55 نفر از اهالی شمال شرق روستای صندل آباد، روستایی در حومه شهر بجنورد بامداد روز گذشته دچار مسمومیت شدند و از ابتدای صبح با ورود دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به این موضوع، تیم های پزشکی و دستگاه های متولی برای کنترل سلامت مردم و بررسی علت این حادثه وارد عمل شدند.
کد خبر: ۶۴۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 20 August 2018

55 نفر از اهالی شمال شرق روستای صندل آباد، روستایی در حومه شهر بجنورد بامداد روز گذشته دچار مسمومیت شدند و  از ابتدای صبح با ورود دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به این موضوع، تیم های پزشکی و دستگاه های متولی برای کنترل سلامت مردم و بررسی علت این حادثه وارد عمل شدند. به گزارش خبرنگار ما، صبح روز گذشته در پی اعلام مسمومیت اهالی دو کوچه امید و دو چنار روستای صندل آباد، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به این موضوع ورود کرد و با فراخواندن دستگاه های علوم پزشکی، نیروی انتظامی و آب و فاضلاب روستایی خواست تا ضمن کنترل بهداشت مردم در رابطه با چرایی این موضوع تحقیق و آن را اعلام کنند.  گزارش خبرنگار ما که به کالبد شکافی چرایی این اتفاق پرداخت حاکی است، در پی دستور قضایی بلافاصله اکیپ های بهداشت بررسی اماکن توزیع مواد غذایی و منابع آب مورد استفاده مردم را آغاز کردند. بیمارستان معین با دستور رئیس مرکز بهداشت بجنورد مشخص شد و افراد مسموم با نظر پزشکان متخصص مستقر در محل توسط آمبولانس ها به بیمارستان تعیین شده منتقل شدند. همچنین منبع آب مورد استفاده اهالی قطع شد و با تانکرهای آب و فاضلاب روستایی آب رسانی به مردم آغاز شد.  در پی حضور خبرنگار ما در این روستا افرادی که دچار مسمومیت شده و تحت مداوا قرار گرفته اند اسهال، سردرد و بی حالی و شکم درد را مهم ترین علایم مسمومیت خود بر می شمردند.
اگرچه هنوز از سوی کارشناسان و مقام های مسئول هیچ‌گونه اظهار نظری نشده است اما برخی اهالی این روستا آلودگی  آب  منبع روستا را عامل احتمالی مسمومیت اهالی دو کوچه این روستا می دانستند.
آب شرب اهالی این روستا توسط شرکت آب و فاضلاب شهری از چشمه های منطقه ارکان بجنورد تهیه، سپس به آب و فاضلاب روستایی تحویل داده می شود. با توجه به قرار گرفتن تعدادی از منازل روستایی صندل آباد در بالادست، آب به خانوارهای این منطقه نمی رسد و در این راستا آب و فاضلاب روستایی منبعی را در بالا دست احداث کرده است و آب شبکه آب رسانی به این روستا در ساعات پایانی شب وارد این مخزن و بعد وارد شبکه شمال شرق روستا می شود. با توجه به مسمومیت اهالی شمال شرق صندل آباد حالا در میان مردم این روستا شائبه ایجاد شده که مبدأ آلودگی منبع آب است؛ موضوعی که مسئولان متولی آن را تکذیب یا رد نمی کنند و اعلام آن را به بعد از آزمایش های میکروبی موکول می کنند.
اما اهالی شمال شرق صندل آباد از جمله دهیار این روستا در رابطه با شرایط این مخزن آب از شرکت آب و فاضلاب روستایی گلایه مند و مدعی هستند که این شرکت در مورد درخواست های آنان بی توجهی می کند.
نبود حفاظ برای منبع آب
یکی از این اهالی می گوید: بارها در رابطه با نبود حفاظ لازم برای حفظ بهداشت این منبع آب به مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی تذکر داده ایم اما همچنان این منبع حفاظ مناسبی ندارد و احتمال ورود آلودگی به آن وجود دارد. اهالی این منطقه همچنین انتظار دارند منبع آب حذف و به جای آن دستگاه پمپاژ نصب شود و می گویند حتی حاضر هستند اعتبار آن از محل اعتبارات دهیاری روستا تأمین شود.
اظهار نظر ها در رابطه با منبع آب غیر‌کارشناسی است
در این باره مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی بجنورد اظهار نظرها در رابطه با منبع آب این روستا را غیر کارشناسی می داند و می گوید: منازل ساخته شده در بالادست روستا و همسطح با منبع آب پس از ساخت منبع آب ساخته شده اند و اگر از دستگاه پمپاژ برای رساندن آب به شبکه آب بالادست روستا استفاده شود سبب ترکیدگی کنتور و لوله های آب می شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می دهد مسمومیت اهالی به دلیل آلودگی آب منبع باشد اظهار می کند: اعلام نتایج آزمایشگاهی این موضوع را مشخص می کند اما از میان اهالی استفاده کننده از آب منبع در شمال شرق روستا تنها اهالی دو کوچه در این نقطه دچار مسمومیت شده اند.
ارسال نمونه آب به آزمایشگاه
رئیس مرکز بهداشت بجنورد نیز که از ابتدای صبح در مرکز بهداشت این روستا مستقر شده است در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره می گوید: در پی اعلام مسمومیت تعدادی از اهالی روستای صندل آباد، اکیپ های سلامت در روستا مستقر شدند و 55 نفر از اهالی این روستا تحت درمان هستند یا به بیمارستان معین معرفی شده اند. دکتر «بازخانه ای» با بیان این که هیچ یک از بیماران مسمومیت نگران کننده ای نداشتند، می افزاید: از ابتدای صبح روز گذشته آب شرب شبکه اهالی به عنوان مبدأ احتمالی آلودگی قطع شد و آب و خوراکی های استفاده شده منطقه شمال شرق صندل آباد جمع آوری و به آزمایشگاه ها برای بررسی منتقل شد. وی خاطرنشان می کند: همراه با اکیپ های سلامت روان شناسان و نیروهای بهداشت محیط نیز در منطقه حضور یافتند تا با مصاحبه با مردم التهاب روانی به وجود آمده را تحت کنترل داشته باشند. وی بیان می کند: نتیجه آزمایش های میکروبی 24 ساعت پس از آغاز آزمایش مشخص می شود اما اعلام نتیجه آزمایش های شیمیایی دو  تا 3 روز به طول می انجامد.
بسیج دستگاه های متولی برای امداد رسانی
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این رابطه می گوید: دستگاه قضایی در همان ابتدای اعلام مسمومیت تعدادی از اهالی این روستا به مسئله وارد شد و دستگاه های متولی را برای امداد رسانی به اهالی و بررسی علت وقوع این حادثه بسیج کرد. «یاران» افزود: دستگاه قضایی همچون همیشه در جهت احقاق حقوق عامه و بهداشت و سلامت مردم این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند و با مشخص شدن نتایج علت وقوع این حادثه اقدامات لازم را پیگیری  و به مردم اعلام خواهد کرد.
علت مسمومیت هنوز مشخص نیست
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این رابطه اظهار می کند: بامداد روز یک شنبه 35 نفر از اهالی صندل آباد با نشانه مسمومیت به بیمارستان مراجعه کردند که 25 نفر به طور سرپایی تحت مداوا قرار گرفتند و 10 نفر نیز بستری شدند که اکنون حال عمومی آن ها مساعد است. «پیمان فیضی» با بیان این که هنوز علت مسمومیت در روستای صندل آباد مشخص نشده است، اضافه می کند: در دانشگاه علوم پزشکی کمیته بررسی تشکیل شده است و در روزهای آینده علت آن مشخص خواهد شد./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار