رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: هفت هزار نفر از قالیبافان استان برای بهره مندی از بیمه، به اتحادیه های قالیبافان و ادارات صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده اند.
کد خبر: ۶۸۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 20 November 2018

ساناز عباسپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بیمه اجتماعی از مهم ترین مشکلات بافندگان است و سهمیه استان برای بهره مندی از بیمه، پایین است.
وی شمار قالیبافان بیمه شده استان تا پایان اسفند سال 92 را 6 هزار و 782 نفر عنوان کرد و گفت: از آغاز طرح پالایش بیمه تاکنون شمار قالیبافان بیمه شده به سه هزار و 500 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه اکنون 25 هزار و 710 قالیباف استان کارت عضویت در اتحادیه های صنفی فرش دستباف را دارند افزود: انتظار می رود با تخصیص سهمیه از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها به بیمه قالیبافان، شمار بیشتری از این تولید کنندگان بیمه شوند.

* مشکل بازار
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره مشکلات اقتصادی و اجتماعی فرشبافان استان گفت: نبود دسترسی به بازار مصرف، بی توجهی به خواست و نیاز بازار در حوزه طرح و رنگ در فرش های استان سبب شده تا فروش تولیدات با مشکل رو به رو باشد.
وی اظهار داشت: در این باره باید با حمایت مالی از صادرکنندگان فرش دستباف، توسعه بازار فرش دستباف و کمک به حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی تلاش کنیم تا حضور در بازارهای جدید بیشتر شود.
عباس پور با تاکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور برای نمایش و معرفی فرش های استان افزود: نبود نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش دستباف در استان از مشکلات این حوزه است و در این باره، با توجه به بالا بودن پتانسیل استان در صنعت فرش دستباف و حضور مسافران و گردشگران در ایام نوروز و فصل تابستان، وجود نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش دستباف می تواند بستری برای معرفی توانمندی استان است.
وی گفت: این مهم با حمایت مالی از بخش خصوصی می تواند محقق شود.
به گفته وی از سال 84 تاکنون، 25 هزار و 950 نفر از بافندگان استان موفق به دریافت کارت شناسایی قالیبافی در حرفه های وابسته به تولید فرش از جمله طراحی، رنگرزی، بافت، پرداخت و مرمت شده اند که از این تعداد 651 نفر برای اخذ پروانه کسب صنفی در بخش قالیبافی اقدام کرده و موفق به دریافت پروانه شده اند.
وی با بیان اینکه از سال 84 تاکنون، 163 فقره پروانه تولید فرش دستباف در استان صادر شده است که شامل پروانه های تولید به 2 روش متمرکز و غیرمتمرکز بوده است گفت: طبق تفاهم با اداره کل فنی و حرفه ای، تاکنون 10 هزار و 210 نفر موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای در بخش قالیبافی و حرفه های وابسته به آن شده اند.
عباس پور اظهار داشت: به منظور اجرایی کردن قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تاکنون سه هزار و 687 مجوز در بخش مشاغل خرد و خانگی در رشته فرش دستباف صادر شده که از این تعداد یکهزار و 278 نفر دارنده مجوزهای مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی و 657 نفر موفق به دریافت تسهیلات از محل اعتبارات مشاغل خانگی شده اند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، 788 نفر در بخش فرش دستباف و حرفه های وابسته به آن در سامانه کارا، ثبت نام کرده اند.
عباسپور افزود: از این تعداد، 664 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی و 455 نفر موفق به دریافت تسهیلات از محل اعتبارات روستایی شده اند و طبق تفاهم با مرکز ملی فرش ایران، تاکنون 22 دوره آموزشی- تخصصی در بخش فرش دستباف برگزار شده است.
بر اساس این گزارش در بخش حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکنون چهار جشنواره فروش فرش دستباف در استان برگزار شده و در راستای ارزشگذاری به مقام هنرمندان فرش دستباف در خراسان شمالی، تاکنون 4 همایش تخصصی در سطح استان برگزار شده است.
به منظور حمایت از حضور فعالان بخش فرش دستباف در نمایشگاه های بین المللی هم تاکنون 57 غرفه در نمایشگاه های بین المللی فرش دستباف به استان خراسان شمالی اختصاص داده شده است.
112 تعاونی فرش دستباف در خراسان شمالی وجود دارد که در بخش های فرش و گلیم فعالیت می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار