کد خبر: ۶۷۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 29 October 2018

ورودی های هر شهر به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای کالبدی و به نوعی هویت آن شهر است و می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری در معرفی درست آن به مسافران و رهگذران داشته باشد.
مبادی ورودی شیروان از داشتن ویژگی های درخور و مناسب بی بهره و نیازمند توجه ویژه مسئولان است. هر چند طی سال های اخیر وعده هایی از جمله ایجاد تونل سبز توسط استاندار سابق داده شد اما هنوز عملیات عمرانی خاصی انجام نشده و زیباسازی و رسیدگی به ورودی های دومین شهر بزرگ استان مغفول مانده است.
ساختمان متروکه نیروگاه سابق شیروان، بساط دست فروشان، تابلوهای نامتعارف و اجناس کسبه در داخل خیابان، ادوات مکانیکی و کشاورزی، چوب بری ها و مسافربرهای غیر مجاز شخصی در دو ورودی شرقی و غربی شیروان از جمله مواردی است که چهره ای بی هویت به این شهر داده است.
یکی از شهروندان شیروانی با بیان این که ورودی هر شهر می تواند روایتگر ظرفیت آن شهر برای مسافران باشد، اظهار می کند: ورودی های شیروان نه تنها زیبایی و المان های مناسب ندارد بلکه بلبشویی در آن جا ها برپاست.«صفاپور» می افزاید: این وضعیت، مناسب شهر تاریخی و فرهنگی شیروان که محل عبور مسافران و زائران بی شماری است، نیست.
یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان این که ورودی مانند پیشانی می تواند در اولین برخورد، مسافران برداشت مثبت یا منفی از آن شهر کنند، اظهارمی کند: ورودی های زیبا رغبت برای ماندگاری مسافران را افزایش می دهد و در نتیجه پویایی اقتصاد کسبه و واحدهای خدماتی شهر را در پی خواهد داشت.«سویدانلویی» می افزاید: یکی دیگر از اشکالات در ورودی های شیروان جای خالی المان های بومی و محلی که نمایانگر و معرف ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهرستان است.
«عصمتی» شهروند دیگری است که به گذر بیش از 20 میلیون مسافر و زائر در سال از شهر شیروان اشاره و با تاکید بر لزوم توجه ویژه به صنعت گردشگری به عنوان پرسودترین صنعت خدماتی در دنیا اضافه می کند: بسیاری از مسافران که شناختی از این شهرستان ندارند با رسیدن به ورودی شهر چون المان، سرسبزی و زیبایی خاصی که بتواند آن ها را برای ورود به شهر و ماندگاری مجاب کند نمی بینند ترجیح می دهند از کنارگذر «خاتم الانبیا» عبور کنند.در این باره شهردار شیروان می گوید: برای به سازی ورودی های شیروان از سمت میدان معلم به سمت فاروج به طول هزار و 200 متر و از میدان امام علی (ع) به سمت بجنورد به طول هزار و 400 متر در اختیار شهرداری قرار گرفت تا پروژه سامان دهی مبادی ورودی شهر را اجرا کند.
«شاهرخ شاهرخی» با بیان این که در این باره پروژه سامان دهی ورودی غربی شهر با اعتبار 75 میلیارد ریال (با برآورد قیمت سال 95) تعریف شد، تصریح می کند: امسال قسمتی از پروژه به پیمانکار واگذار شد و تاکنون 900 میلیون ریال هزینه شده است و پروژه 7 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با تاکید بر لزوم سامان دهی ورودی ها و با بیان این که این پروژه ها از اولویت های شهرداری است، ابراز می کند: پروژه احداث تونل سبز در ورودی های غربی و شرقی شیروان توسط استانداری مصوب و با کاربری فضای سبز و 32 هزار متر مربع مساحت تعریف شد و اکنون 3 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به 11 میلیارد ریال اعتبار نیاز است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار