هر روستا یک کتابخانه؛
کتابخانه را می توان کانون همایش صاحبنظران و موزه پر طراوات اندیشمندان دانست به طوری که این نهاد می تواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورد و به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ جامعه منجر شود.
کد خبر: ۶۲۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 11 July 2018

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، کتاب مهم ترین سند سازنده آینده جامعه است که در عین حال، رسالت ارتقای دانش و آگاهی و علم را در بطن خود به همراه دارد. کتاب و کتاب‌خوانی مسئله مهمی است که در آموزه‌های دینی نیز به آن بسیار تأکید شده و بدون توجه به این مسئله نمی‌توانیم مسیر رشد و توسعه را طی کنیم.
در راستای توجه و اهمیت به موضوع کتاب و کتابخوانی ،استاندار خراسان شمالی سال گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب استان که در مصلای بجنورد برپا شد، از آمادگی برای اجرای طرح «هر روستا یک کتابخانه» به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در روستاهای استان خبر داد و گفت:برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید از حوزه شعار خارج شویم.
محمدرضا صالحی که تحقق این مهم را در قدم نخست، گسترش بخش فیزیکی و فضاهای کتابخانه‌ای می داند، خاطرنشان کرد:فضاهای کتابخانه‌ای استان در دولت تدبیر و امید افزایش دو برابری داشته است.
صالحی، از اجرای طرح «هر روستا یک کتابخانه» در روستاهایی که حتی یک فضای کوچکی از منزل خود را به این امر اختصاص دهند حمایت کرده و تاکید بر تجهیز کتابخانه های روستایی را دارد. برای تحقق طرح پیشنهادی استاندار، "هر روستا یک کتابخانه"، صالحی خواستار این شده است تا در روستاها دهیاران و شوراها اتاقی را به عنوان کتابخانه در اختیار مردم قرار دهند و اداره کل و انجمن کتابخانه های عمومی هم برای تجهیز آن اقدام کنند تا این قشر هم از نعمت کتاب و کتابخوانی بهره مند شوند.
صالحی تاکیدی بر این نکته دارد که کتاب ها را با این نگاه که دست به دست بچرخد و قشر زیادی از آن بهره ببرند، به یکدیگر امانت دهیم.
وی هم چنین برگزاری نمایشگاه کتاب را از دیگر اصول ترویج فرهنگ مطالعه و البته خط مقدم مقابله با جنگ نرم می داند؛ با این اعتقاد که باید تلاش کنیم تا هرسال این نمایشگاه بهتر از دوره قبل برگزار شود. وی تاکنون در بازدید از نمایشگاه های کتاب و حضور در برنامه کتاب گردی، ابراز امیدواری کرده است تا با ایجاد مشوق‌های بیرونی به‌منظور ترغیب ناشران و کتابفروشان به استمرار و گسترش فعالیت ها و نیز حضور مردم و جذب مخاطب به نمایشگاه و فروشگاه های کتاب، سرانه کتاب‌خوانی در خراسان شمالی ارتقاء یابد.
استاندار خراسان شمالی ،رشد و ارتقای کمالات انسانی، افزایش تجربیات و دانش فنی و تخصصی را مستلزم کسب آگاهی و دانش‌افزایی دانسته که به گفته وی این مهم در کتاب تبلور یافته و با مراجعه به کتاب و مطالعه آن تحقق می‌پذیرد.
از گفته ها و تاکیدات استاندار خراسان شمالی چنین بر می آید که اگر فرهنگ مطالعه کتاب در زندگی فرد، و جامعه ما گسترش یابد ، می تواند در توسعه فرهنگی، انسانی و علمی تاثیر بسزایی داشته باشد و سطح فرهنگ جامعه را ارتقا بخشد که این امر منجر به افزایش سرمایه اجتماعی ، مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی خواهد شد.
هم چنین یکی دیگر از تاکیدات مهم استاندار در باب اهمیت به مساله کتابخوانی این است که تاثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روز افزون انکار ناپذیر بوده و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث قرار داد. لذا با ترویج اصولی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می توان سطح آگاهی عمومی مردم را تقویت کرد.
 و این در حالی است که در دولت تدبیر و امید به موضوع کتابخانه و کتاب خوانی توجه بیشتری شده و سرانه فضای کتابخانه ها افزایش یافت که این مایه مباهات است اما ضمن حفظ داشته ها باید به سمت اهداف والا قدم برداریم.
کلام آخر: مقام معظم رهبری در باب اهمیت کتاب و کتابخوانی می گویند:کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه و لازم است... انس با کتاب، چیز بسیار با ارزشی است و من خواهش می کنم که... همه و همه... باکتاب انس پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار