مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: امسال و بر اساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان، برداشت آب از چاه های دارای مجوز تعدیل می شود.
کد خبر: ۶۲۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 18 June 2018

سیدابراهیم علوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: میزان تعدیل پروانه ها در دشت های مختلف استان متفاوت و قرار است به طور متوسط میزان برداشت از چاه ها 17.5 درصد کم شود.
وی با اشاره به اینکه هشت دشت از 11 دست استان مشمول تعدیل هستند افزود: تعدیل پروانه های چاه های آب دارای مجوز، در قالب یک برنامه کلی در سطح کشور انجام می شود و در استان منابع آب تجدید پذیر دشت به دشت محاسبه شده است تا در برنامه تعدیل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سه طرح در شورای حفاظت آب استان مورد تاکید قرار گرفته و مصوب شد و تلاش داریم تا به اجرای آن سرعت بیشتری داده شود گفت: این طرح ها شامل بستن چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های مجاز و تعدیل پروانه های چاه های آب مجاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: قرار است اضافه برداشت از چاه های مجاز 20 تا 25 درصد کم شود.
وی درباره برنامه ها برای بستن چاه های غیرمجاز اظهار داشت: اکنون با شناسایی 200 چاه غیرمجاز، شمار چاه هایی که بدون مجوز مورد استفاده بهره بردان قرار گرفته به سه هزار و 800 حلقه رسیده است، البته چاه غیرمجاز مدام حفر می شود و با این وضعیت خشک سالی ها و کاهش بارندگی ها، افزایش شمار آن امسال محتمل است.
علوی با بیان اینکه بستن هر چاه 20 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد گفت: برای مسدود کردن چاه ها غیرمجاز امسال 10 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.
وی افزود: با مسدود شدن 543 حلقه چاه غیرمجاز از برداشت پنج میلیون و 100 هزار مترمکعب آب جلوگیری و در مصرف آن صرفه جویی می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بیشترین چاه های غیرمجاز در دشت های شیروان با یکهزار و 62 حلقه، بجنورد با یکهزار و 35 حلقه و اسفراین با 747 حلقه چاه گزارش شده است.
وی درباره جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های مجاز گفت: اکنون میزان اضافه برداشت از چاه های مجاز استان معادل سه برابر میزان برداشت از چاه های غیر مجاز است بطوریکه سالانه حدود 105 میلیون مترمکعب آب از منابع چاه های مجاز به صورت غیرقانونی و اضافه از آنچه در پروانه ذکر شده، برداشت می شود که باید مدیریت شود.
علوی درباره گلایه ها از اینکه اعلام میزان اضافه برداشت ها از چاه های مجاز دقیق نیست اظهار داشت: شمارشگر هوشمند توسط این شرکت خرید و در چاه های کشاورزی نصب شد و با گلایه ها از اینکه دستیابی به میزان برداشت آب از چاه ها با این شمارشگرها دقیق نیست، تفاهم نامه ای با شرکت توزیع نیروی برق استان منعقد شد و بر این اساس نصب شمارشگر های فهام اجرایی شد.
وی گفت: اکنون همه چاه های کشاورزی استان که شمارشگر هوشمند دارند به شمارشگر فهام نیز مجهز شده اند و میزان برداشت توسط 2 شمارشگر رصد می شود و در صورتی که چاهدار نسبت به میزان آب مصرفی اعتراض دارد کارشناسان موارد را بررسی می کنند و در صورت تمایل شمارشگر حجمی البته با هزینه چاهدار، در چاه نصب می شود تا میزان برداشت آب با سه شمارشگر اندازه گیری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ما مدعی هستیم رقم های اعلام شده توسط شمارشگرهای نصب شده مشکلی ندارند.
به گزارش ایرنا، از 11 دشت استان، چهار دشت ممنوعه بحرانی است که این دشت ها شامل دشت شیروان-فاروج، دشت اسفراین، دشت جاجرم و دشت صفی آباد است و چهار دشت استان نیز ممنوعه است که شامل دشت های بجنورد، سملقان، شوقان و رباط است و تنها سه دشت شامل دشت های غلامان، مانه و قوری میدان دشت آزاد هستند.
دشت ممنوعه بحرانی دشت هایی هستند که اثرات و تبعات کاهش آب زیر زمینی به صورت نشست زمین و یا تغییر کیفیت آب نمود پیدا کرده است و بر این اساس برداشت آب از منابع زیر زمینی این دشت ها بشدت محدود شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار