پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان پس از بگیر و نگیرهای بسیاری که طی حدود 2 دهه قبل با آن ها مواجه و در نهایت از اولویت طرح‌ های ریلی کشور حذف شد حالا دارد پالس‌های مثبتی دریافت می‌کند و بالاخره مسائل داخلی این پروژه پس از پیگیری ‌ها و دوندگی‌ های فراوان، رفع شد و حالا منتظر رفع مسائل خارجی مربوط به فاینانس است تا وارد مرحله عملیاتی شود.
کد خبر: ۶۸۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 04 December 2018

پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان پس از بگیر و نگیرهای بسیاری که طی حدود 2 دهه قبل با آن ها مواجه و در نهایت از اولویت طرح‌ های ریلی کشور حذف شد حالا دارد پالس‌های مثبتی دریافت می‌کند و بالاخره مسائل داخلی این پروژه پس از پیگیری ‌ها و دوندگی‌ های فراوان، رفع شد و حالا منتظر رفع مسائل خارجی مربوط به فاینانس است تا وارد مرحله عملیاتی شود.
مشخصات فنی پروژه
پروژه احداث راه‌آهن مشهد- بجنورد- گرگان یک خطه و طول آن ۵۷۰ کیلومتر است. این خط ریلی در کریدور ریلی شرقی واقع در اتصال CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) است و هزینه ساخت آن بیش از 8 هزار و300 میلیارد تومان برآورد شده و طبق قرارداد، باید 85 درصد مبلغ طرح را سرمایه‌گذار خارجی یعنی شرکت چینی سایناهیدرو و 15 درصد آن را نیز دولت با کارفرمایی آستان قدس رضوی تامین کند، ظرفیت بار این پروژه ۶٫۱ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط ریلی ۲٫۴ میلیون نفر است.
ارزش خالص فعلی(NPV) پروژه ۱۶۰۰ میلیارد ریال، نرخ بازگشت سرمایه ۶٫۳ درصد و حداقل نرخ بازگشت آن ۵ درصد و دوره ساخت این پروژه 5 ساله و دوره بهره برداری از آن ۲۰ ساله است.حداکثر شیب مسیر راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد ۱۵ در هزار است و پروژه دارای ۱۵۸۰۰ متر تونل و ۷۶۰۰ متر پل است.
تعداد ایستگاه‌ های درجه یک این پروژه 4 عدد، درجه دو ۷ عدد و درجه سه ۳۰ عدد است.
همچنین سرعت این طرح برای قطار باری ۱۲۰ کیلومتر و برای قطار مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.این طرح با وجود دلسوزی و پیگیری برخی ‌ها در دوره های قبل، مدتی با بی‌ مهری برخی مواجه و از فهرست طرح‌ های ریلی اولویت ‌دار کشور حذف شد اما تلاش ‌های بعضی دیگر، بالاخره توانست این طرح را احیا کند، به گونه ‌ای که حالا امور مربوط به طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در کنار 7 طرح ریلی دیگر کشور در حال پیگیری است.
مسائل داخل کشور رفع شد
در این پیوند، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی می‌گوید: تمام مسائل داخلی مربوط به طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان برطرف شده است.«رئیسی» می‌افزاید: با شرکت چینی پیگیری‌ هایی برای رفع مسائل فاینانس داشته ایم که به احتمال زیاد 7 یا 8 روز آینده نتایج خوبی در این خصوص خواهیم گرفت.
وی به مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور در خصوص این طرح اشاره و بیان می‌کند: «جهانگیری» موافقت خود را در این خصوص اعلام کرده و از دبیر هیئت دولت خواسته است این طرح را نیز در جدول اولویت‌ها و تخصیص تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی قرار دهد.
وی اظهارمی‌کند: پس از مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور مبنی بر دستور «جهانگیری» برای صدور مجوز هیئت دولت به منظور تأمین 15 درصد سهم کارفرما از محل منابع صندوق توسعه ملی و پیگیری این موضوع از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه، «جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به «نوبخت» دستور داد تا اقدامات لازم در این باره انجام شود.
وی بیان می‌کند: پس از دستور «جهانگیری»، «نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیست و هشتم ماه گذشته با «حاج میرزایی» دبیر هیئت دولت مکاتبه‌ای انجام داد و با توجه به انجام مقدمات لازم از قبیل ابلاغ موافقت ‌نامه پیمان فاینانس طرح «احداث راه آهن گرگان- بجنورد و راه آهن شیروان- مشهد» و درخواست وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تأمین 15 درصد سهم کارفرما از محل منابع صندوق توسعه ملی، از وی خواست تا برای اضافه کردن طرح مذکور در انتهای جدول تصویب نامه شماره «87952/ت 55801 هـ» مورخ پنجم مهر ماه 97 اقدام لازم را انجام دهد.
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اظهارمی‌کند: با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده، مسائل مربوط به این پروژه در داخل کشور حل شده است.
امید به عملیاتی شدن پروژه
در این باره، معاون وزیر راه و شهرسازی به «خراسان شمالی» می‌گوید: 8 طرح ریلی کشور همزمان در حال پیگیری است که یکی از آن ها طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان است که پیگیری‌های مربوط به آن در حال انجام است ولی با توجه به این که این پروژه هم از نظر ریالی و هم طولی از دیگر پروژه های ریلی در حال پیگیری بزرگ تر است، مسائل مربوط به آن با سرعت کمتری پیش می‌رود.
«خیرا... خادمی» می‌افزاید: تمامی این 8 طرح ریلی همزمان در حال پیگیری است اما مانند دیگر کارهای اجرایی ممکن است یکی زودتر به نتیجه برسد و دیگری دیرتر نتیجه بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهارمی‌کند: حمل و نقل کشور طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان مصوبه کمیسیون ماده 62 و شورای اقتصاد را دارد و فقط باید اصلاحات کوچکی در مورد آن از قبیل به روز کردن قیمت ‌ها و دریافت مجوز ترک تشریفات انجام شود که البته برای دریافت این مجوز از سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم صورت گرفته است.
«خادمی» ادامه می‌دهد: قرارداد این طرح به صورت DB+F منعقد شود به گونه‌ای که 85 درصد هزینه احداث از طریق تسهیلات مالی(فاینانس خارجی) شرکت چینی و 15 درصد سهم کارفرما نیز با اعلام آمادگی آستان قدس رضوی، از طریق ساز و کار آیین نامه ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تأمین شود.وی می‌گوید: مکاتبات لازم با بانک ملی ایران در خصوص پذیرش عاملیت انجام شده و همچنین اصلاح قرارداد برای تطبیق با مجوز موجود شورای اقتصاد در دست پیگیری است و پس از اصلاح مجوز ترک تشریفات مناقصه و گشایش اعتبار اسنادی می‌توان قرارداد را نافذ نمود.
«خادمی» تصریح می‌کند: انتظار می‌رود با نهایی شدن فاینانس خارجی از کشور چین و تأمین 15 درصدی سهم کارفرما با روش یاد شده، شاهد گشایش در امور قراردادی و عملیاتی شدن طرح مذکور باشیم./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار