معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش بجنورد گفت: طرح تیم دانش آموزان سمپاد بجنورد در رقابت های جهانی فیزیک هسته ای پذیرفته شد و در بین 30 تیم برتر جهان این رقابت ها قرار گرفت.
کد خبر: ۶۱۷۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ 10 June 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی آموزش وپرورش خراسان شمالی به نقل از خبر گزاری ایرنا بهروز فرجامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فراخوان جهانی رقابت های 2018-BL4S مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای اروپا، ماه گذشته داده شد و 2 تیم از شهرستان بجنورد به این رقابت ها طرح ارائه دادند.
وی افزود: طرح تیم دانش آموزان سمپاد بجنورد، متشکل از چهار دانش آموز دبیرستان شهید بهشتی و 2 دانش آموز دبیرستان فرزانگان، به سرپرستی سید علی مهدی پور و با همکاری پژوهشسرای دانش آموزی شهرستان برگزیده شده است.
وی افزود: این طرح به مرحله برندگان جایزه ویژه راه پیدا کرد و در بین 30 تیم برتر جهان در این دوره قرار گرفت.
فرجامی گفت: 200 طرح از 40 کشور دنیا برای شرکت در این رقابت ها ارائه شده بود و 30 طرح برتر انتخاب شد که سه طرح برتر از کشور ایران است.
وی خاطرنشان کرد: 2 تیم از 30 تیم برتر، برای حضور در سرن انتخاب و تابستان امسال راهی اروپا می شوند.
سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است.این مجموعه عظیم و منحصر بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است.
این مجموعه آزمایشگاهی در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی توسط سازمان اروپائی تحقیقات هسته ای شکل گرفته و در طی این مدت نزدیک53 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد.تحقیقات و آزمایشها و پژوهشهای انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا(از جمله6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.
به گفته معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش بجنورد طرح ارائه شده توسط تیم دانش آموزی این شهرستان به بررسی روش هایی نوین، جهت کاهش حداکثری تابش پس زمینه در خط باریکه شتابدهنده گیگاالکترون ولتی T9 سرن می پردازد.
سید علی مهدی پور پیش از این در سال 2015 به عنوان دبیر فیزیک منتخب از ایران موفق به شرکت در طرح بازدید علمی دو هفته ای CERN-SESAME school از این مرکز تحقیقاتی شده بود که در اردوی علمی سرن، برای اولین بار از ایران و یکی از دانش آموزان خود از شهرستان اسفراین را نیز به همراه داشت.
62 هزار دانش آموز در 600 مدرسه شهرستان بجنورد در حال تحصیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار