مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه و سمپاشی پوره سن گندم در سطح 20 هزار هکتار از گندمزارهای این استان توسط کشاورزان انجام می شود.
کد خبر: ۶۰۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 20 May 2018

محمد رضایی روز یکشنبه در گفت و گویی از شروع مبارزه با پوره سن گندم خبر داد و اظهار داشت: تاکنون مبارزه با سن غلات در 100 هکتار از مزارع غلات جاجرم و اسفراین انجام شده است و در شهرهای بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان نیز انجام می شود.
وی بر اهمیت مبارزه با پوره سن گندم تاکید کرد و گفت: جلوگیری از خسارت کمی و کیفی گندم و آرد، افزایش کیفیت نان و تحویل گندم سالم از جمله اهداف مبارزه با پوره سن غلات در مزارع است.
رضایی افزود: در 30 هزار هکتار از اراضی غلات این استان باید مبارزه شیمیایی دولتی انجام شود چرا که کشاورزان گندم کشت شده را رها کرده اند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای سمپاشی در بخش دولتی به چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
سن غلات از مهم ترین آفت گندم و جو است. این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و کاهش کیفیت نان (خسارت کیفی) می شود، خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود، این روند در سال های اخیر شدید بوده است.
کشاورزان خراسان شمالی پارسال 139 هزار و 824 تن گندم به سیلوهای استان گندم تحویل دادند.
امسال سطح ابلاغی زیر کشت پاییزه گندم در این استان، 49 هزار هکتار آبی و 99 هزار هکتار دیم است.
سطح سبز گندم آبی در خراسان شمالی در سال زراعی جاری 49 هزار هکتار و سطح سبز گندم دیم 69 هزار هکتار است.
پیش بینی شده با توجه به وضعیت سبز گندمزارها، 254 هزار تن گندم تولید و 200 هزار تن از این محصول خریداری شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار