پس از سروصداهای زیادی که سال گذشته درباره احداث پالایشگاه نفت در منطقه کالیمانی مانه ‌و سملقان ایجاد شد و بعد از بازداشت شخصی که به عنوان سرمایه‌گذار داخلی این پروژه معرفی شده بود، پرونده این پروژه که البته کلی امید برای اقتصاد استان ایجاد کرده بود و جوانان بیکاری که به، به سرانجام رسیدن آن و اشتغال از این قِبل، دل بسته بودند، در همان ابتدای راه بسته شد.
کد خبر: ۶۹۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 15 December 2018

پس از سروصداهای زیادی که سال گذشته درباره احداث پالایشگاه نفت در منطقه کالیمانی مانه ‌و سملقان ایجاد شد و بعد از بازداشت شخصی که به عنوان سرمایه‌گذار داخلی این پروژه معرفی شده بود، پرونده این پروژه که البته کلی امید برای اقتصاد استان ایجاد کرده بود و جوانان بیکاری که  به، به سرانجام رسیدن آن و اشتغال از این قِبل، دل بسته بودند، در همان ابتدای راه بسته شد.
حالا دوباره مدیرعامل شرکت سرمایه گذار ادعا کرده است که با سرمایه‌گذاری از کشور ترکیه و سرمایه‌گذاری از کشور ایران درباره این پروژه وارد مذاکره شده و تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین مدیران این شرکت‌ها و شرکت سرمایه گذار به عنوان واسطه، برای اجرای این پروژه منعقد شده است. البته تصویری از مکاتبات انجام شده در این باره با دادگستری کل خراسان شمالی و تصاویری از تفاهم‌نامه منعقد شده برای روزنامه «خراسان شمالی» ارسال شد و ما را بر آن داشت تا درباره سرانجام این پروژه پس از ماجراهای سال گذشته و این‌که آیا اصلاً امیدی به احیا و اجرای آن وجود دارد یا خیر؟ تحقیق کنیم.
امضای قرارداد با سرمایه‌گذار ترک
مدیرعامل شرکت سرمایه گذار که سال گذشته به دلیل عدم توفیق در تعهداتی که داده بود و برخی مسائل دیگر، 8 ماه بازداشت موقت بود، در این باره می‌گوید: پس از اتفاقات سال گذشته، پروژه با اختلال عملکردی و اجرایی مواجه شد و البته ضمن بروز این عارضه، با عدم حمایت مسئولان استان درخصوص این پروژه مواجه شدیم.
«اصانلو» می‌افزاید: قرارداد اجرای این پروژه با سرمایه‌گذاری دیگر از کشور ترکیه و یک سرمایه‌گذار داخلی منعقد و نسخه‌ای از آن به ستاد مقاومتی استان خراسان شمالی ارائه شده است و منتظر پاسخ این ستاد هستیم.
وی ادامه می‌دهد: این پروژه در مقطعی دچار دستاویز شد و در صورتی که پروژه ای فرااستانی و ملی بود برخی ما را تا مرحله دریافت مجوز همراهی کردند و بعد در نیمه راه تنها گذاشتند.
وی اضافه می کند: با وجود تمام وقایع و اتفاقات به وجود آمده، از رئیس کل دادگستری خراسان شمالی درخواست کرده‌ایم درباره رفع موانع و تمدید و دریافت مجوزها همکاری داشته باشند.
وی تصریح می‌کند: در مرحله گذشته هر اقدامی که درخصوص این پروژه انجام شد، طی صورت‌جلسه‌ای بود که در ستاد سرمایه‌گذاری یا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با مستندات تصویب شد و بعد ما آن مصوبات را اجرا کردیم. در جلسات مدیران و نمایندگان ارشد دستگاه‌ها حضور داشتند و حتی جلسات به شکل هفتگی برگزار می‌شد.
وی اظهارمی‌کند: مدارک شرکت قبلی سال 93 به معاونت برنامه ریزی استانداری و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر ادارات مرتبط، برای احراز اهلیت سرمایه‌گذار ارائه شد و احراز آن برعهده ما نبود که در این باره خطایی مرتکب شده باشیم و چطور شد که بعد از سه سال پیگیری و دوندگی، آن اتفاق‌ها افتاد؟«اصانلو» می‌گوید: در هر حال قراردادی جدید با شرکتی جدید و از کشوری دیگر برای اجرای این پروژه منعقد شده است و حالا منتظر نظر استان در این باره و به دنبال دریافت مجوزهای لازم هستیم.
منع قانونی برای صدور مجوز نداریم
در این پیوند، مدیر طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان این‌که جواز قبلی باطل شده است، می افزاید: منع قانونی برای صدور مجوز حتی با سرمایه‌گذار قبلی که درگیر مسائلی شد نداریم و دیگر این که سرمایه‌گذاران به طرح‌ها و پروژه‌های استان ورود کنند و کار انجام شود فقط این کارها باید با توجه به شرایط روز انجام شود.«حسینی» می‌افزاید: درخواستی برای صدور مجوز از سوی شرکت سرمایه گذار به این سازمان ارسال شده است اما با توجه به تغییر حجم ریالی و ارزی اجرای پروژه به دلیل تغییرات نرخ ارز، باید مدارک دیگری نیز ارائه شود تا بتوان برای صدور جواز تأسیس، اقدام کرد.
ارائه تفاهم‌نامه به دادگستری کل
معاون قضایی دادگستری کل خراسان شمالی هم ارائه تفاهم‌نامه منعقد شده با سرمایه‌گذاری از کشور ترکیه برای اجرای پروژه پالایشگاه کالیمانی به دادگستری کل استان را از سوی شرکت سرمایه گذار تأیید می‌کند.
«حسن مکرمی» می‌افزاید: بررسی اهلیت سرمایه‌گذار بر عهده ما نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این باره اقدام کند.
وی بیان می‌کند: از سویی با توجه به این که این شرکت پرونده کیفری دارد و از طرفی مهلت قانونی جواز تمام شده است، سرمایه‌گذار تقاضای تمدید یا صدور جواز تاسیس دیگری را دارد که در این باره باید سازمان صمت اقدام کند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار