دستورالعمل توزیع مرحله اول بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی که ماه‌ هاست صحبت از آن نقل عموم شده است، بالاخره از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن سهم ریالی هر خانوار نسبت به جمعیت اش مشخص شده است.
کد خبر: ۶۸۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 22 November 2018

دستورالعمل توزیع مرحله اول بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی که ماه‌ هاست صحبت از آن نقل عموم شده است، بالاخره از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن سهم ریالی هر خانوار نسبت به جمعیت اش مشخص شده است.
در این دستورالعمل، تکلیف کارمندان دولت، بازنشستگان کشوری و لشکری، کارگران طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی، مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر مشمولان و چگونگی پرداخت این کمک هزینه جبرانی و حمایت غذایی به آن‌ها مشخص و پرداختی ها به مددجویان و برخی کارمندان انجام شده است.
اما در این میان تکلیف اقشار کم‌درآمدی که  تحت پوشش هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند و تعدادشان معلوم نیست، از جمله کارگران ساختمانی، قالی بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان و رانندگان بین و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول مشخص نیست و این افراد هنوز نمی‌دانند برای بهره‌مند شدن از این بسته چه باید کنند.
وظیفه شناسایی این افراد در دستورالعمل ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاده شده و این درحالی است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی یا در این باره اقدامی نکرده است یا نمی‌خواهد اطلاعاتی دهد و به بیان این جمله که هنوز بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است، بسنده می‌کند.
بر اساس «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه های کم درآمد جامعه» سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به میزان ۲۰۰ هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، قراردادی و شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین مبلغ ماهانه قرارداد منعقد شده برای کارکنان قراردادی و شرکتی، کمتر از ۳ میلیون تومان است، از طریق حساب های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول اقدام کند.
وضعیت نامشخص کارگران بیمه نشده
یک کارگر ساختمانی که هر روز صبح به امید کار سرگذر می‌ایستد، می‌گوید: من با خانواده‌ای 7 نفره، درآمد ثابتی ندارم و زندگی ام با کارگری می‌گذرد، بیمه هم نیستم و شنیده‌ام قرار است بسته حمایتی دولت به کارگران داده شود اما این بسته چگونه قرار است به کارگرانی مانند من که هیچ بیمه‌ای ندارم و نامم در جایی ثبت نشده است، داده شود؟
وی بیان می‌کند: هنوز نمی‌دانم به کجا مراجعه کنم تا بتوانم مشمول این بسته شوم و در این باره اطلاع‌رسانی نشده است.
یک کشاورز نیز می‌گوید: من و تمام اعضای خانواده‌ام کارگر هستیم و هر روز روی زمین به کشاورزی اشتغال داریم، بیمه و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستیم.
حالا می‌گویند کمک دولت به کارگرانی داده می‌شود که کمتر از 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرند. ما که اسم مان هیچ جا نوشته نشده است، چطور باید این کمک دولت را دریافت کنیم؟این موضوع درد مشترک بسیاری از اقشار کم‌درآمدی است که بیمه و تحت پوشش آن و هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند. به راستی تکلیف این افراد چیست؟
دست روی دست
بر اساس این دستورالعمل، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور حمایت غذایی از گروه‌های کم درآمد برای خانوارهای یک نفره، 150 هزار تومان، دو نفره 200 هزار تومان، 3 نفره 250 هزار تومان، چهار نفره 300 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 350 هزار تومان معادل ریالی سبد حمایتی در نظر بگیرد.
این در حالی است که آمار گروه‌های کم‌درآمد خراسان شمالی که تحت پوشش هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند، هنوز احصا نشده است.
در این باره، معاون اجتماعی و فرهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی می‌گوید: تعداد کارگران بیمه شده‌ای که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، با توجه به لیست بیمه سازمان تأمین اجتماعی مشخص است.
«ذوقی» در پاسخ به این پرسش که آیا آمار افراد کم درآمدی که بیمه و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، در خراسان شمالی احصا شده است که بتوان کمک هزینه را به افراد مشمول پرداخت کرد؟ بیان می‌کند: هنوز دستورالعملی در این باره به این اداره کل ابلاغ نشده است.
وی از توضیح بیشتر و پاسخ به دیگر سوالات درباره این موضوع خودداری و به  بیان این جمله که «با روابط عمومی صحبت کنید» بسنده می کند. این در حالی است که شناسایی خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان از جمله کارگران ساختمانی، قالی بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان و رانندگان بین و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و عدم پاسخگویی اداره کل مربوطه در استان، سردرگمی این افراد را درباره چگونگی دریافت بسته موجب می‌شود.
60 هزار کارگر با حقوق زیر 3 میلیون تومان
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی در این باره می‌گوید: حدود 67 هزار بیمه شده اجباری تأمین اجتماعی در خراسان شمالی داریم که 90 درصد از آن‌ها یعنی 60 هزار و 300 نفر کمتر از سه میلیون تومان و حتی حداقل حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند.
«عباس‌زاده» می‌افزاید: این افراد مشمول دریافت کمک جبرانی و حمایت غذایی می‌شوند اما برای شناسایی دیگر اقشار کم‌درآمد از جمله کارگران ساختمانی و قالی بافان که تحت پوشش بیمه و هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند یا باید بیمه اختیاری شوند یا این‌که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی آن‌ها تدبیری بیندیشد تا کسی از قلم نیفتد.
پیشتر، سرپرست استانداری خراسان شمالی گفته بود کار شناسایی این افراد در حال انجام است تا هیچ یک از اقشار کم‌درآمد از دریافت این بسته بی‌نصیب نمانند اما هنوز هیچ آماری از تعداد این افراد و این که چگونه می‌توانند از این کمک جبرانی و حمایت غذایی دولت بهره‌مند شوند، منتشر نشده است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار