دوراهی روستای گرکز در جرگلان مکانی است که صف های طولانی خودروهای شخصی و راننده هایی که روزانه حدود ۱۰۰ مسافر را در پیچ و خم جاده های کم عرض و غیر استاندارد راز و جرگلان به مقصد مرکز استان جابه جا می کنند، تشکیل می شود‌ و آن‌ها تحت مدیریت و نظارت هیچ شرکت حمل و نقل برون شهری نیستند.
کد خبر: ۶۴۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 20 August 2018

دوراهی روستای گرکز در جرگلان مکانی است که صف های طولانی خودروهای شخصی و راننده هایی که روزانه حدود ۱۰۰ مسافر را در پیچ و خم جاده های کم عرض و غیر استاندارد راز و جرگلان به مقصد مرکز استان جابه جا می کنند، تشکیل می شود‌ و آن‌ها تحت مدیریت و نظارت هیچ شرکت حمل و نقل برون شهری نیستند.
در نبود نهادهای نظارتی و پایانه مسافربری سامان دهی شده مسافران چاره ای جز اعتماد به راننده های فاقد کارت سلامت و دارای خودروهای بی کیفیت ندارند و البته از آسیب ها و خطرات احتمالی این مقوله در امان نیستند.
استفاده از خودروهای شخصی توسط اهالی و غیر بومیان به دلیل غیر ایمن بودن برخی از آن ها در مقوله فنی و سلامت راننده و در بعضی از موارد عدم تعلق گرفتن بیمه در صورت تصادف و نامناسب بودن راه ها نیازمند نظارت است و از جمله تغییرات مشهود این حوزه در این چند ماه می توان به افزایش تعداد رانندگان و سواری های شخصی در محور جرگلان- بجنورد اشاره کرد.
یکی از اهالی جرگلان در این باره می گوید: برای رفت و آمد به بجنورد در غیاب پایانه مسافربری ناگزیر به استفاده از خودروهای شخصی هستیم که به دلیل نداشتن کارت سلامت نه از سلامت روحی و روانی راننده اطلاعی داریم و نه از کیفیت خودرو و نحوه رانندگی راننده.
«داوری» با اشاره به رعایت نکردن سرعت مطمئنه و مجاز از سوی برخی رانندگان تصریح می کند: با در نظر داشتن وضعیت جاده و راه های ارتباطی شهرستان که سالانه تعداد زیادی از اهالی را به کام مرگ می کشاند باید نظارت ها در این حوزه بیشتر شود.
وی با اشاره به اهمیت بیمه مسافران اظهار می کند: در صورت وقوع تصادف وضعیت بیمه مسافران در ابهام و بلاتکلیفی است.
یکی دیگر از اهالی به مشخص نبودن کرایه اشاره می کند و می گوید: دریافت کرایه از مسافر بر اساس توافق‌ بین مسافر و راننده است و کرایه ای توسط نهاد یا مسئولی تعریف و حمل و نقل برون شهری سامان دهی نشده است.
«یزدانی» ادامه می دهد: اغلب خودروهایی که در مسیر جرگلان - بجنورد مسافر جابه جا می کنند بی کیفیت هستند و امکان دارد از لحاظ فنی دارای اشکال باشند.
در این باره بخشدار جرگلان می گوید: مدیریت و سامان دهی سواری های شخصی که در مسیر جرگلان به بجنورد رفت و آمد می کنند به دلیل این که جایگزینی خودروهای سمند و پژوی زرد محدود است به زمان نیاز دارد.«پولاد نجاهی» تصریح می کند: خودروهای سمند و پژوی زرد به افرادی با شرایط خاص واگذار می شود و اکنون امکان تصمیم گیری و برنامه ریزی سریع برای تعویض همه سواری های شخصی وجود ندارد که در این صورت جابه جایی مسافران با مشکل مواجه خواهد شد.
وی ادامه می دهد: سامان دهی سواری های شخصی را در برنامه داریم و ابتدا از راننده هایی که دارای شرایط هستند و شغل اصلی شان مسافر کشی است شروع و به تدریج حمل و نقل برون شهری را مدیریت خواهیم کرد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای راز و جرگلان هم با اشاره به ضرورت سامان دهی مسافربر های شخصی در جرگلان می گوید: تبدیل خودروهای شخصی به خطی در دستور کار قرار دارد و پیگیر این مسئله هستیم.
«گلشنی» تصریح می کند: برای رانندگانی که متقاضی دریافت خودروی خطی هستند تسهیلات ویژه در نظر گرفته و به این منظور سامانه ای راه اندازی شده است و به متقاضیان خودروی خطی ۸۰ درصد هزینه خودرو در قالب تسهیلات پرداخت می شود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار