و کود در کشت های مختلف حل شود.
صالحی تصریح کرد: وقتی موضوع سلامت مطرح می شود، باید با تشکیل مجامع سلامت و کانون ها در سطح جوامع محلی و فرهنگ سازی شاهد ارگانیک بودن محصولات کشاورزی باشیم تا سلامت جامعه تضمین شود.
وی با بیان این که باید در تمامی مباحث مختصات زیست محیطی را رعایت کرد، افزود:اگر کمترین آسیب به حوزه های کشاورزی و صنعت وارد شود، در واقع در امر پیشگیری که بهتر از درمان است، بسیار موفق عمل کرده ایم.
استاندار در ادامه تصریح کرد:برای فرهنگ سازی این موضوع که پیشگیری بهتر از درمان است، تنها علم به این مساله کافی نیست، بلکه باید عمل شود.
وی خاطرنشان کرد:برای ارتقای حوزه سلامت نیازمند مشارکت فراگیر همه مردم و مسئولان و بخش های مختلف هستیم و مجمع سلامت استان می تواند گام مهمی برای تحقق این ارتقاء قلمداد شود.
وی از سلامتی و امنیت به عنوان دو نعمت مجهول نام برد و اظهار داشت:تا زمانی که امنیت و سلامتی در جامعه برقرار باشد، کسی قدر این دو نعمت را نمی داند .
صالحی ضمن تاکید بر مباحث سلامت و پیشگیری، بیان کرد:رکن تصمیم گیری در امر سلامت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان است لذا پیشنهاد می شود سند نقشه توسعه سلامت و سند پیشگیری از بیماری ها نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود خواستار توجه به آموزش در تمامی سطوح، توجه به ورزش در تمامی لحظات و تقویت راهکارهای ارتقای سلامت شد.
صالحی اظهار داشت:باید نشاط جمعی و تزریق روحیه امید را در جامعه داشته باشیم که یکی از این راه ها ایجاد پارک بانوان و پارک دوستدار کودک است که می تواند از عوامل مهم ایجاد نشاط اجتماعی باشد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه بجنورد هم بر همکاری و مشارکت همه حوزه های اجتماعی با مجمع سلامت تاکید کرد.
حجت الاسلام یعقوبی گفت: برای پیشگیری از آسیب ها باید به همه حوزه ها توجه کنیم تا با مشکلات عدیده ای مواجه نشویم. وی شناسایی و بررسی آسیب های اجتماعی را ضروری اعلام کرد و افزود : مجمع سلامت باید بتواند در تمامی حوزه های سلامت تأثیر گذار باشد تا سلامت افراد و جامعه تحقق یابد.
مدیرکل مؤلفه های اجتماعی سلامت وزارت بهداشت نیز عدالت محوری را عامل موفقیت و پیشبرد اهداف مجمع سلامت دانست و پایداری و اثربخشی آن را در گروی سازماندهی افراد جامعه قلمداد کرد .
محمدمهدی گلمکانی برای اجتماعی شدن سلامت ٣ مؤلفه را ضروری دانست و بیان کرد: مشارکت و سازماندهی همه آحاد جامعه، همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه همه بخش های حاکمیتی و کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت در قالب پوشش همگانی سلامت با اولویت اقشار محروم جامعه از مؤلفه های مؤثر در اجتماعی شدن سلامت به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار