کد خبر: ۶۶۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 18 October 2018

پروژه تعریض محور جاجرم- آلومینا اوایل سال ۱۳۹۶ با مشارکت اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت آلومینا و شهرداری جاجرم آغاز شد و طبق برنامه ریزی ها قرار بود طی 8 ماه تمام شود ولی پیشرفت کمی دارد.
این پروژه به طول ۵ کیلومتر و با عرض ۲۳ متر، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تردد روزانه ۲ هزار نفر از کارکنان کارخانه آلومینا و وسایل نقلیه را در این مسیر شاهد هستیم که پاسخگوی این میزان تردد نیست و نیاز است به آن توجه ویژه ای شود. پیک تردد در این مسیر صبح، زمانی که کارکنان کارخانه آلومینا سر کار می روند و همچنین عصر، هنگام برگشت است و همچنین زمان بارندگی شدید، سیل جاده را در قسمت نرسیده به پیچ مزارع گزی فرا می گیرد. با این حال کم نیستند کامیون هایی که از این مسیر عبور می کنند و راهی استان های همجوار می شوند. یکی از شهروندان جاجرمی می گوید: کارخانه آلومینا به صورت شبانه روزی فعال است و این جاده هنگام شب روشنایی مناسبی ندارد.
«محمدی» می افزاید: تعریض محور آلومینا به جاجرم باعث کم شدن میزان تصادف به علت تردد تریلرهای حامل محصولات بوکسیت و سود مایع و پودر آلومینا می شود و حجم سنگین ترددها در ساعات رفت و برگشت کارکنان آلومینا ممکن است تصادفاتی را به دنبال داشته باشد.یکی دیگر از شهروندان اظهارمی کند: محور جاجرم به آلومینا در ساعاتی که کارکنان کارخانه در این مسیر تردد می کنند بسیار شلوغ می شود و شاهد میزان بالای ترددها هستیم و روزانه ۲ هزار نفر از کارکنان آلومینا در این محور رفت و آمد می کنند.«رحیمی» ابراز می کند: این پروژه از سال گذشته آغاز شده اما هنوز پیشرفتی نداشته است و از مسئولان خواستار به سازی و ادامه روند کار هستیم تا از خطر تصادف در این محور کاسته شود.
در این باره رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جاجرم می گوید: پروژه تعریض محور جاجرم- آلومینا در سال ۹۶ با مشارکت این اداره، شرکت آلومینا و شهرداری جاجرم آغاز شد و طبق تفاهم نامه های موجود تامین قیر برای اجرای لایه های آسفالت در پروژه بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جاجرم و سایر عملیات مربوط به راه سازی بر عهده شرکت آلومینا و اجرای لایه آسفالت بر عهده شهرداری جاجرم خواهد بود.
«قره جانلو» می افزاید: این پروژه به طول تقریبی ۵ کیلومتر و با احداث باند دوم و همچنین روکش آسفالت محور موجود و عرض هر کدام 7.30 متر در حال پیگیری است و طبق آخرین گزارش ها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح می کند: با توجه به بررسی این اداره مقرر شد برای انجام عملیات یک لایه روکش آسفالت گرم به ضخامت ۶ سانتی‌متر و با عرض 7.30 متر بر محور موجود به عنوان باند شماره یک اقدام شود.
وی ادامه می دهد: در خصوص باند شماره دو مقرر شد با توجه به طرح پیشنهادی مبنی بر قرارگیری بخشی از آیلند میانی و عرض 8.30 متر روی شانه خاکی ضلع شرقی این مسیر در مرحله نخست شرکت آلومینا با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان در صورت امکان برای انجام عملیات خاکی از کیلومتر صفر تا 2.6 کیلومتر قبل از پیچ گزی با عرض مجموع 13 متر و ارتفاع میانگین یک متر اقدام کند که تاکنون اجرای لایه خاکی از کیلومتر صفر تا 2.5 کیلومتر به اتمام رسیده و کل مسیر تا قبل از پیچ گزی آماده اجرای بیس است.وی اظهار می کند: در خصوص تعریض پل های موجود در مسیر و احداث پل در محدوده پیچ گزی با توجه به تعهدات شرکت آلومینا در تفاهم ‌نامه تعریض مسیر تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است و این امر سبب توقف پروژه پس از اتمام عملیات خاک برداری و پیش از اجرای لایه بیس می‌شود.
وی می افزاید: نقشه های تهیه شده توسط این اداره در خصوص چگونگی تعریض و احداث پل ها به مجموعه آلومینا برای اقدام تحویل داده شده است و در جلسه ۱۵مهرماه امسال که در فرمانداری برگزار شد در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه و اقدامات مورد نیاز مقرر شد برای طراحی دوربرگردان در کیلومتر 1.5 اقدام شود.
فرماندار جاجرم نیز می‌گوید: با توجه به این که این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم این شهرستان محسوب می شود اما به دلایلی از آن غفلت و با وجود زیر ساخت های خوبی که در آن صورت گرفته رها شده و طبق زمان بندی مشخص شده ۸ ماهه به انجام نرسیده است.
«رضا آذری» می افزاید: این پروژه بدون هیچ اعتباری و به صورت مشارکتی بین اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری، فرمانداری و آلومینا آغاز شد و در جلسه ای که در فرمانداری با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد مصوب شد مبلغ درخواستی برای ادامه و اتمام این پروژه از طرف شرکت آلومینا تامین شود که برای گرفتن مجوزها و پیگیری تامین اعتبار به فرصت نیاز دارد و در صورت تایید و تامین اعتبار این پروژه به اتمام خواهد رسید.
/روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار