چشم برنامه ریزان روشن
کد خبر: ۶۶۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰ 16 October 2018
رشد حاشیه نشینی، توسعه بی رویه حومه ها، حفاظت از فضاهای سبز پیرامون شهر و به طور کلی مدیریت شهری نیازمند سند چشم انداز شهری است و با وجود نیاز ضروری به این سند همچنان بجنورد بدون سند چشم انداز مسیر مدیریت شهری را طی می کند یا اگر سندی وجود دارد مورد استفاده مدیران شهری قرار نمی گیرد. این در حالی است که امروزه داشتن چنین سندی یک الزام برای مدیریت شهری محسوب می شود.
فضای سبز ناچیز
یکی از شهروندان بجنوردی با بیان این که فضاهای سبز با جمعیت و مساحت شهر تناسبی ندارد، می افزاید: همزمان با تغییر مدیران شهری سیاست های اجرایی آن ها تغییر می کند، یکی به منظر شهری توجه می کند و دیگری به زیرسازی در حالی که با داشتن یک برنامه جامع همه مسیر درست و متحدی را دنبال می کنند.
«کریمی» با بیان این که هم اکنون شهر بجنورد از مسائل بسیاری از جمله عدم احیای بافت فرسوده، قفل ترافیکی مرکز شهر در پیک ترددها، عدم آسفالت مناسب خیابان ها و مسائل مختلف شهری رنج می برد، ادامه می دهد: گویا هیچ برنامه بلندمدتی برای افزایش کمیت و کیفیت خدمات شهری وجود ندارد و این موید نبود یک برنامه است.
این شهروند از وضعیت نامناسب آسفالت خیابان های شهر گلایه می کند و آن را مناسب با مرکز استان نمی داند و از سوی دیگر به گسترش حاشیه نشینی اشاره و اعلام می کند: بسیاری از حومه های شهر بجنورد به مرکز شهر متصل شده اند در حالی که مسیر اتصال آن ها نامناسب است.
حمل و نقل عمومی ضعیف
یکی دیگر از شهروندان با بیان این که سیستم حمل و نقل عمومی در بجنورد ضعیف و دارای مشکل است، این امر را ناشی از نبود یک برنامه تدوین شده و منظم می داند و می افزاید: کوچک ترین موضوع و مشکل شهری در بجنورد با نبود برنامه در ارتباط است زیرا اگر یک برنامه چندساله برای مدیریت شهری وجود داشته باشد، به مسائل شهری همچون حمل و نقل عمومی بهتر پرداخته می شود.
«برات زاده» اظهارمی کند: هم اکنون بسیاری از نقاط شهر بجنورد فاقد سیستم حمل و نقل عمومی هستند و اگر چه مرکز شهر بجنورد دارای شبکه حمل و نقل عمومی است ولی آن ها فرسوده هستند.
حاشیه نشینی
شهروندی دیگر که به گفته خودش ساکن یکی از محله های حاشیه شهر است می افزاید: نمی دانم گذرتان به یکی از این محله ها افتاده یا نه؟ اما باید گفت تصویر این محله ها تصویر منطقه ای در شهر بجنورد نیست.
وی با بیان این که اعتبارات شهری برای اولویت های دیگری هزینه می شود و از پرداختن به این حاشیه ها غفلت شده است، اعلام می کند: اگر برنامه اساسی و درستی برای هزینه اعتبارات شهری وجود داشته باشد، این مناطق چهره بهتری پیدا می کنند.
او به مشکل نبود فاضلاب شهری در مناطق حاشیه نشین بجنورد نیز اشاره می کند و آن را ناشی از نبود برنامه ریزی درست می داند.
سند چشم انداز شهری
یک کارشناس شهرسازی در این باره می گوید: شهر پدیده ای پیچیده و پویاست که در گذر زمان دچار تحولات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می شود که این تغییرات و پیچیدگی ها شهر را به برنامه ریزی های خاص نیازمند می کند.«صدری فر» بیان می کند: سند چشم انداز، رویکردی راهبردی برای برنامه ریزی شهری است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که در شهرهایی مانند بجنورد از طرح های جامع و تفصیلی استفاده می کنند که بیشتر نقش بازدارنده دارند و در ایجاد راهبرد بسیار ضعیف هستند.
وی با بیان این که تدوین سند چشم انداز اثرات مثبتی در شهر دارد، اظهارمی کند: تدوین این سند موجب بهبود شرایط کار و زندگی شهروندان، پیشرفت، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی و حفاظت از میراث های مادی و معنوی شهرها می شود.
وی با بیان این که 70 درصد جمعیت استان را حاشیه نشینان تشکیل می دهند، اضافه می کند: هنوز شاهد برنامه مشخصی برای سامان دهی آن ها نیستیم و شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و بدون توجه به ساختار شهری هستیم، در حالی که داشتن یک سند راهبردی به سامان دهی این مناطق کمک موثری می کند. وی با بیان این که در گذشته قرار بود 4 برنامه پنج ساله برای شهر بجنورد تدوین شود، اعلام می کند: این سند بخشی از نگرانی‌ها در اجرای برنامه‌ های شهرداری و همچنین دغدغه ‌های مردم را برطرف می کند، از سوی دیگر از اقدامات سلیقه‌ای مدیران شهری بجنورد جلوگیری خواهد کرد. وی با بیان این که تدوین این سند منجر به مدیریت واحد شهری می شود، می افزاید: مدیریت یکپارچه در نهایت منجر به توسعه پایدار شهر بجنورد می شود.
وی نداشتن درآمد پایدار شهری، مشکلات حاشیه نشینی و نبود پیوست های فرهنگی و ترافیک را از مشکلات مهم شهر بجنورد ذکر می کند و درمان آن را تدوین یک سند راهبردی می داند.
برنامه ای برای تدوین سند وجود ندارد
در همین باره رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان این که تاکنون سند چشم انداز شهری بجنورد تدوین نشده است، اعلام می کند: برنامه مشخص و تدوین شده ای درباره سند چشم انداز شهر بجنورد وجود ندارد.
سید«محسن موسوی» با بیان این که با یک شرکت سرمایه گذار قراردادی برای مطالعات راهبردی و سند چشم انداز منعقد شده است، ادامه می دهد: تصمیمی برای تدوین برنامه های کوتاه مدت در مرکز استان وجود ندارد و به دنبال تدوین سندی بلند مدت و 20 ساله برای بجنورد هستیم.
وی ادامه می دهد: شهرداری متولی تهیه سند چشم انداز شهری است با این حال مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر بجنورد نیز می تواند این کار را انجام دهد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار