کد خبر: ۶۱۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 23 May 2018

طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی امروز مجلس به بحث و بررسی گذاشته شد و نمایندگان به کلیات آن رای مثبت دادند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، برای بررسی جزئیات این طرح با پیشنهاد رئیس مجلس برای رفع ایرادات کارشناسی آن این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.


در صورت تصویب نهایی این اصلاحیه به کارگیری مقامات در بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان با حداقل سه سال اسارت و فرزندان شهدا در سمت های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و دارندگان اختیارات خاصه مقام معظم رهبری بلامانع خواهد بود.
همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در دستگاه متبوع خود مجاز خواهد بود.
00:00
02:41
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
لاریجانی : کمیسیون امنیت ملی در ارائه گزارش لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم تسریع کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم کمتر از دو هفته آماده شود آن را زودتر در دستور کار قرار می‌دهیم.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز با استناد به ماده 156 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روز گذشته تصمیم گرفته شد که لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تأخیر بیفتد اما در ماده 156 آمده است که باید ظرف مدت یک هفته کمیسیون گزارش خود را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی شنبه هفته آینده جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کند، گفت: درخواست داریم گزارش کمیسیون را هر چه زودتر در دستور کار قرار دهید.
دکتر علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: روز گذشته نیز اعلام کردیم که اگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ظرف مدت یک هفته گزارش خود ارائه کند بهتر است و در صورتی که گزارش طی هفته آینده آماده شود آن را زودتر در دستور کار قرار می‌دهیم.

لاریجانی در پاسخ به جعفرزاده: بازگشت به کار ایثارگران در مقامات خاص ممنوع نشده است
رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که بازگشت به کار ایثارگران در مشاغل عادی ممنوع نشده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به قانون برنامه ششم درمورد اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: در ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موضوع به کارگیری ایثارگران به صراحت آمده است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: ایثارگران بدانید نمایندگان در آستانه آزادسازی خرمشهر به جای ارج نهادن به حضور شما در جنگ تحمیلی شما را از یک سری خدمات حذف می کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: اگر مقصود شما این است که طرح مذکور خلاف برنامه قانون ششم است باید گفت براساس آیین نامه داخلی موضوع این اعتراض وارد نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح اصلاحی ایرادات نگارشی وجود دارد که باید در جزئیات آن را برطرف کنیم اما به کارگیری ایثارگران بازنشسته دو شأن دارد، بازگشت به کار معمولی شان یا بازگشت به سمت هایی که در قانون آمده است.

بطحایی در مجلس: ۷۴۰ هزار معلم تحت پوشش نظام رتبه بندی قرار گرفته اند
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشرفت نظام رتبه بندی معلمان گفت: ۷۴۰ هزار معلم تحت پوشش نظام رتبه بندی قرار گرفته اند.
محمد بطحایی در نشست علنی امروز در پاسخ به سوال روح الله بابایی صالح توضیح داد: در ابتدا از همکاران خود عذرخواهی می کنم آن ها به بنده نقد داشتند که چرا پرداخت ها و مطالبات وزارت آموزش و پرورش مانند مابقی دستگاه ها در بین خانواده مطرح نمی شود و در رسانه های دیگر منعکس می شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نظام رتبه بندی عنوان کرد: در سال 94 مرحله اول نظام رتبه بندی آغاز شد و در این مرحله 740 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و به طور متوسط 340 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شد.
وی با اشاره به ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه گفت: در این قانون نمایندگان دولت را مکلف کردند تا طرحی برای نظام رتبه بندی معلمان آماده کنند تا طبق این طرح نظام پرداخت ها صورت گیرد در این زمینه پیش نویسی آماده و به شورای عالی آموزش ارسال شد، آنجا ایراداتی گرفتند که قرار است در دولت مورد بررسی قرار گیرد و پس از نهایی شدن در وزارت آموزش و پرورش برای بررسی در مجلس ارسال شود، امیدواریم که تا قبل از مهرماه تکلیف این موضوع را مشخص کنیم.
بطحایی در خصوص مطالبات معلمان حق التدریس اظهار داشت: مطالبات سال 95 معلمان حق التدریس در آبان 96 تسویه شد و مطالبات سال 96 معلمان اسفندماه سال 96 پرداخت شد.
وی ادامه داد: در خصوص مطالبات معلمان حق التدریس آزاد باید گفت که هر سه ماه یکبار مطالبات آن ها پرداخت می شد که با همت نمایندگان توانستیم مطالبات آن ها را ماهیانه پرداخت کنیم بنابراین پرداخت حق التدریسی های شاغل و آزاد اندکی بهبود یافته است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به اهتمام دولت تاکنون 6 زیرنظام این سند به تصویب رسیده است انتظار می رود تا یک ماه آینده زیر نظام دیگر نیز تصویب شود تا تکلیف آموزش و پرورش برای اجرای این سند مشخص شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد سامانه ای در این وزارتخانه گفت: نمایندگان می توانند با تلفن همراه خود نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و میزان پیشرفت آن را دنبال کنند.
بطحایی در خصوص پرداخت اضافه کار به معلمان اظهار داشت: در سال 95 تنها 4 تا 7 ماه اضافه کار به همکاران اداری پرداخت شد که در سال 96 پرداختی بین 10 تا 12 ماه بود و در 11 اداره کل 12 ماه اضافه کار پرداخت شد.
وی در ادامه با بیان اینکه سند تحول مهم ترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد: منظور از این ماموریت عملیاتی کردن برنامه های این سند است.
بطحایی افزود: آنچه تاکنون از سند تحول داشتیم بحث های مبانی و مفهومی بود و آنچه برای ما تکلیف شده اجرای برنامه های سند تحول است که در این راستا 6 زیر نظام داریم و تاکنون 5 زیرنظام نهایی شده و هنوز زیرنظام ششم درباره منابع انسانی نهایی نشده و ماه آینده به اتمام می رسد که ایرادات کار در آن اشاره شده و بهبود روش های معیشت در آن زیرنظام به تائید رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در خصوص ادامه تحصیل فرهنگیان اظهار داشت: این موضوع مربوط به همه دستگاه ها بوده که شورای عالی اداری آن را تصویب کرده است و ما از سازمان استخدامی کشور خواستیم آموزش و پرورش را از این موضوع استثناء کند یعنی افراد فوق دیپلم بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.
وی درباره بسته های حمایتی که با تاخیر پرداخت مواجه شده، عنوان کرد: تخصیص اردیبهشت ماه را گرفته ایم و پرداخت کردیم و امیدواریم تخصیص های جدید که 60 میلیارد تومان است پرداخت شود و بتوانیم انجام وظیفه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: اضافه کار مشمول دیون نیست از این رو در سال 96 در امور استان ها، اضافه کار 11 استان پرداخت شده است.

نماینده بوئین زهرا: معلمان بسته‌های حمایتی در برخی استان‌ها ۱۸ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند
­نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس از پرداخت نشدن حقوق ۱۸ ماهه معلمان بسته‌های حمایتی خبر داد و گفت: معلمان مدارس استثنایی آیتم یک دوم را دریافت نکرده اند و هزینه ازدواج و فوت همکاران از سال ۹۴ تا ۹۶ باقی مانده است.
روح الله بابایی صالح در نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به سوال از وزیر آموزش و پرورش به تشریح دلایل خود در این سوال از بطحایی پرداخت و گفت: سوال من 4 محور دارد که به دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول اینکه چرا نظام رتبه‌بندی اجرا نمی شود و چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کندی پیش می رود؛ همچنین محور دوم سوالاتم در خصوص عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آیا معلمان محور توسعه کشور هستند یا خیر، گفت: آیا استقرار نظام پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام بودجه‌بندی است یا خیر، زمان مشخص کنید، اهتمام کردن تنها درمان لفظی است.
نماینده مردم بوئین‌زهرا با اشاره به اینکه در سال 94 با اعتبار مالی 1300 میلیارد تومان فاز اول نظام رتبه‌بندی را اجرا کردید که به صورت میانگین 360 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد اما هدف نظام رتبه‌بندی این نبود، ادامه داد: آیا توسعه مهارت‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی معلمان با روزآمد کردن اطلاعات آموزش و پرورش آمده است یا خیر. چه اقداماتی برای ادامه تحصیل فرهنگیان صورت گرفته است.
این نماینده مردم با تأکید بر اینکه اغلب دستگاه‌های اجرایی زمانی که پرسنل آنها بازنشست می‌شوند با اندکی تأخیر پاداش بازنشستگی آنها را پرداخت می‌کنند، عنوان کرد: در سال 96 به منظور پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش یک ریال پرداخت نشده است.وی با اشاره به اینکه معلمان بسته‌های حمایتی در برخی از استان‌ها 18 ماه حقوق دریافت نکردند، ادامه داد: معلمان مدارس استثنایی آیتم یک دوم را دریافت نکرده و هزینه ازدواج و فوت همکاران از سال 94 تا 96 باقی مانده است.
بابایی صالح ادامه داد: در سال 95 دو ماه اضافه کار همکاران سوخت و هیچ‌گونه تلاشی از سوی آموزش و پرورش صورت نگرفت، همچنین کارورزی و کارآموزی معلمان از سال 94 تا 96 باقی مانده و بیمه طلایی معلمان در سال‌های 95 و 96 به صورت کامل پرداخت نشده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی گفت: انتظار داریم وزیر پاسخگو باشد به دلیل اینکه از نزدیک با معلمان در ارتباط هستم اطلاع دارم که پرداخت‌ها به چه صورت انجام شده است.

انتخاب زبان روسی به عنوان زبان دوم کشور برخلاف اصل 15 قانون اساسی است
بابایی صالح خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما فردی هستید که از حمایت مردمی برخوردار بودید ضمن اینکه پیش از این 6 سال در معاونت وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشتید بنابراین با این دستگاه وسیع که یک سوم کارکنان دولت در آن فعالیت دارند به خوبی آشنایی دارید.
نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز تنها به این وعده بسنده می کنید که سعی و پیگیری خواهیم کرد که این امر قابل قبولی نیست، فرهنگیان تا چه زمان باید منتظر بمانند تا به حق خود برسند.
وی در مورد ادامه تحصیل فرهنگیان یادآور شد: شما در سفری که به روسیه داشتید چرا در وزارت علوم این کشور به این نکته اشاره کردید که زبان روسی را به عنوان زبان دوم رسمی ایران انتخاب می کنید که این خلاف اصل 15 قانون اساسی است.
بابایی صالح خاطرنشان کرد: شما باید تلاش کنید که مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان را مرتفع سازید چرا که تمام مسئولان کشور اعم از رئیس جمهور، رئیس و نمایندگان مجلس از زیر دست معلمان خارج شده اند آیا وزارت آموزش و پرورش نمی تواند تصمیم اساسی برای فرهنگیان بگیرد.
وی افزود: متاسفانه تاکنون تحقق این مهم تنها در حد وعده باقی مانده و هیچ کدام از مواردی که به آن وعده داده شده بود عملیاتی نشده است و این ها درد جامعه فرهنگیان است.
بابایی صالح با یادآوری زمان حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون برای پاسخ به سوال وی عنوان کرد: در این جلسه نیز اشاره کردم که شما باید جلسه تعیین حقوق و دستمزد تشکیل شده در کارگروه را ترک می کردید چرا که شما پیش از این معاون مالی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده اید اما در این جلسه نشستید و افزایش 50 درصدی حقوق را تصویب کردید در حالی که فرهنگیان 18 ماه است که حقوق دریافت نکرده و از بیمه طلایی بهره مند نشده اند همچنین معلمان مدارس استثنایی آیتم یک سوم را نگرفته اند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون باید نمایندگان مجلس به گونه ای در رابطه با این سوال قضاوت کنند که بدانند نتیجه تصمیمی که برای جامعه عظیم فرهنگیان می گیرند در معرض قضاوت سایران قرار خواهد گرفت.

نمایندگان از پاسخهای وزیر آموزش و پرورش قانع شدند
­در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به سوال ملی نماینده بویین زهرا و آوج در صحن علنی حضور یافت .
آقای روح الله بابایی صالح از آقای بطحایی در خصوص دلیل بی توجهی به مطالبات معلمان و سند تحول بنیادین سوال کرد که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ با اشاره به پرداخت مطالبات و اضافه کاری معلمان در سال 95 به مدت 7 ماه گفت : در سال 96 ده تا دوازده ماه اضافه کار معلمان پرداخت شده است .
وی همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از اسناد مهم و کارساز در آموزش و پرورش دانست و گفت : تلاش مان را برای اجرای آن انجام می دهیم.
در نهایت مجلس پاسخ وزیر را به رای گذاشت و پاسخهای آقای بطحایی قانع کننده دانسته شد.

پزشکیان روز مقاومت دزفول را تبریک گفت
­نایب رئیس مجلس ضمن تبریک روز مقاومت دزفول گفت: یادآوری و پاسداشت روزهای مقاومت در دزفول می‌تواند روحیه مقاومت و پایدار را در جامعه زنده کند.
مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز با اشاره به روز ملی دزفول گفت: دشمن خونخوار در طول 8 سال دفاع مقدس بیشترین حملات و تهاجمات را به شهر دزفول داشت و موشک‌باران و بمباران هوایی در این شهر انجام داد اما مردم قهرمان دزفول این شهر را ترک نکرده، ماندند و پشتیبانی کردند.
وی با بیان اینکه یادآوری این روزها و پاسداشت چنین انسان‌هایی و قدردانی از آنها می‌تواند روحیه مقاومت و پایداری را در جامعه، ملت و کشورمان زنده کند، خاطر نشان کرد: این روز را به مردم عزیز و بزرگوار دزفول و همه کسانی که در این جنگ مقدس تلاش کردند و خون دادند و ایستادند تبریک می گوییم.

پایان جلسه علنی مجلس/ نشست بعدی؛ یکشنبه ۶ خرداد
­نایب مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس را به صدا درآورد.
مسعود پزشکیان گفت: جلسه بعدی مجلس رأس ساعت 9 صبح یکشنبه (6 خردادماه) با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار