امضاءقرارداد ساخت راه آهن مشهد - گرگان میان شرکت مسکن‌وعمران رضوی با وزارت راه و شهرسازی
قرارداد ساخت 5 ساله راه‌آهن مشهد - بجنورد - گرگان پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان شرکت مسکن‌وعمران رضوی و وزارت راه و شهرسازی امضا شد.
کد خبر: ۶۰۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 19 May 2018

پروژه ساخت راه‌آهن مشهد - گرگان یکی از برنامه‌های ریلی مهم وزارت راه و شهرسازی در کشور به شمار می‌رود که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی توانست با کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های حاضر در مناقصه، ساخت این پروژه را بر عهده بگیرد و هم‌اکنون قرارداد این پروژه امضاشده است.

محمدرضا رئیسی به کم و کیف راه‌آهن مشهد - گرگان و اقداماتی که در این پروژه مهم عهده‌دار است پرداخته و اظهار کرد: با توجه به اینکه قرارداد به‌صورت ارائه طرح و ساخت می‌باشد، لذا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره طول این راه‌آهن و مسیر آن گفت: طول این راه‌آهن حدود ۵۵۰ کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می‌شود.

وی افزود: این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر تونل می‌باشد.

رئیسی در ادامه با اشاره به مدت و مبلغ قرارداد تصریح کرد: مدت قرارداد ۵ سال و مبلغ آن با احتساب تمامی هزینه‌ها ازجمله تملک، بیش از ۱۸ میلیارد یوآن تعیین‌شده است.

وی درباره مزیت‌های این خط ریلی گفت: برقراری خط راه‌آهن در مسیر استان‌های گلستان و خراسان شمالی، بجنورد را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مشکلات بار و مسافر را در این منطقه مهم اقتصادی برطرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: اتصال بجنورد به‌عنوان مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور، اتصال مسیر ریلی استان‌های مازندران و گلستان به استان خراسان رضوی، ایجاد مسیر ایمن برای تردد زائران و نیز انتقال بار ترانزیت شرق دریای خزر از مسیر ریلی در دست احداث قزاقستان و ترکمنستان ـ ایران به سمت افغانستان و آب‌های آزاد جنوب، برخی از مزایای اجرای این خط آهن است.

وی ادامه داد: انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌های آزاد، از مزیت اجرای این مسیر است و همچنین علاوه بر سهولت در جابجایی مسافران و کالا در سراسر کشور و نیز گسترش حمل‌ونقل ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (cis) که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارند، تسهیل در ترانزیت بار به سمت خلیج‌فارس و اقیانوس هند را در پی خواهد داشت.

رئیسی همچنین تصریح کرد: تمامی این مزیت‌ها منجر به کاهش هزینه حمل کالا و اقتصادی شدن سرمایه‌گذاری در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و ... می‌شود که درآمد ترانزیتی مناسبی را نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به تعدد مشتاقان زیارت آقا علی‌بن موسی‌الرضا (ع) و احداث محور ترانزیتی ریلی بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به طول حدود ۹۰۰ کیلومتر، انتظار می‌رود این محور نقش مهمی را در ترانزیت دریای خزر ایفا کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار