رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: 52 گونه خزنده در این استان زیست می کنند که برخی از آنها نظیر مارشاخ دار و تیرمار از گونه های نادر هستند.
کد خبر: ۶۴۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 19 August 2018

بهروز جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در کشور 212 گونه خزنده وجود دارد اظهار داشت: 24.5 درصد از خزندگان کشور در خراسان شمالی شناسایی شده اند.
وی مار شاخ دار، افعی، کفچه مار، افعی قفقازی، تیرمار، کور مار، افعی پلنگی، مار آتشی، بزمجه بیابانی و لاکپشت ایرانی را از مهم ترین خزندگان خراسان شمالی عنوان کرد.
جعفری با اشاره به اینکه خزندگان در تمام مناطق استان از مناطق بیابانی و خشک تا نواحی مرتفع کوهستانی زیست می کنند افزود: خزندگان در هر منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی دارای تنوع گونه ای اختصاصی هستند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی ضمن اشاره به اهمیت خزندگان گفت: به دلیل تغذیه این حیوانات از جوندگان حشرات و آفات گیاهی در حفظ محصولات کشاورزی و تنظیم جمعیت بسیاری از گونه های حشرات اهمیت و نقش به سزایی دارند.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار