کد خبر: ۶۲۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲ 08 July 2018

«ردیف بودجه مستقل برای چهاربانده کردن محور سبزوار- اسفراین- بجنورد»  خبری بود که دکتر «قوامی»، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی فروردین ماه امسال در گفت و گو با روزنامه «خراسان شمالی» اعلام کرد.
قدمی مثبت برای سرعت و شتاب بیشتر در پیگیری چهار بانده سازی محور سبزوار- اسفراین- بجنورد که می تواند مقدمه ارتقای زیرساخت های حوزه راه باشد اما از سوی دیگر چشم امید اسفراینی ها از انتظاری 8 ساله برای بهره برداری از پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین که به عبارتی چهاربانده شدن محور اسفراین – بجنورد را در پی دارد، کم سو شده است؛ مسئله ای که  در پی آن صدور ضرب الاجل مدیران ارشد شهرستانی برای بهره برداری از فقط 2 کیلومتر آن را شاهد بوده ایم، اما گویا خبری نیست، این پروژه از سال 89 آغاز شده است و اکنون با گذشت بیش از 8 سال فقط 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به عبارتی سالی کمتر از 10 درصد!
یک شهروند اسفراینی با بیان این که بهره برداری از پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین یک مطالبه عمومی است، می افزاید: 3، 4 سال است که این پروژه رها شده و از فعالیت جدی عمرانی در آن خبری نیست و بارها بهره برداری حتی بخشی از آن وعده داده شده است.
«جعفری» با اشاره به ضرورت بهره برداری از این پروژه می افزاید: این پروژه می تواند منجر به روان شدن ترافیک و کاهش حوادث و سوانح ترافیکی شود.دیگر شهروند اسفراینی با اشاره به این که تعلل در بهره برداری از این پروژه بستر رخداد حوادث جبران ناپذیری بوده است، بر ضرورت عزم مسئولان برای پیگیری بهره برداری از این پروژه تاکید می کند و می گوید: این پروژه چند سال است  که رها شده و حتی یک وجب از آن به بهره برداری نرسیده است.«محمودی» با بیان این که پروژه سامان دهی مبادی ورودی به شرط بهره برداری می تواند قدمی مثبت در راستای ارتقای زیرساخت های حوزه راه باشد، اضافه می کند: رها شدن این پروژه و تعلل در بهره برداری از آن موجب استهلاک فعالیت عمرانی انجام شده می شود و در عمل هزینه های عمرانی بیشتری را به پروژه تحمیل خواهد کرد.
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به این که سرعت کند فعالیت عمرانی در احداث و بهره برداری از این پروژه نگران کننده است و جای نقد دارد، می گوید: تعلل در بهره برداری از این پروژه یک چالش است و بارها محل اجرای پروژه منجر به بروز سوانح و حوادث شده است.«رضاپور» اظهار می کند: سال هاست که از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد و هرچند بخش هایی از آن آسفالت شده اما تاکنون به بهره برداری نرسیده است.وی بیان می کند: ایجاد ردیف بودجه ای مستقل ملی می تواند سرعت و شتاب بیشتری به پروژه چهاربانده کردن محور سبزوار- اسفراین – بجنورد بدهد و اکنون عملیات عمرانی آن از سمت اسفراین و بجنورد دنبال می شود.
پیگیری، شرط تخصیص اعتبار
در این باره فرماندار اسفراین با اشاره به تلاش های نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد ردیف مستقل بودجه ای چهاربانده کردن محور سبزوار – اسفراین – بجنورد می گوید: ایجاد این ردیف اعتباری و تصویب 30 میلیارد ریال اعتبار برای آن قابل تقدیر است اما باید بدانیم تخصیص آن منوط به پیگیری مستمر و مداوم مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان و وزارت متبوع از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور است.
«نوروزی» با تاکید بر این که تخصیص اعتبار مصوب ملی برای این ردیف مستقل بودجه ای مستلزم چانه زنی است، تصریح می کند: برای بهره برداری از پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین اردیبهشت و خرداد ماه سال گذشته شورای هماهنگی ترافیک استان (همتا) از بین آیلند و نیوجرسی برای کاربری حائل میان دو مسیر رفت و برگشت، نیوجرسی را برگزید.
وی با بیان این که بنا بود این پروژه طی مدت کوتاهی به بهره برداری برسد، ابراز می کند: کار اصولی برای ما ملاک عمل و حفظ ایمنی راه در دستور کار است.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان دقیق بهره برداری از پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین تصریح می کند: پس از اتمام فرایند مطالعاتی و حصول اطمینان از ایمنی راه، پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین تا ابتدای روستای برج به طول 2 کیلومتر در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد و اکنون مشکل اعتباری ندارد.دکتر «قوامی»، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد ردیف بودجه ای مستقل برای چهاربانده کردن محور سبزوار-اسفراین- بجنورد و تصویب اعتبار 30 میلیارد ریالی برای آن می گوید: تخصیص اعتبار برای این ردیف بودجه ای می تواند شتاب و سرعت بیشتری به پیگیری و تحقق چهار بانده کردن محور سبزوار - اسفراین – بجنورد بدهد.
پیگیری های بی نتیجه
تلاش خبرنگار ما برای درج پاسخ مسئولان اداره کل راه و شهرسازی در حوزه مدیریت ساخت و توسعه راه های استان با وجود پیگیری های صورت گرفته بی نتیجه ماند.

 

خبر مرتبط

یک مسئول خبر داد:
پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین 3 سال بدون اعتبار

نجفیان- پروژه 6.5 کیلومتری سامان دهی مبادی ورودی اسفراین در سال های 91، 92 و 94 فاقد اعتبار بوده است و این پروژه اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.رئیس اداره راه و شهرسازی اسفراین با اشاره به تخصیص اعتبار 455 میلیون تومانی از اعتبارات مصوب سال 96 برای پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین گفت: این اعتبار به صورت اسناد خزانه یک و 2 ساله اختصاص یافته است.«مجید علی اکبریان» با اشاره به این که بخش قابل توجهی از اعتبار تخصیص یافته در سال 96، به واسطه طلب پیمانکار پیش خور شده است، افزود: نیوجرسی، تابلو و علایم ترافیکی توسط پیمانکار برای بهره برداری 2 کیلومتراز پروژه تامین شده است.وی با اشاره به جانمایی دوربرگردان و این که تملک زمین برای احداث دور برگردان نخست به عنوان پیش شرط بهره برداری از 2 کیلومتر مسیر صورت گرفته و مشکل خاصی نیست، ابراز کرد: 2 کیلومتر از پروژه سامان دهی مبادی ورودی اسفراین پیش از پایان سال 96 آماده بهره برداری بود که به زودی با جانمایی دوربرگردان بهره برداری خواهد شد.وی با اشاره به این که این پروژه از سال 89 با انعقاد قرارداد 26 میلیارد ریالی آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون برای احداث این پروژه 33 میلیارد و 849 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته و هزینه شده است.وی با تقدیر از تلاش نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد ردیف مستقل بودجه ای چهاربانده کردن محور سبزوار- اسفراین- بجنورد تصریح کرد: تکمیل پروژه 6.5  کیلومتری سامان دهی مبادی ورودی اسفراین و پیگیری اجرای ادامه پروژه در دستور کار است./روزنامه خراسان شمالی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار