«قوامی» خبر داد:
با وجود قول وزیر نفت هنوز خبرهایی درباره واردات ۳۰ هزار تنی لوله های بدون درز می شنویم.
کد خبر: ۶۹۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 22 December 2018

با وجود قول وزیر نفت هنوز خبرهایی درباره واردات ۳۰ هزار تنی لوله های بدون درز می شنویم.
نماینده مردم اسفراین در نشست هم اندیشی مدیران صنایع، دانشگاه ها و پژوهشگران پرده از خبر واردات ۳۰ هزار تنی لوله های بدون درز به کشور برداشت و گفت: امروز (پنج شنبه) وقتی این خبر را شنیدم وحشت کردم.دکتر «قوامی» با اشاره به این که با طرح سوال از وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی از وی قول گرفتیم واردات لوله هایی را که قابلیت تولید در لوله گستر دارند، ممنوع شود، افزود: با وجود قول وزیر هنوز خبرهایی از واردات می شنویم.وی با تاکید بر این که این عمل خیانت به اقتصاد کشور است، بیان کرد: این رفتارها به اقتصاد ملی خسارت جدی وارد می کند و عامل نسبت پس انداز به تولید ناخالص داخلی را که مولد سرمایه است بی اثر، بی خاصیت و نابود می کند.
وی اظهارکرد: کارکنان لوله گستر اسفراین  با این وجود با ابتکار عمل به فناوری محصول جدید لوله های جریانی هم دست یافته اند و این امر نشان از کارآفرینی دارد. نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت جزو ضروریات است که در پی آن علم در دانش فنی تبلور می کند، گفت: مسیر  فعالیت ها و شاخص های صنعتی در کشور قهقرایی است که باید آژیر خطر آن از سوی پژوهشگران و دانشگاهیان در هفته پژوهش کشیده شود.دکتر «هادی قوامی» با اشاره به این که با نگاه به آمار ۵۰ سال گذشته نسبت پس انداز به تولید ناخالص داخلی در دنیا ۲۰ درصد است، افزود: این نسبت در کشور ما حدود ۴۰ درصد و نسبت به میانگین جهانی ۲ برابر است اما نمی دانیم اثر آن کجاست.وی با تاکید بر این که باید این پس انداز منبع تشکیل سرمایه شود، اظهار کرد: رتبه ایران در مقالات ISI در دنیا ۱۶ و رتبه بهبود فضای شاخص کسب و کار ایران در دنیا ۱۲۸ است.
وی تاکید کرد: شاخص تولید علم با فضای کسب و کار همخوانی ندارد.
آمادگی جهاد دانشگاهی کشور برای همکاری دراسفراین
رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدیدی بیش از ۴ ساعته از صنایع اسفراین در جریان آخرین فعالیت های صنعتی کارخانه های قطعه تراش دقیق، آذین فورج، فولاد آلیاژی کیمیای صبا، لوله گستر و مجتمع فولاد اسفراین قرار گرفت. جهاد دانشگاهی کشور برای همکاری در بخش های پزشکی، صنعتی و گیاهان دارویی در اسفراین اعلام آمادگی کرد.
دکتر «طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی کشور در نشست هم اندیشی مدیران صنایع، دانشگاه ها و پژوهشگران به میزبانی فرمانداری اسفراین گفت: راه حل برون رفت از مشکلات، حمایت از مصرف کالای داخلی با کیفیت و متکی به دانش بومی در کشور خواهد بود و این اصل گم کرده ماست و تحقق این مسئله در دست سیاست گذاران کشور است.
وی با تاکید بر این که کار جهاد دانشگاهی نگاه کاربردی به مسائل است، ابراز کرد: در بخش تولیدات فناورانه مشکلی وجود ندارد به شرطی که به موقع به آن ها پرداخته شود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برنامه جهاد دانشگاهی در واحدهای منطقه ای بر اساس نیازهای ملی و مزیت های منطقه ای باید دارای فعالیت شاخص باشد.
وی با اشاره به این که در بخش های فراوری فولاد یا فولاد آلیاژی با نگاه کاربردی، کمک به تامین بازار، پژوهش و تولید فناوری آمادگی همکاری با صنایع اسفراین را داریم، افزود: در حوزه پزشکی در بخش های سالک و نابینایی و حوزه گیاهان دارویی آماده همکاری جدی با اسفراین هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان این که خراسان شمالی فاصله زمانی و امکاناتی با دیگر استان ها دارد، افزود: جهاد دانشگاهی بستر مناسبی برای توسعه پایدار استان است و برای تحقق آن باید از میان برهای علمی بهره گرفت.
«رضا شاهین فر» با تاکید بر این که در میان بر علمی استفاده از نتایج خاتمه یافته پژوهش مهم است، اضافه کرد: پروژه گیاهان دارویی و پنل های خورشیدی عشایر نمونه هایی از این میان برهای علمی هستند.وی با بیان این که نخستین کلینیک درمان ناباروری استان در آینده ای نزدیک با مشارکت جهاد دانشگاهی و پژوهشکده رویان در خراسان شمالی راه اندازی می شود، اظهارکرد: ایجاد پژوهشکده صنایع غذایی از دیگر برنامه های جهاد دانشگاهی است.
فرماندار اسفراین هم در این نشست با بیان این که اسفراین یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان است، ابراز کرد: اسفراین شهری صنعتی است که می توانیم این صنعت را به عنوان یکی از قطب های کشور معرفی کنیم و برای تحقق آن گام برداریم.
«طاهر رستمی» با اشاره به این که به عنوان قطب فولاد اکنون حرفی برای گفتن داریم و می توانیم در آینده یک قطب اساسی فولاد در کشور باشیم، اضافه کرد: با مشارکت جهاد دانشگاهی می توانیم در بخش های تحقیق، پژوهش و سرمایه گذاری در حوزه صنعت گام های اساسی را برداریم.وی با تاکید بر این که اسفراین در کنار صنعت شاهد رشد بخش آموزش عالی با بیش از 4 هزار دانشجو است، تصریح کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه را فراتر از شعار در مقام عمل برقرار کرده ایم و انتظار داریم این ارتباط تقویت شود.فرماندار اسفراین با بیان این که دنبال تکمیل چرخه فولاد در اسفراین هستیم، تصریح کرد:  بنا داریم بیش از پیش صنایع را به هم مرتبط کنیم.وی با تاکید بر این که اسفراین در زمینه تولید گیاهان دارویی از ظرفیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: گسترش گیاهان دارویی نیازمند سرمایه گذاری است که می توانیم در پی آن اشتغال خوبی را ایجاد کنیم و امیدواریم بتوانیم در آن نقش تعیین کننده ای داشته باشیم و رونق، تولید و اشتغال را دنبال کنیم.
وی با بیان این که در استان یک درصد جمعیت کشور را داریم، اعلام کرد: با این وجود سهم ما از درآمد ناخالص فقط نیم درصد است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار