اجرای دفنگاه زباله در بجنورد پس از کش و قوس های زیاد برای جانمایی زمین، سرانجام به مرحله عملیاتی رسید و اکنون مقدمات دفن بهداشتی زباله ها در حال آماده سازی است تا گامی برای مدیریت پسماند در مرکز خراسان شمالی برداشته شود.
کد خبر: ۶۰۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 22 May 2018

پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست و تعطیل شدن آن واحد تولیدی، مشکل زباله ها دوباره گریبانگیر بجنورد شد و کوه باباموسی عرصه دپو و دفنگاه زباله ها شد.
با پیگیری های انجام شده، اکنون زیرسازی ها برای ایجاد دفنگاه زباله در حال آماده سازی است تا با اجرای کارخانه کمپوست زباله ها به مکان جدید منتقل و کوه بابا موسی به وضعیت پیش، بازگردد.
بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خراسان شمالی، شرایط فیزیکی و حجم خاک کوه باباموسی به گونه ای است که کفایت پوشاندن زباله ها را ندارد و در این کوه خاک به اندازه کافی وجود ندارد و به این لحاظ برای پوشاندن زباله ها با مشکل روبه رو است.

* اجرای دفنگاه زباله در بجنورد 30 میلیارد ریال اعتبار دارد
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: اجرای دفنگاه زباله در شهرستان بجنورد 30 میلیارد ریال اعتبار دارد که البته این رقم تا 50 ریال قابل افزایش است.
علی اصغر شاکری مطلق اظهار کرد: مشکلات اجتماعی برای ایجاد دفنگاه در مکان جدید حل شده است و مردم روستاهای اطراف نسبت به این امر، توجیه شده اند.
وی با اشاره به وقفه ها برای تصمیم گیری برای جانمایی زمین دفنگاه اظهار داشت: اکنون زمین جانمایی شده و ساخت راه دسترسی به آن در حال اجرا است.
وی در باره سرنوشت برای ایجاد کارخانه کمپوست در بجنورد گفت: ایجاد این کارخانه یکی از راه های مدیریت پسماند در بجنورد است و چند سرمایه گذار در زمینه مدیریت پسماند اعلام آمادگی کرده اند.
وی گفت: ایجاد کارخانه کمپوست، تولید برق از زباله، تولید گازوئیل از زباله و تولید نئوپان از جمله مواردی است که توسط بخش خصوصی مطرح شده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: این طرح ها در دست بررسی است.

* کوه باباموسی باید به وضعیت مناسب بازگردد
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی نیز در این باره گفت: جاده دسترسی به دفنگاه زباله در حال آماده سازی است و زیرساخت ها در حال تامین است
سید اصغر مطهری با بیان اینکه مجوزهای لازم برای اجرای دفنگاه دریافت شده و مشکلی به لحاظ فنی برای این طرح وجود ندارد اظهار داشت: محل دفنگاه در 36 کیلومتری بجنورد جانمایی شده است و با آماده شدن آن، زباله ها به این نقطه منتقل می شود.
وی افزود: شهرداری بجنورد مکلف است پس از آماده شدن مکان دفنگاه، کوه باباموسی را به وضعیت مناسب بازگرداند.

* بجنورد، تنها شهر استان که برای مدیریت پسماند برنامه دارد
مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی نیز گفت: ایجاد دفنگاه یکی از اولویت های استان است و اکنون زمین به وسعت 18 هکتار برای این طرح جانمایی شده است که امید می رود با اجرای دفنگاه، مدیریت پسماند در شهر بجنورد به نتیجه مطلوب برسد.
روح الله عظیمی اظهار کرد: اکنون بجنورد، تنها شهری است که برای مدیریت پسماند آن برنامه ریزی شده و سایر شهرها همچنان با مشکل روبه رو است.
وی افزود: طرح جامع پسماند استان با پنج میلیارد ریال اعتبار در دستور کار پیگیری و مطالعه قرار گرفته است که قرار است در آن راهکارهای مدیریت پسماند استان برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه در این دفنگاه، زباله های شهروندان بجنورد و حومه جمع آوری می شود گفت: تا زمانی که دفنگاه به طور کامل آماده نشده، شرایط برای انتقال زباله ها به این مکان میسر نیست و اجازه نمی دهیم حتی یک کیلوگرم زباله به این مکان منتقل شود.

* 70 درصد زباله ها مواد عذایی است
عظیمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه 70 درصد از زباله های تولیدی این استان مواد غذایی است گفت: حجم مواد غذایی و آلی در زباله های تولیدی در سطح جهانی حدود 35 درصد است.
وی تصریح کرد: وجود مواد غذایی به نوعی بیانگر اسراف و استفاده نادرست از مواد غذایی است.

* بجنوردی ها 2 برابر میانگین جهانی زباله تولید می کنند
عظیمی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: میزان تولید زباله در کشور و این استان بالا است به طوریکه میزان تولید زباله در این استان 2 برابر میانگین جهانی است.
وی افزود: در سطح کشور هر ایرانی روزانه 600 تا 700 گرم زباله تولید می کند و این رقم در بجنورد 630 گرم به ثبت رسیده این در حالی است که میزان تولید زباله استاندارد جهانی در روز 320 گرم است.
مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یکی از دغدغه ها در مدیریت پسماند استان، زباله های عفونی است گفت: بیمارستان های استان مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند و زباله های عفونی در بیمارستان ها بی خطرسازی و سپس به دفنگاه منتقل می شود.
وی افزود: بی خطرسازی زباله های عفونی بخش خصوصی همچون آزمایشگاه ها و مطلب ها در شهر بجنورد انجام می شود اما بی خطرسازی زباله های عفونی بخش خصوصی در سایر شهرها هنوز بلاتکلیف است.
مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی گفت: البته میزان تولید زباله عفونی بخش خصوصی در سایر شهرهای استان قابل ملاحظه نیست.
کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در حدود 10 سال پیش در 15 کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد و این واحد تولیدی، در تیرماه سال 91 به بهره برداری رسید.
ظرفیت این کارخانه 250 تن اعلام شد و این واحد تولیدی قرار بود سالانه بیش از چهار هزار تن کود آلی تولید کند و با فعالیت آن، زباله شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین به این محل منتقل شود اما عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه بود.
فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود، با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف روبه رو شد و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این کارخانه شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار