مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نقل و انتقال کود دامی به هر طریقی مستلزم اخذ مجوزهای لازم از این اداره کل است.
کد خبر: ۶۲۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 19 June 2018

دکتر ابراهیم تقوایی مقدم با بیان اینکه کود دامی به علت منشاء حیوانی می تواند حاوی انواع عوامل بیماری زا باشد اظهارداشت: به همین علت و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام ضروری است فراوری کود دامی در دامداری ها و مصرف آن در زمین های زراعی مستلزم رعایت شرایط بهداشتی مطابق قوانین و دستورالعمل های قرنطینه سازمان دامپزشکی باشد.
به گفته وی کود دامی باید قبل از حمل و جابجایی و به منظور مصرف، حداقل به مدت یک ماه در محل مناسب جمع آوری و ذخیره شود و این محل مناسب می تواند چاله ای نظیر چاله های سیلو باشد.
وی ادامه داد: محل مذکور باید در دامداری بوده و با جایگاه نگهداری دام فاصله ای مناسب (در حدود 25 متر) داشته و همچنین به دور از آب های جاری و تحت الارضی با سطح بالا باشد.
تقوایی مقدم اظهارداشت: دپو کردن، ضدعفونی سطح کود در هر نوبت با فرمالین تجاری پنج تا 10 درصد قبل از جابجایی یکی دیگر از اقدامات لازم به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
وی با ذکر اینکه تخلیه کودهای حیوانی(مرغداری ها و دامداری ها) تنها در محل زمین های زراعی و با رعایت اصول بهداشتی مجاز است گفت: در همین راستا باید قبل از بارگیری عملیات دپو کردن، ضدعفونی و رطوبت دهی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: جهت حمل کود باید از کامیون هایی استفاده کرد که اطاق بارگیری آن ها منحصراً از فلز یک پارچه بدون خلل وفرج وقابل ضدعفونی وشستشو باشد.
تقوایی مقدم تصریح کرد: همچنین در طول مسیر نیز باید به منظور جلوگیری از پراکنده شدن کود از ورق های پلاستیکی و یا نایلونی جهت پوشش دیواره های اتاق کامیون و همچنین پوشاندن سطح کود استفاد نمود و به علاوه استفاده از پارچه ضد آب (برزنت) جهت پوشاندن محموله تا محل تخلیه ضروری است.
وی در خصوص عملیات لازم پس از تخلیه محموله کود خاطر نشان کرد: پس از تخلیه کود باید کامیون حمل و نقل کود کاملا شسته و با ضدعفونی کننده مناسب و قوی ضدعفونی شود.
مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: به علت وجود خطر انتقال بیماری های دامی و بیماری های مشترک ،کامیون های ویژه حمل و نقل کودهای حیوانی اکیدا مجاز به حمل هیچ نوع ماده خوراکی مورد مصرف انسان و دام، حتی مواد اولیه ی تشکیل دهنده دان مرغی و خوراک دام چه به صورت فله و چه به صورت بسته بندی نیستند.
وی در پایان اظهار داشت: از طریق کود دامی( دام و طیور) بیماری های مهم مسری نظیر بروسلوز ، سل ، شاربن ، آنفلوانزا ، بیماری های انگی ، قارچی، میکروبی وغیره قابل انتقال است و نباید فراموش کرد در مناطقی که توسط سازمان دامپزشکی کشور در زمان اپیدمی به عنوان کانون بیماری معرفی می شود هر گونه جابجایی کود ممنوع بوده و باید منطبق با دستورالعمل های مربوطه اقدام شود.
وی اجرایی شدن دستورالعمل های سازمان دامپزشکی را گامی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های دامی بین مناطق مختلف عنوان کرد .
در خراسان شمالی بیش از 60 هزار راس دام سنگین و بیش از 2 میلیون راس دام سبک وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار