پس از تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی، حالا نوبت نمایندگان مردم استان در بهارستان است تا برای دریافت سهمی بیشتر از اعتبارات ملی تلاش یا به اصطلاح چانه زنی کنند و طبیعی است نمایندگان هر استانی که قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته و همدل و هم صدا باشند، ضریب موفقیت‌شان برای سهم‌ خواهی بیشتر از اعتبارات ملی، افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۹۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 29 December 2018

پس از تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس شورای اسلامی، حالا نوبت نمایندگان مردم استان در بهارستان است تا برای دریافت سهمی بیشتر از اعتبارات ملی تلاش یا به اصطلاح چانه زنی کنند و طبیعی است نمایندگان هر استانی که قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته و همدل و هم صدا باشند، ضریب موفقیت‌شان برای سهم‌ خواهی بیشتر از اعتبارات ملی، افزایش خواهد یافت.
افزایش 9 درصدی اعتبارات استانی
رئیس سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی خراسان شمالی درباره سهم استان از بودجه پیشنهادی سال 98 می‌گوید: اعتبارات هزینه‌ای استان در لایحه بودجه، 232 میلیارد تومان و اعتبارات استانی غیر از اعتبارات ملی و ملی استانی شده، 530 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
«پارسی‌پور» می‌افزاید: رقم کلی بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال آینده افزایشی نیافته است ولی میانگین افزایش اعتبارات استان‌ها 8.9 درصد است و خراسان شمالی هم در لایحه بودجه 9 درصد در اعتبارات استانی نسبت به سال قبل رشد دارد.
وی به جزئیات بیشتری درباره لایحه بودجه اشاره نمی کند و این موضوع را به پس از نشست مشترک سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی، استانداری و نمایندگان مجلس موکول می کند.
فرمانداران شهرستان‌های 8 گانه خراسان شمالی از نمایندگان مردم استان در مجلس انتظار دارند برای دریافت سهم بیشتری از اعتبارات ملی برای پروژه‌های ملی معطل مانده شهرستانی، پروژه‌های مصوب سفر رهبر انقلاب و سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تلاش کنند.
راه آهن، راه روستایی و آب اولویت‌های شیروان
در این پیوند، فرماندار شیروان می‌گوید: پروژه راه آهن شیروان- بجنورد- اسفراین در لایحه بودجه، کد مستقل دارد و انتظار داریم نمایندگان استان به منظور جذب بیشتر اعتبار ملی برای این پروژه تلاش کنند تا بتوان سریع‌تر آن را انجام داد.
تأمین اعتبارات منابع آب و راه‌های روستایی شیروان نیز اولویت‌های دیگری است که «مرآتی» به آن‌ها اشاره می‌کند و انتظار تلاش بیشتری را از سوی نمایندگان برای جذب ارقام بالاتر دارد.
درخواست‌های اعتباری فرماندار اسفراین
فرماندار اسفراین هم پروژه راه آهن جوین- اسفراین- شیروان- بجنورد را مهم‌ترین پروژه شهرستان ذکر و بیان می‌کند: در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی، اختصاص 500 میلیارد تومان برای قطعه جوین- اسفراین مصوب شده بود که بخش قابل توجهی از آن تاکنون تخصیص نیافته است.
«رستمی» می‌افزاید: برای تکمیل این قطعه که اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تخصیص 200 میلیارد تومان نیاز است که انتظار می‌رود نمایندگان استان در مجلس برای این موضوع در لایحه بودجه تلاش کنند.
وی مسیر میامی- جاجرم- بام- دوغای را از پروژه‌های ملی و اولویت‌دار شهرستان مطرح می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح، مسیر مشهد و قوچان که محور ترانزیت به سمت قوچان و گمرک لطف‌آباد است، 80 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.
وی تصریح می‌کند: تاکنون 4 کیلومتر کمربندی بام و 30 کیلومتر از سمت دوغای کار شده و بقیه پروژه که سال قبل 20 میلیارد تومان اعتبار ملی داشت، باقی مانده است.فرماندار اسفراین پروژه ملی راه اسفراین- بجنورد را دیگر پروژه اولویت دار شهرستان برمی‌شمرد و می‌گوید: طول این پروژه 60 کیلومتر است و با توجه به این که از اعتبارات ملی سال گذشته به این پروژه رقمی اختصاص نیافت، 2 میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای آن گذاشتیم و 5.5 کیلومتر آن از سمت اسفراین کار شده و پروژه از سمت بجنورد نیمه فعال است.
پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با توجه به ممنوعه بودن دشت اسفراین و مشکلات تامین آب شرب و کشاورزی و صنایع پایین دستی فولاد از دیگر اولویت‌هایی است که «رستمی» برای شهرستان اسفراین به آن‌ها اشاره می‌کند و انتظار دارد نمایندگان در بحث چانه‌زنی به منظور تخصیص ارقام بیشتر به این طرح‌ها سنگ تمام بگذارند.
فقط گلمندره
سد گلمندره، به گفته فرماندار گرمه تنها پروژه ملی این شهرستان است.
«قدرتی» می‌گوید: با توجه به طولانی شدن زمان اجرای طرح، رقم مورد نیاز برای تکمیل نسبت به برآورد اولیه تغییر کرده و به تازگی 25 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی به آن اختصاص یافته است.وی اظهارمی‌کند: برای این پروژه که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دولت 50 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.
وی امیدوار است با تخصیص سهم بیشتر به این پروژه، بتوان سریع‌تر آن را به بهره‌برداری رساند.
4 اولویت مانه‌وسملقان
وجود 29 کیلومتر جاده دوطرفه در بزرگراه آسیایی آشخانه- جنگل گلستان، آب شرب روستایی، افزایش تخت‌های بیمارستانی و تصفیه‌خانه فاضلاب آشخانه پروژه‌های ملی و اولویت‌دار فرماندار مانه‌وسملقان است که به گفته «معموری» تکمیل آن‌ها به اعتبارات ملی نیاز دارد.
وی از نمایندگان مجلس می‌خواهد در چانه‌زنی‌های اعتباری شان، سهم پروژه‌های مانه‌وسملقان را نیز در نظر بگیرند.
تکرار پروژه‌های 97
اعلمی، معاون  فرماندار بجنورد هم می‌گوید: پروژه‌های ملی در اختیار سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی است ولی درباره پروژه‌های استانی با توجه به این که برای پروژه‌های فعلی تخصیص کامل نداشته‌ایم، دوباره همان‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم.فرمانداران فاروج و راز و جرگلان اظهارنظر درباره این موضوع را به شنبه موکول کردند و تماس گزارشگر ما با فرماندار جاجرم در این باره بدون پاسخ ‌ماند./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
خاک ب سر اون فرمانداری ک اولویت ها را نداند خاک ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار