عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس بخشنامه ابلاغی از سوی دولت وام کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه که تا شهریورماه سررسید شده، امهال می شود، گفت: باید این شرایط و زمان تعیین شده امهال تغییر یابد.
کد خبر: ۶۵۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 22 September 2018

علی قربانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: سال زراعی از مهر ماه آغاز می شود و معمولا زمان سر رسید وام های کشاورزان پس از مهر ماه است و بر این اساس عمده کشاورزان مشمول امهال نمی شوند.
رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی گفت: بانک ها مکلف هستند تسهیلات کشاورزان خسارت دیده که سررسید شده تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه مزبور یعنی شهریور ماه را امهال کنند.
قربانی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف است وام کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه را به مدت سه سال امهال کند اما شرایطی که در بخشنامه ارسال شده آمده به گونه ای است که بخش بسیار بزرگی از کشاورزان نمی توانند از این فرصت استفاده کنند.
وی گفت: در این بخشنامه، شرایطی که برای زمان سررسید وام عنوان شده به گونه ای است که شامل بسیاری از کشاورزان نمی شود و در عمل نمی توانند از آن بهره ببرند.
نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مصوبه نمی تواند دردی از مشکلات کشاورزان بدهکار را دوا کند و در این باره پیگیر هستم و امیدوار هستیم تا بتوانیم فرصت را برای کمک به این تولیدکنندگان فراهم کنیم و وام بیشتری از کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه امهال شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبار این طرح از منابع مربوط به حوادث غیرمترقبه تامین می شود و مشکلی برای تامین اعتبار پرداخت سود و جرائم وام بدهکاران وجود ندارد.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی اعلام کرده است تسهیلات بانکی دریافتی کشاورزان خسارت‌ دیده از حوادث غیرمترقبه در سال زراعی 1397‏-1396 به مدت سه‌ سال امهال می شود.
این بانک بر اساس بند (خ) ماده «33» قانون برنامه ششم توسعه در ابلاغیه ای از بانک ها خواسته است تا از طریق کارگروه مندرج در مصوبه دولت، مشمولان واجد شرایط امهال تسهیلات را معرفی کنند تا مراتب برای تامین هزینه سه ساله امهال به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شود.
«کارگروه موضوع بند (خ) ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه موظف است، پس از اعلام استان هایی که در سال زراعی 1397-1396 تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه قرار گرفته و از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به استانداری ها اعلام شده اند، به عنوان مشمولان واجد بهره مندی از امهال تسهیلات را به بانک های عامل معرفی کنند.»
در ماده 33 برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است به منظور متنوع سازی ابزارهای حمایت از بخش کشاورزی، تامین و تجهیز منابع، توسعه و امنیت سرمایه گذاری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، در صورتی که کشاورزان از حوادث غیرمترقبه آسیب ببینند، ضمن بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام های دریافتی آنان، نسبت به امهال اصل وام آنان به مدت سه سال اقدام کند.
تعیین میزان خسارت وارده توسط کارگروهی متشکل از جهادکشاورزی، بانک مربوطه و فرمانداری شهرستان انجام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار