وامی که برای مسکن اولی‌ها خانه نشد
کد خبر: ۶۷۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 04 November 2018

تهیه مسکن به ویژه برای خانه اولی‌ها یکی از بزرگ ترین مشکلات مردم در این روزهاست. ارزش ملک روز به روز بیشتر می‌شود و با توجه به نرخ بالای تورم، قدرت خرید مردم هر روز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر مبالغ رهن و اجاره نیز همواره رو به افزایش است. این شرایط مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند که برای نمونه می‌توان به تأخیر در ازدواج جوانان اشاره کرد.
تهیه مسکن بزرگ ترین مانع بر سر راه ازدواج جوانان است.
برای خرید خانه، پس‌انداز قابل توجهی لازم است و داشتن چنین مبلغی، برای جوانانی که سابقه کار زیادی ندارند ممکن نیست. از این رو دولت تدابیری برای خانه‌دار شدن مسکن اولی‌ها اندیشید و طرح‌هایی مانند وام مسکن یکم را در خرداد ماه سال 94 ارائه داد تا هم فرهنگ پس‌انداز را بین خانواده‌ها رواج دهد و هم مشکل تهیه مسکن را برای خانه اولی‌ها رفع کند.
از آن زمان تاکنون این طرح در خراسان شمالی مانند سراسر کشور در حال اجراست و اکنون افرادی نیز در استان متقاضی دریافت این وام هستند. اما حالا با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و نیز افزایش تورم، این راهکار هم نمی‌تواند به خانه‌دار شدن متقاضیان کمک کند.
یک شهروند بجنوردی در این باره می‌گوید: یک سال و نیم مبلغی را برای بهره‌مندی از وام خانه اولی‌ها در بانک مسکن سپرده گذاری کردم. آن زمان با همان مبلغ می‌توانستم در حاشیه شهر خانه بخرم ولی به امید خرید خانه در مکانی بهتر، منتظر دریافت وام خانه اولی‌ها ماندم.
«شریفی» می‌افزاید: الان با توجه به افزایش قیمت مسکن، حتی با دریافت وام هم نمی‌توانم در مکان‌هایی که مورد نظرم بود خانه بخرم و باز هم با این پول فقط در حاشیه شهر می‌شود خانه خرید.
شهروندی دیگر هم اظهارمی‌کند: اگر همان سال که پولم را برای دریافت وام مسکن اولی‌ها سپرده گذاری کردم در حاشیه شهر خانه می‌خریدم، الان ارزش ملکم بیشتر شده بود و می‌توانستم با فروش آن با قیمت بیشتر، مبلغی سود کنم یا مبلغی روی آن بگذارم و در جای بهتر خانه‌ بخرم.
«صمدی» می‌گوید: حالا با 30 میلیون تومان پس‌انداز و 60 میلیون تومان وام، هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم.
وی می‌افزاید: اگر قرار بود وام مسکن اولی‌ها به خانه‌دار شدن مردم کمک نکند، اصلاً چرا باید پول مردم مدتی در بانک بماند و آخرش هم بی‌نتیجه باشد؟
وی از متولیان بانک مسکن و دولت می‌خواهد به منظور رفع این مشکل و افزایش توان خرید مسکن به ویژه برای خانه اولی‌ها چاره‌ای اساسی بیندیشند.
در این باره، مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی مسکن و افزایش قیمت‌ها بانک مسکن پیشنهاد مساعدت در مورد افزایش مبلغ تسهیلات را به بانک مرکزی داده است. مردم را درک می‌کنیم و به دنبال راهکار هستیم تا بتوانیم قدرت خرید مردم را برای مسکن افزایش دهیم.
«اسدی‌فر» می‌افزاید: اما تصویب افزایش مبلغ و مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات خانه اولی‌ها منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار است و باید شورای پول و اعتبار تصویب کند که این موضوع هنوز در حال بررسی است و بانک به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست.
وی بیان می‌کند: در ضمن اگر خانه اولی‌ها واحدی را که خریداری می‌کنند در منطقه بافت فرسوده باشد هم نرخ سود تسهیلات کمتر است یعنی 6 درصد و هم مدت بازپرداخت آن طولانی‌تر است یعنی ۱۵ساله قسط بندی می‌شود در حالی‌که نرخ تسهیلات خانه اولی‌ها در مناطق غیر بافت فرسوده 8 درصد و مدت بازپرداخت آن 12 سال است.وی ادامه می دهد: ما هم امیدواریم که اتفاق مثبتی در این زمینه بیفتد و ‌مردم خوشحال شوند.
وی می گوید: میزان تسهیلات پرداختی به خانه اولی ها از اواسط سال 95 که پرداخت تسهیلات شروع شد تاکنون در شعب بانک مسکن خراسان شمالی 256 میلیارد ریال به 459 خانه اولی است. وی می افزاید: تاکنون 3 هزار و 696 خانه اولی برای استفاده از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن بیش از 589 میلیارد ریال نزد شعب بانک مسکن سپرده گذاری کرده اند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار