عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی خراسان شمالی:
عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی تعرفه‌های دامپزشکی را بسیار پایین توصیف کرد و گفت: طیور داران به علت افزایش قیمت سویا و ذرت جوجه ریزی را انجام نداده‌اند.
کد خبر: ۶۰۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ 18 May 2018

ندا صمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی به‌عنوان اولین و تنهاترین بیمارستان در سطح استان، دی‌ماه سال گذشته افتتاح شد.

عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی یکی از اهداف تأسیس بیمارستان را حمایت از دامدار و تولیدکننده روستایی عنوان کرد و افزود: این بیمارستان کاملاً خصوصی تأسیس‌شده و در حال حاضر سه نفر دکتر دامپزشک تمام‌وقت در حال فعالیت دارد و همچنین تکنسین‌های زیرمجموعه حضور دارند که به‌صورت قراردادی به روستاها می‌روند و بخش واکسیناسیون و طرح‌های دولتی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: تعدادی دانشجو نیز داریم که برای آموزش و کارآموزی از سوی دانشگاه آزاد بجنورد به این بیمارستان معرفی می‌شوند و در بحث آموزشی نیز فعالیت هایی این مجموعه دارد و در آینده به نیروی دامپزشک بیشتری نیاز خواهیم داشت.

آزمایشگاه بیمارستان حیوانات خانگی تا پرورش‌دهنده‌های بزرگ را پوشش می‌دهد

وی با اشاره به خدمات این بیمارستان بیان کرد: آزمایشگاه تقریباً مجهزی داریم که از حیوانات خانگی تا پرورش‌دهنده‌های بزرگ مانند مرغداری‌ها و گاوداری‌های صنعتی، عشایر روستایی و گله‌های گوسفند را پشتیبانی می‌کند و تمامی موارد نام‌برده در بحث آزمایشگاه، به این بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.

صمد زاده در ادامه با اشاره به درمان تصریح کرد: در موضوع درمان نیز ارائه خدماتی از جمله درمانگاه در دو قسمتِ درمانگاه دام‌های بزرگ و درمانگاه حیوانات خانگی تجهیز شده است که درمانگاه حیوانات خانگی مجهز به پینت شاپ، سونوگرافی، بخش بستری و پانسیون و درمانگاه دام بزرگ نیز مجهز به بخش بستری، مامایی، سکوی تخلیه گاو می‌باشد.

وی همچنین بیان داشت: اتاق کالبدگشایی مخصوص طیور نیز ایجاد شده است که پرورش‌دهنده‌های بزرگ طیور، تلفاتشان را برای نمونه‌برداری و کالبدشکافی ارجاع می‌دهند و حداقل روزانه سه عمل سزارین برای گوسفند و برای گاو حداقل در ماه دو عمل انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی در ادامه افزود: بیشتر اوقات جراحی‌های دام بزرگ که بحث اقتصادی و هزینه حمل‌ونقل آن مطرح است، در محل دامداری انجام می‌شود.

وی استقبال در بخش حیوانات خانگی را پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به روند رو به رشد نگهداری حیوانات خانگی پیش بینی می شود مراجعه‌کننده‌های بیشتری در این بخش حضور یابند.

مراجعه‌کنندگان متنوعی داریم

صمد زاده خراسان شمالی را ازنظر پرورش صنعتی ضعیف دانست و تصریح کرد: خراسان شمالی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و ارومیه نیست و برای همین است که بیمارستان ما تخصصی نشده یعنی همه جنبه‌ها را حفظ کرده چون تعداد مراجعه‌کنندگان تخصصی کم است بنابراین اقدام به فعالیت عمومی یعنی حیوان خانگی، گوسفندداری عشایری، گاوداری‌های روستایی شده است.

وی ادامه داد: در مجموع مراجعه‌کنندگان، بسیار متنوع‌اند به همین علت نسبت به بقیه بیمارستان‌های ایران امکانات بیشتری در نظر گرفته شده است تا بیمارستان ضرر ده نباشد و افرادی که زیرمجموعه بیمارستان کار می‌کنند اندک درآمدی داشته باشند.

عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی بابیان اینکه بسیار هزینه شده است و هیچ ارگانی کمک نکرده اظهار داشت: بیمارستان کاملاً خصوصی راه‌اندازی شده و اصلاً سود ده نیست و فقط بر اساس علاقه ادامه حیات می‌دهد.

عدم جوجه ریزی طیور داران به علت افزایش قیمت سویا و ذرت

صمد زاده با اشاره به افزایش قیمت دلار و توقف واردات سویا و ذرت و همچنین ناکافی بودن میزان تولیدات داخل، شرایط را برای پرورش‌دهنده‌های طیور و دام‌های سنگین، سخت و آن‌ها را در آستانه ورشکستگی توصیف کرد و با توجه به عدم جوجه ریزی بسیاری از طیور داران از احتمال افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آتی خبر داد.

تعرفه‌های دامپزشکی بسیار پایین است

وی با اشاره به میزان پایین تعرفه‌های دامپزشکی نسبت به سایر مشاغل بیان کرد: این مجموعه تحت نظارت جهاد کشاورزی قرار دارد و اگر قیمت گوشت قرمز و سفید که در سبد اصلی مصرفی مردم است بالا نرود تعرفه خدمات هم افزایش نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره بیمارستان دامپزشکی مرکزی خراسان شمالی بابیان اینکه قیمت ارز بر قیمت داروها نیز به‌شدت تأثیر گذاشته گفت: قیمت داروها دست ما نیست و یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و با افزایش قیمت مواد اولیه که وارداتی است، شاهد افزایش عجیبی در قیمت داروها بوده‌ایم.

اداره کل دامپزشکی قول حمایت داده است

صمد زاده افزود: با هزینه داروها، مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاه بدون احتساب هزینه ساختمان حداقل ۹۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی این بیمارستان هزینه شده و از ارگانی حمایتی نشده است البته اداره کل دامپزشکی استان قول حمایت داده و امید است در آینده این حمایت‌ها محقق بشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار