مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیش از 300 هکتار اراضی مرتعی و جنگلی پارک ملی گلستان از مقارن ظهر روزدوشنبه تاکنون در آتش سوخته است.
کد خبر: ۶۲۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 03 July 2018

سید اصغر مطهری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با حضور نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استانهای گلستان و خراسان شمالی، آتش در برخی از نقاط مهار شده و هم اکنون بسیاری از نیروها برای اطفای حریق به صورت کامل در منطقه حضور دارند.
وی با اشاره به گستره زیاد و شدت آتش سوزی در منطقه گفت: هرچند شدت آتش سوزی کمتر شده اما تابش خورشید و در صورت ادامه وزش باد، آتش سوزی تشدید خواهد شد.
مطهری با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی است افزود: متاسفانه مسافران و گردشگرانی که برای تفریح به منطقه می روند بدون اطمینان حاصل از خاموش کردن آتش منطقه را ترک کرده و یا اینکه رهگذران با انداختن ته سیگار و غیره موجبات این امر را فراهم می کنند.
فرمانده یگان حفاطت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: آتش سوزی در برخی از مناطق پارک ملی گلستان تاحدودی مهار شده است که متاسفانه بخش های بسیاری دچار حریق شده اند.
سرهنگ موسی الرضا حیاتی اظهار کرد: به محض اطلاع آتش سوزی 6 گروه پنج نفره از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی به منطقه اعزام شدند و هم اکنون در آنجا مستقر هستند تا حریق به طور کامل خاموش شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه درختان باارزشی در این منطقه دچار حریق شده اند گفت: توصیه می شود شهروندان و مسافران با عدم آگاهی و سهل انگاری های خود جنگل را به مرتع تبدیل نکنند.
پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.
تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار