مثنوی هفتاد من «وعده» ها برای بهره برداری از یک پروژه فرهنگی
قصه «وعده» ها به آخر نرسید و کماکان دوستداران کتاب و کتابخوانی در اسفراین چشم به راه بهره برداری از کتابخانه عمومی این شهرستان، از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان هستند که به تنهایی می تواند زیربنای فضای کتابخانه های عمومی اسفراین را حدود 2 برابر کند.
کد خبر: ۶۹۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 23 December 2018

قصه «وعده» ها به آخر نرسید و کماکان دوستداران کتاب و کتابخوانی در اسفراین چشم به راه بهره برداری از کتابخانه عمومی این شهرستان، از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان هستند که به تنهایی می تواند زیربنای فضای کتابخانه های عمومی اسفراین را حدود 2 برابر کند.
اسفراین در استان جایگاه مناسب تری از حیث شمار کتابخانه های عمومی دارد اما فقط 3 کتابخانه آن از مجموع 11 کتابخانه شامل یک کتابخانه شهری در اسفراین، کتابخانه صفی آباد و کتابخانه روستایی سست در فضاهای غیراستیجاری قرار دارند و بقیه کتابخانه های عمومی به گونه ای «خانه به دوش» محسوب می شوند.
یک شهروند با اشاره به این که از 3 کتابخانه شهری اسفراین 2 کتابخانه در فضاهای موقتی فعالیت می کنند، می گوید: اهالی یک محله تا به وجود یک کتابخانه در یک نقطه عادت می کنند، آن کتابخانه جابه جا می شود.
«نودهی» می افزاید: فضاهایی که به طور موقت در اختیار برخی کتابخانه های عمومی قرار دارند مناسب نیستند.
یکی دیگر از شهروندان می افزاید: اسفراین هر چند از حیث شمار و پراکندگی کتابخانه های عمومی در استان سرآمد است اما از نبود فضاهای استاندارد رنج می برد.
«شفیعی» با اشاره به این که بارها وعده بهره برداری از کتابخانه عمومی اسفراین را داده اند اما به ثمر نرسیده است، بهره برداری از آن را بستری برای اشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه می داند.
در این باره رئیس اداره کتابخانه های عمومی اسفراین با اشاره به این که این شهرستان دارای ۴ باب کتابخانه شهری و ۷ باب کتابخانه روستایی است، می افزاید: کتابخانه های امام خمینی(ره)، وثوقی و فروغ در شهر اسفراین هستند و کتابخانه شهید ارغیانی صفی آباد از کتابخانه های شهری زیر مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و روستاهای ایرج، چهاربرج، زرق آباد، چهل حصار، سست، بام و جوشقان جزو روستاهای دارای کتابخانه عمومی هستند.
«قاسم ابراهیمی زمانی» با اشاره به این که پیش از این زیربنای فضای کتابخانه های عمومی در اسفراین ۲ هزار و ۶۴۲ مترمربع بود، می افزاید: با راه اندازی و بهره برداری از کتابخانه روستای جوشقان ۱۲۰ مترمربع به زیربنای کتابخانه های عمومی در این شهرستان افزوده شد.
وی با اشاره به پروژه در حال احداث کتابخانه عمومی اسفراین از مصوبات سفر مقام معظم رهبری با زیربنای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی خاطرنشان می کند: با در اختیار قرار دادن این پروژه پس از تکمیل به نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان دستگاه بهره بردار زیربنای فضای کتابخانه های عمومی این شهرستان حدود ۲ برابر خواهد شد.
وی با اشاره به این که کتابخانه های امام خمینی(ره) اسفراین، شهید ارغیانی صفی آباد و کتابخانه روستایی سست فقط در فضای غیراستیجاری متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی به ارائه خدمات به علاقه مندان می پردازند، تصریح می کند: تا حدودی فضای کتابخانه های عمومی استیجاری نیست و بقیه فضاها از سوی خیران حوزه کتاب یا بخشداری ها و با هماهنگی دهیاری ها در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی برای راه اندازی کتابخانه قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که کتابخانه های عمومی اسفراین ۱۲۷ هزار و ۶۱۲ نسخه کتاب و ۷ هزار و ۳۸۰ عضو فعال دارد، بیان می کند: اسفراین رتبه نخست استان را از حیث شمار کتابخانه های عمومی شهری و روستایی دارد.
پیش از این فرماندار اسفراین موعد بهره برداری از کتابخانه عمومی این شهرستان را پایان امسال اعلام کرده بود.«طاهر رستمی» از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی کتابخانه عمومی اسفراین خبر داده بود./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار