کد خبر: ۶۲۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 04 July 2018

فاینانس به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ ها و خرید تجهیزات طرح‌ های تولیدی (سرمایه‌ای) و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه‌ ها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان‌ مدت طبق قراردادهای مالی منعقد شده با اعتبار دهندگان خارجی اطلاق می‌شود.
در حقیقت فاینانس به معنی تأمین منابع مالی طرح‌ های تولیدی توسط مؤسسات مالی نظیر بانک ‌هاست که بازپرداخت آن‌ ها به اعتبار دهنده توسط شرکت‌ های بیمه اعتبار صادرات تضمین و تأمین‌ شده است. این روش که نوعی اعتبار خرید محسوب می‌شود، در قالب اعتبارات میان ‌مدت است که بانک‌ های اعتباردهنده به خریداران اعتبار اعطا می‌کنند.
فاینانس در لغت به معنی «مالیه» یا تامین مالی است و در بحث سرمایه گذاری به تامین مالی از طریق استفاده از منابع داخلی یا دریافت و استفاده از وام ارزی اطلاق می شود. مدت دوره استفاده از تسهیلات فاینانس معمولاً بین یک تا 3 سال و مدت دوره باز پرداخت بین 5 تا 15 سال در مورد طرح های مختلف متغیر است. بر همین اساس در گذشته هر سال سهمی از فاینانس برای استان ها مشخص می شد که باید برای طرح های مورد نظر اختصاص پیدا می کرد و منابع مالی اگر جذب نمی شد به استانی دیگر تعلق می گرفت. بنا به گفته برخی مسئولان، منابع تسهیلات اعتباری همانند گذشته سهم بندی نمی شوند و در قانون بودجه به شکل کلی مصوب می شوند و هر استانی به میزان نامحدود می تواند جذب فاینانس داشته باشد، با این حال گفته می شود هنوز خبری از جذب فاینانس و حضور فاینانسرها در استان نیست.
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که روش تأمین مالی طرح های بزرگ در استان تا حدودی مشخص است، می افزاید: سال گذشته قرار بود منابع مالی دو پروژه بزرگ در استان از منابع مالی یوزانس تأمین شود.
«الهی» با اشاره به این که پایه اطلاعاتی و آماری درباره استفاده از منابع مالی در استان وجود ندارد، ادامه می دهد: در چند سال گذشته منابع مالی یوزانس به استان اختصاص یافت که رقم قابل توجهی بود اما مورد استقبال قرار نگرفت.
وی اظهارمی کند: آشنایی نداشتن سرمایه گذاران با شیوه های تأمین مالی از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد و موجب شده است در این زمینه موفق عمل نکنیم و به این موضوع باید نبود اطلاعات دقیق درباره منابع مالی فاینانس را هم اضافه کرد و چون اطلاعات دقیقی وجود ندارد نحوه استفاده از آن‌ها‌هم به درستی مشخص نیست.
وی با بیان این که تحریم های بانکی و تحرک پایین سرمایه از دلایل اصلی عدم استفاده از منابع مالی خارجی است، ادامه می دهد: آشنایی نداشتن سرمایه گذاران با نحوه تامین مالی سرمایه گذاری نیز موجب شده به منابع مالی داخلی روی آورند.
وی با اشاره به طولانی بودن فرایند استفاده از فاینانس، اظهارمی کند: این منابع مالی به صنایع بزرگ و مادر دولتی تعلق می گیرد و از دسترس صنایع کوچک و واحدهای خصوصی خارج است و به دلیل این که در استان صنایع بزرگ و پروژه های دولتی و عظیم کمی وجود دارد میزان بهره برداری از این منابع پایین است.
سال گذشته معاون امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی اعلام کرده بود: « فاینانس زیر مجموعه سرمایه گذاری خارجی قرار می گیرد اما شیوه متفاوتی دارد، فاینانس در اصل استقراض خارجی است که باید ابتدا در شورای اقتصاد مصوب، سپس از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود تا تسهیلات اجرای پروژه از سوی بانک خارجی پرداخت شود. به طور معمول فرایند استفاده از فاینانس طولانی است و این منابع مالی برای پروژه های عمرانی، دولتی است اما در چند سال گذشته در بحث فاینانس هیچ اعتباری در استان وجود نداشته است». وی در بخشی از سخنان خود افزوده بود: «سدسازی، راه سازی و ایجاد نیروگاه از جمله موارد استفاده از فاینانس است، اما موضوع تحریم ها در کلیت این موضوع در تمام کشور تأثیر داشته است زیرا امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد.»
«ثروتی» نماینده سابق مردم 5 شهرستان استان نیز با بیان این که هر سال در قانون بودجه سهم استان ها مشخص شده است، می افزاید: در هیچ زمانی استان نتوانسته مبلغی از این اعتبارات مالی را جذب کند.وی با بیان این که در برخی قوانین این اعتبارات یک جا مشخص شده و جزئیات آن در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، اعلام می کند: در برخی قوانین بودجه سالانه سهم استان ها ذکر شده است اما به دلیل عدم جذب از سوی استان ها این منابع مالی به شکل کلی در قانون بودجه درج می شود.
وی به طرح جی تی پی پی که دارای منابع اعتباری فاینانس در استان بود اشاره می کند و ادامه می دهد: این پروژه اجرایی و منابع اعتباری فاینانس آن نیز جذب نشد.
وی با بیان این که چند پروژه سد سازی در استان و پروژه ایجاد آزاد راه قوچان- بجنورد از جمله پروژه های دارای فاینانس در استان است که فاینانسری برای آن جذب نشده است، اضافه می کند: سفرهای سرمایه گذاری مسئولان نیز به منظور جذب شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری تاثیری نداشته است.
وی می افزاید: سد مخزنی بش قارداش نیز 18 میلیارد تومان اعتبار داشت که 10 میلیارد تومان آن از اعتبارات دولتی است و بقیه باید از اعتبارات فاینانس تامین شود اما تامین نشده است.
دکتر «قوامی»، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با روزنامه خراسان شمالی گفته بود: دستگاه هایی همچون استانداری، اقتصاد و دارایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، مسئول جذب فاینانس هستند و باید پیگیر و پاسخگو باشند، حداقل سهم استان در هر سال تقریباً یک میلیارد دلار است که اگر تا مهر هر سال جذب نشود به استان های دیگر منتقل می شود و ضعف نهادهای متولی موجب ضعف جذب فاینانس شده است.
در همین باره معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی می گوید: منابع اعتباری فاینانس اعتبارات ارزی است و در انواع قراردادها مورد استفاده قرار می گیرد و محدودیتی در استفاده از این منابع وجود ندارد.
«پورعیسی» با بیان این که این منابع میلیاردها ریال است که در اصل باید از سوی سرمایه گذاران تامین شود، ادامه می دهد: در حال حاضر خبری از منابع اعتباری فاینانس در استان نیست./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار