مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال پیش بینی می شود هفت هزار و 200 تن محصول گیلاس و آلبالو از سطح باغ های این استان تولید شود.
کد خبر: ۶۲۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 19 June 2018

محمد علی شریکیان روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: سطح کشت باغ های گیلاس استان یکهزار و 198 هکتار است که یکهزار و هفت هکتار آن بارده است که از این سطح پنج هزار و 762تن محصول برداشت می شود.
وی افزود: سطح زیر کشت باغ های آلبالو نیز 365 هکتار است که 322 هکتار آن بارده با میزان تولید هزار و 294 تن است.
وی گفت: بجنورد و اسفراین بیشترین سطح زیر کشت و تولید گیلاس را به خود اختصاص داده اند که دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای رویین اسفراین بهترین نقاط تولید گیلاس در استان هستند.
شریکیان افزود: بیشتر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای زمین های شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند مستعد برای پرورش و تولید محصول گیلاس است، بهره برداران می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به ساخت باغ جدید اقدام کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بهره برداران در برنامه جایگزینی باغ درجه سه و راه اندازی باغ جدید گیلاس شرایط اقلیمی، آب و خاک، نهال شناسه دار، کود های آلی، شیمیایی و بیولوژیکی مطلوب و روش های نوین آبیاری را مد نظر قرار دهند.
شریکیان افزود: توسعه باغ جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می شود در این راستا باغ های الگویی گیلاس پایه رویشی راه اندازی شده و به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان دو هزار صله پایه های کشت بافتی گزیلا 6 و ماکزیما برای نهالستان ها تامین شده است.
وی گفت: آلبالو نیز پس از فرآوری به صورت خشکبار، شربت آلبالو، کمپوت، مربا و مار مالاد مورد استفاده قرار می گیرد، تصفیه کننده خون، کاهنده فشارخون و تنظیم کننده عملکرد کلیه از جمله خواص آلبالو است.
وی با بیان اینکه فاروج بیشترین سطح زیر کشت و تولید این میوه پرخاصیت را به خود اختصاص داده است افزود: مناطق سردسیری و کوهستانی نظیر بازخانه، طراقی کرد، اسدلی بجنورد و روستاهای خسرویه و کوران فاروج به عنوان بهترین مکان تولید آلبالو در استان هستند.
برداشت گیلاس و آلبالو در استان خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولا از اوایل خردادماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.
ارقام مورد کاشت گیلاس شامل تکدانه مشهد، گیلاس شیشه ای، گیلاس دم بلند فرانسه، دم کوتاه فرانسه با پایه های بذری است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 43 هزار هکتار باغ است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار