رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: هیچ کانونی از بیماری مشمشه در سال های اخیر در میان تک سمیان این استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۶۱۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 13 June 2018

دکتر حسن قاسمی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: این اداره کل در راستای پایش وضعیت سلامت اسب های اصیل ترکمن به عنوان یک ذخیره ژنتیکی منحصر به فرد همه ساله تدابیر بهداشتی و قرنطینه ای خاصی اعمال می کند که یکی از مهم ترین آن ها انجام تست مالئیناسیون با هدف شناسایی بیماری مشمشه است.
بیماری مشمشه توسط باکتری بورخولدریا مالئی ایجاد می شود.
وی گفت: مشمشه یکی از امراض کشنده و خطرناک در تک سمیان(الاغ،اسب و قاطر) است که جزو بیماری های مشترک و قابل انتقال به انسان هم محسوب می شود و این بیماری خطرناک با درگیر کردن دستگاه تنفس و عواملی مانند سردرد شدید، تب و لرز، سرگیجه و کسالت و بی قراری در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.
قاسمی فرد افزود: البته گربه سانان و گوشت خواران وحشی، بویژه آنهایی که از لاشه دام تغذیه می کنند نیز قابلیت درگیری با این بیماری را دارند.
وی اظهارداشت: در همین راستا هر ساله شبکه های دامپزشکی استان از جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند، تست مشمشه انجام می دهند و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می نمایند.
وی با بیان اینکه 75 درصد ارزش واقعی دام معدوم شده، شامل غرامت می شود گفت:این تست به دو صورت چشمی با تزریق مایع مالئین در پلک چشم و یا از طریق خونگیری و ارسال نمونه سرم دام به آزمایشگاه انجام می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهارداشت: در سال 96 از 800 سر اسب اصیل ترکمن تست مالئیناسیون انجام شده است.
وی تصریح کرد: عامل این بیماری به سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفونی کننده های معمولی از بین می‌رود و در محیط آلوده بیش از شش هفته باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه حیواناتی که تغذیه نامناسبی دارند و یا در محیط های نامطلوب نگهداری می شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند، افزود: هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری تست، شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.
قاسمی فرد گفت: رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌ها برای مهاراین بیماری است.
وی تصریح کرد: اسبداران به ویژه مالکان اسب های اصیل نژاد ترکمن برای جلوگیری از بروز مشکل و تلفات احتمالی در گله های خود نهایت همکاری را با دامپزشکی داشته باشند تا پس از انجام این تست رایگان و حصول اطمینان از سلامت اسبان خود بتوانند گواهی سلامت موردنیاز برای جابه جایی اسب ها را از دامپزشکی دریافت کنند.
وی در ادامه به علائم بیماری مشمشه در تک سمی ها اشاره کرد و گفت: این بیماری به شکل پوستی، ریوی همراه با زخم هایی در داخل بینی، ترشحات بینی، علائم تنفسی در دام ایجاد می شود.
در استان خراسان شمالی سه هزار سر اسب وجود دارد که یک هزار سر آن اسب اصیل ترکمن است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار