کد خبر: ۶۷۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 25 October 2018

مناسب سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بدون مشکل که رضایتمندی تمام اقشار جامعه را به همراه داشته باشد همواره یکی از دغدغه های متولیان امر بوده است.در کشور ما که درصد قابل توجهی از جمعیت آن را جانبازان، معلولان و سالمندان تشکیل می دهند مناسب سازی محیط های شهری و معابر، بیش از پیش نیازمند توجه است.در شیروان آن طور که باید معابر و اماکن عمومی برای عبور و مرور آسان معلولان، سالمندان، جانبازان و افرادی که به هر دلیلی با محدودیت هایی در رفت و آمد مواجه هستند مناسب سازی نشده است.
برخی ادارات و بانک های شیروان معبر مناسبی برای معلولان ندارند که این موضوع از جمله مسائلی است که این شهر در مناسب سازی معابر با آن رو به رو است.
یکی از شهروندان که با معلولیت حرکتی رو به رو است و از ویلچر استفاده می کند در این باره می گوید: به دلیل این که معابر به ویژه پیاده روها مناسب سازی نشده است و در بسیاری از موارد مجبور به تردد در داخل خیابان هستیم همیشه در معرض خطر قرار داریم.
وی که به ذکر نامش تمایلی ندارد می افزاید: معلولان نیز مانند دیگر اقشار جامعه حق دارند از فضاها و امکانات شهری بهره مند شوند اما نامناسب بودن معابر ممکن است باعث شود این افراد از حضور در فضاهای شهری بپرهیزند.
یکی دیگر از شهروندان نیز که فرد معلولی در خانواده دارند از وضعیت ورودی بانک ها ابراز گلایه و تصریح می کند: در شیروان برخی بانک ها ورودی های خود را مناسب سازی نکرده اند.
«زراعتکار» ادامه می دهد: بانک هایی هم که رمپ ایجاد کرده اند، به قدری شیب آن‌‌ها نامناسب است که دو نفر باید کمک کنند ویلچر را از آن عبور دهند.
شهروندی دیگر نیز مناسب سازی معابر را به طوری که همه اقشار بتوانند از آن ها استفاده کنند جزو حقوق شهروندی می داند و ابراز می کند: وقتی سخن از مناسب سازی معابر به میان می آید توجه ها به سوی معلولان معطوف می شود در حالی که اقدامات صورت گرفته تنها برای استفاده این قشر از جامعه نیست و سالمندان، جانبازان، زنان باردار و برخی بیماران را نیز شامل می شود.«خوش بیان» اضافه می کند: مطب ها، داروخانه ها و درمانگاه ها نیز از جمله اماکنی هستند که باید هر چه سریع تر در اولویت نظارت و در صورت لزوم مورد اصلاح قرار گیرند.
در این باره سرپرست اداره بهزیستی شیروان تعداد معلولان این شهر را 3 هزار و 600 نفر ذکر و تصریح می کند: بیش از 70 درصد ادارات شیروان در ورودی های خود رمپ احداث و دستگیره نیز نصب کرده اند.
«مهرنوش ناظمی» با گلایه از وضعیت ورودی بانک ها اظهار می کند: بانک ها در این خصوص اقدام مناسبی انجام نداده اند و رمپ هایی هم که ایجاد شده اند به علت استاندارد نبودن بدون استفاده مانده اند.
وی ابراز می کند: در جلسه اخیر شورای مناسب سازی، فرماندار شیروان به بانک ها دستور اکید داد که حداکثر تا پایان پاییز برای مناسب سازی ورودی خود اقدام کنند و پس از این مهلت نیز از بانک ها بازدید خواهد شد.وی استفاده از پارک ها را یکی از نیازها و مطالبات معلولان می داند و ادامه می دهد: همسطح سازی پارک شهید فهمیده در مرکز شهر شیروان توسط شهرداری انجام شده و در خصوص پارک کوثر نیز در دست اقدام است.
وی در رابطه با معابر و پیاده روهای شهری نیز با بیان این که در بسیاری از پیاده روها رفع مانع و همسطح سازی انجام شده است می افزاید: در خیابان استاد شهریار و بخشی از شهرک ولیعصر(عج) نیز موزاییک رنگی و آجدار برای استفاده نابینایان و کم بینایان نصب شده و خیابان های امام رضا(ع) و امام خمینی(ره) به عنوان خیابان های اصلی شهر جزو اولویت شورای مناسب سازی است ./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار