مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به کاهش بارندگی ها و تاثیر آن در تامین آب گفت: یکهزار و 346 حلقه چاه غیرمجاز در حریم چاه های آب شرب استان شناسایی شده است که در اولویت انسداد قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ 24 June 2018

سید ابراهیم علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: اکنون سه هزار و 800 حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده که یکهزار حلقه از این تعداد در حریم چاه هایی است که در شهرها و روستاها برای تامین آب آشامیدنی حفر شده است.
وی افزود: امسال بیش از 540 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب المنفعه می شود که با اولویت جلوگیری از برداشت از چاه های در حریم منابع تامین آب آشامیدنی انجام می شود.
وی گفت: سالانه 15 میلیون مترمکعب آب از چاه های غیرمجاز حریم چاه های آشامیدنی برداشت می شود و از آنجایی که تامین آب آشامیدنی در اولویت اصلی است، تلاش داریم تا با بستن چاه های غیرمجاز و تعدیل در منابع آب زیرزمینی، مشکلات مربوط به تنش های آبی کاهش یابد.
علوی با اشاره به اینکه آب مورد نیاز سه شهر استان از سدها تامین می شود اظهار داشت: مشکل دیگر ما در تامین منابع آب مورد نیاز شهروندان و روستاییان، کاهش میزان آبدهی رودخانه ها و آب ذخیره شده در پشت سدهای استان است بطوریکه اکنون میزان ذخیره در پشت سدهای بارزو و بیدواز به شدت پایین است.
وی تصریح کرد: سد بارزو در شیروان تنها یک میلیون و 760 هزار مترمکعب، معادل 1.9 درصد از حجم 92 میلیون مترمکعبی خود آب ذخیره دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: حجم ذخیره آب در سد بیدواز در اسفراین نیز 53 میلیون مترمکعب است که تنها 2 میلیون و 500 هزار مترمکعب آب در مخزن آن ذخیره است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و در 2 سال پیاپی با خشکسالی خیلی سخت روبه رو بوده و سال آبی گذشته جزو پنج استان گریبانگیر با خشک سالی سخت بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار