مطالبات چغندرکاران یک ساله شد
در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان برداشت و تحویل چغندرقند به کارخانه در سال جدید باقی مانده اما هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته کشاورزان پرداخت نشده است؛ کشاورزانی که به امید درآمدزایی، محصولات تولیدی خود را به کارخانه تحویل داده اند و بخشی از مطالبات شان به شکل قند و تفاله پرداخت شده و بخشی هم با وجود وعده های زیاد هنوز باقی مانده است.
کد خبر: ۶۵۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲ 11 September 2018

در حالی که کمتر از یک ماه تا زمان برداشت و تحویل چغندرقند به کارخانه در سال جدید باقی مانده اما هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته کشاورزان پرداخت نشده است؛ کشاورزانی که به امید درآمدزایی، محصولات تولیدی خود را به کارخانه تحویل داده اند و بخشی از مطالبات شان به شکل قند و تفاله پرداخت شده و بخشی هم با وجود وعده های زیاد هنوز باقی مانده است.
از آن جایی که خشکسالی، گرانی و خسارت های ناشی از بلایای طبیعی در سال های اخیر بسیاری از کشاورزان را در تنگنا قرار داده، تأخیر در پرداخت مطالبات از سوی کارخانه قند آن ها را دلسردتر کرده است.
یکی از چغندرکاران با اشاره به سطح زیر کشت پایین و برداشت چشمگیر محصول در سال گذشته می گوید: در زمان تحویل وعده های زیادی برای پرداخت مطالبات داده می شود اما در زمان ایفای تعهدات در زمینه پرداخت مطالبات کوتاهی هایی می شود که این مسئله چغندرکاران را دلسردتر و بی انگیزه تر کرده است.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: با این که هر سال کرایه حمل پرداخت می شد، امسال کرایه حمل را در این منطقه پرداخت نکردند ضمن این که کسانی هم که تحویل کمتری داشتند جریمه شدند.
وی اظهار می کند: خرید از استان های دیگر باعث شلوغی صفوف و تحمیل هزینه های زیاد برای کرایه حمل شد و باید مدت بیشتری در صف می ماندیم.
وی با اشاره به این که زمان تحویل چغندرقند نزدیک است، اضافه می کند: باید تمهیداتی اندیشیده شود که مشکلات سال گذشته تکرار نشود چون سال گذشته به جای پول به کشاورزان شکر دادند که ناگزیر به فروش آن با قیمت ارزان شدیم.یکی دیگر از کشاورزان نیز در این باره می گوید: صنعت چغندرقند باید پابرجا بماند اما نه به قیمت نابودی کشاورزان بنابراین انتظار داریم حمایت ها از کشاورزان بیشتر شود.
وی اضافه می کند: از آن جایی که هنوز بخشی از مطالبات چغندرکاران پرداخت نشده امسال سطح زیرکشت آن به دلیل مشکلات تحمیلی در سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است.
در این میان یکی دیگر از چغندرکاران نیز می گوید: دو سال است با کارخانه قند شیروان کار می کنم و با این که از همان روز اول وعده پرداخت نقدی دادند اما هنوز هم 10 درصد از مطالباتم پس از یک سال باقی مانده است.
وی می افزاید: در حالی که بر اساس پیمانی که منعقد کردیم مقرر شد بخشی از مطالبات را در زمان تحویل و بخشی را هم پس از 75 روز پرداخت کنند اما در هر مرحله مشکل را به گردن دولت می‌اندازند و هنوز هم طلب ما به طور کامل پرداخت نشده است.
وی خاطرنشان می کند: 25 هکتار چغندرقند داشتم که طی پیگیری ها مقرر شد اواسط دی ماه طلبم تسویه شود اما تعلل کارخانه در پرداخت بدهی باعث شده است سرمایه ام به یک سوم کاهش یابد.وی اضافه می کند: با این که تمام امکانات کاشت، داشت و برداشت را دارم، اما امسال چغندرقند کشت نکردم تا با چنین مشکلاتی مواجه نباشم.
«طیبی» مدیرعامل کارخانه قند شیروان هم با بیان این که حساب و کتاب ها مشخص است و براساس مصوبه عمل کرده ایم، می افزاید: به دلیل این که دولت هنوز 20 میلیارد تومان طلب ما را از محل یارانه ها پرداخت نکرده، نتوانسته ایم تمام طلب چغندرکاران را پرداخت کنیم.
وی می افزاید: اکنون برای رفع مشکل چغندرکاران با کمک استانداری و فرمانداری در حال دریافت تسهیلات و امکاناتی به منظور پرداخت طلب کشاورزان هستیم.
به گفته وی، امسال سطح زیر کشت چغندرقند به دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرده است نه به خاطر بی تعهدی کارخانه قند.وی اظهارمی کند: برای رونق کشاورزی و تولید، 9 میلیارد تومان کود، بذر و سم در سال گذشته به کشاورزان تحویل دادیم تا امروز تولید و درآمد داشته باشند بر همین اساس امسال به چغندرکاران یک میلیارد تومان بدهکار شده ایم.وی ادامه می دهد: فروردین ماه قرار بود دولت 2 میلیارد تومان از مجموع بدهی های کارخانه را پرداخت کند اما هنوز هم پرداختی انجام نشده که طلب کشاورزان را پرداخت کنیم.
به گفته وی، در کل کشور بدهی های معوق کشاورزان به دلیل عمل نکردن دولت به تعهداتش 13 درصد است که با این وجود ما به کشاورزان بدهکار هستیم.
وی می گوید: هر گونه پرداختی وظیفه ماست و به محض دریافت تسهیلات برای پرداخت بدهی چغندرکاران اقدام خواهیم کرد.وی ادامه می دهد: همواره در تلاش هستیم مشکلات را در اسرع وقت برطرف کنیم تا کشاورزان هم بیش از این تحت فشار نباشند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار